Youtube är praktisk för tidningar

2009-09-17

Det finns många möjliga fördelar för tidningar med Google Youtube. Särskilt den första faktorn bedömer jag som mycket viktig.

1. Att själv lagra filmklipp innebär ökade kostnader samtidigt som upplevelser för användaren blir lägre. Vad som försämrar upplevelsen är att prestandan blir lägre än när filmklippet ligger hos Youtube. Youtube.com har mycket fin hastighet därför att Google kontrollerar god bandbredd på internet och har ett nätverk med CDN o.s.v. som ger lokalt cache hos ISP:er. Populära filmklipp ligger därför mycket nära användaren och behöver inte gå över internet och konkurrera med allt annat.

Strömmar man filmklippet utan tillräckligt stark egen infrastruktur, hyrda linor, CDN o.s.v. kan det förutom slöare nedladdning av själva filmklippet riskera att försämra surfning av övriga tidningen. Detta oavsett om det är ett filmklipp eller en vanlig nyhet.

2. Youtube är ett välkänt varumärke och användarna är vana vid att använda den inbäddade spelaren. Att besökaren känner igen sig gör saker enkelt och enkelhet ger popularitet. Den inbäddade spelaren går att se nedan men stora möjligheter till anpassning finns genom att API:erna är öppna och dokumenterade:

3. Förutom att visa filmklippet på tidningssajten finns det lagrat läsbart på Youtube. Därmed kan populära filmklipp även tänkas skicka trafik till tidningen. Hur möjligheterna till annonsering ser ut på Youtube vet jag inte så jag ska inte säga något om möjligt värde där.

4. Inbäddning på andra webbsajter blir också möjligt även om detta går att blockera. Det kan göra det möjligt att driva trafik till tidningssajten. Dessa möjligheter bedömer jag dock som relativt små och indirekta via Youtube.

Ett nytt internet

Möjligheterna Youtube ger är ett exempel på ett nytt internet där alla verktyg som krävs för att bygga en sajt redan finns klara. Det är bara att ta de delar man vill ha och sätta samman. IT-kostnader för utveckling är nu potentiellt mycket svårt och det tvingar fram konkurrens via andra vägar.