Dagens citat: Lord West of Spithead om cyber warfare

2010-03-14

Dagens citat tar jag från ett reportage med Lord West. Jag valde ut det därför att reportaget diskuterar ett aktuellt och viktigt område. Dessutom har Lord West ett föredömligt färgrikt språk jag kan sakna i Sverige. Det i Sverige och USA oftare rent "affärsmässiga" språket utesluter inte rikare möjligheter vilket bättre kan tydliggöra vad som menas och lättare nå fram till läsarna.

"If I went and bombed a power station in France, that would be an act of war," he said. "If I went on to the net and took out a power station, is that an act of war? One could argue that it was."

Från: Britain fends off flood of foreign cyber-attacks | guardian.co.uk

Reportaget har diskuterats mer noggrant av mig på SEOTaktik:

Lord West of Spithead om hoten mot UK på nätet

Till det kan nu tilläggas att deras nya infrastruktur nu troligen är uppe och gissningsvis redan när han uttalade sig i reportaget om än kanske inte publicerat officiellt.

Foto: International Fleet Review Licens: CC by-sa 2.5

Mer relaterat om strömförsörjningen vilket givetvis p.g.a. riskerna är något vars säkerhet alltid måste kunna garanteras oavsett hot:

Aurora visade hur strömförsörjning kan angripas (egentligen använder jag begreppet Aurora felaktigt)
Mer om tidningarnas driftavbrott
Att lära medan man inför skydd mot internet warfare är bättre

I övrigt på Nyhetsbloggen finns en del relaterat publicerat längre bak i tiden:

"Vidare känner jag också en viss oro för nya aktörer oavsett om det är länder eller organisationer utan mycket stor kunskap. Det är tror jag på väg att bli en väldigt reell strid."

Från: Johanna Nylander är Kraftfull på Expressens Ledarsida (8/17/2009)

Liksom bland annat också:

Bra analys i DN om hur media nu hanteras i Kina (7/16/2009)

Fler personer som citerats på Nyhetsbloggen:

Skickliga personer som lyfts fram som föredömen

Mer att läsa om Lord West exceptionella (troligen unika) erfarenhet som tydliggör den enorma prioritet UK har satt på området:

Lord West - Parliamentary Under-Secretary | Home office
Alan West, Baron West of Spithead | Wikipedia
Admiral the Lord West of Spithead GCB DSC | HMS Ardent