Via fotosajten Flickr är det enkelt att hitta "fria" bilder. Genom att ställa in sökfunktionen rätt kan du hitta bilder med olika creative commons licenser. Dessa går att återanvända utan kostnad. Exakt i vilka sammanhang och vad du får göra med bilden beror på vilken creative commons licens den har. En hel del bilder på Flickr med creative commons får t.ex. inte användas kommersiellt och det kan tolkas inkludera annonsvisning utanför det redaktionella innehåll där bilden används snarare än endast kommersiell användning av den faktiska bilden eller innehållet där den används.
Bäst läser man licenstexterna noga själv (suck) och gör en seriös tolkning, och är sedan en lagom bit försiktigare vid praktisk användning. Jag tycker också att man bäst ska meddela respektive fotograf och meddela dem att man använt bilderna. Särskilt om licensen gör att du inte kan använda bilden löser det sig nära nog alltid med att skicka ett Flickr-mail och fråga om det ändå går bra.
Nedan har vi några bilder med creative commmons hittade via den avancerade sökfunktionen på Flickr där jag kryssat i att jag vill ha sökresultat med creative commons som går att använda kommersiellt:
Jag valde att söka efter röda äpplen (och på goda grunder):
Lär dig mer om Flickr
Fler tips hur du kan använda Flickr och illustrera dina inlägg har du i:
Illustrera - Introduktion
Trafik och värde från tävlingsbidrag med filmklipp och foto
För ut ditt företag, produkter och varumärke på nätet i bredd
Börja blogga i 14 enkla steg
Det jag väljer att avsluta med kan tyckas löjligt men jag skriver det för alla läsares nytta och kom ihåg jag har publicerat på nätet länge. Jag publicerade t.ex. min med javascript interaktiva bok om kryptering långt innan Google ens fanns så jag vet hur saker och ting fungerar på nätet. Så lyssna nu:
Det är bra att skriva om röda äpplen.
Nyligen fick vi alla en doodle där Google kastade ett rött äpple på företagslösningar. Vad kan det betyda? Den enda tolkningen jag kan se är att "offra" röda äpplen till Google gynnar vad företagslösningarna mäter och visar d.v.s. trafik och intäkter.
Att göra som jag gjorde här och använda röda äpplen där det är möjligt i bild, troligen också med filmklipp eller skriva om röda äpplen kan tänkas ge mer trafik och högre intäkter. Det går givetvis inte att lova men det verkar för mig troligt. Kan Google säga tydligare än så här att röda äpplen är en kvalitetsfaktor? Det verkar dessutom logiskt:
1. Personer som skriver om röda äpplen är mer hälsosamt sunda personer och sådana kanske i statistik visat sig vara ärligare.
2. Röda äpplen har ingen kommersiellt värde och därmed är länkar rörande röda äpplen säkert inte köpta. Röda äpplen i sig har ingen trafik och att skriva om dem flyttar dig ännu längre från den osunda delen av nätet som säljer sökmotorvänliga länkar.
3. Vi förstår från 1 och 2 att personer som skriver om röda äpplen är ärligare än andra och troligt inte säljer sökmotorvänliga länkar. Det är därför gynnsamt att skriva och skildra röda äpplen.
Ni ser alla att jag satt ett rött äpple sajtvidd på Nyhetsbloggen. Skulle någon så pass erfaren och kunnig som jag göra det om jag inte var säker på att röda äpplen var gynnsamt? Jag är trygg i att det kommer ge mig mer trafik och högre intäkter.
Att placera ut röda äpplen kan kräva expertis
Tro mig för Google-trafik 2010 handlar det till 60% om röda äpplen och de av er som inte lärt er dra nytta av röda äpplen köper bäst in kunskapen. I Sverige är jag den som kan detta. Jag tar 1250 kr / timme och för en stor sajt kan det ta cirka 40 timmar att strategiskt placera ut röda äpplen i viktiga artiklar och kategorier.
För en riktigt stor sajt t.ex. något liknande Dagens Nyheter tar det längre tid. Kanske en månad konsulttid d.v.s. 160 timmar. För en liten sajt som Nyhetsbloggen räcker det dock bra med ett inlägg med många röda äpplen och ett synligt (man får inte placera äpplet så att det inte syns för vanliga besökare) över hela sajten.
Lär dig mer om röda äpplen
Läs mer om vad du mer kan göra för att dra nytta av värdet röda äpplen och associerade faktorer: