Arne Ruth och Bjarne Stenquist som tidigare arbetat på DN och är journalister skrev en ganska intressant analys om framtiden för media på nätet och hur "Google" påverkar det. Nu är det kanske egentligen så mycket Google som verkar som utvecklingen generellt där Google klarat att ta stor plats.
Vilken vision har Google?
Sedan upplever jag verkligen att Google har en vision som de sakta försöker röra sig mot. Det diskuterats egentligen inte i deras artikeln och jag tror heller aldrig att jag berört det direkt någon gång här eller på SEOTaktik.com. Den som är road kan emellertid titta över mitt tänk kring integration mot Google jag bloggat anteckningar om på SEOTaktik.com avseende min Pryltrend.com. Jag nämner tänket kort enligt:
"Dessutom tänkte jag att vi här skulle försöka göra en sajt helt integrerad mot Google. Deras bloggplattform, deras API:er för anpassad sökning, widgets & app-plattformen m.m. Det finns många möjligheter där och det känns lättare att lära sig samlat för en sajt."
Från: Om Pryltrend.com
Det är ett resultat dels av att jag ser att Google väljer följer internetsutveckling och att de också som i särklass mest inflytelserika aktör har en vision. På Pryltrend.com prövar jag det för första gången så att jag lär mig det.
Hur fungerar bloggosfären i ett litet språkområde?
Artikeln DN publicerade finns att läsa här:
En kommentar vill jag göra till den om hur traditionella media uppfattar bloggosfären. Jag menar att de ofta tolkar bloggosfären fel därför att man helt enkelt kan för lite om hur den egentligen fungerar. I vissa situationer där media rapporterat om bloggstorm och dyligt har det egentligen handlat om ganska många bloggar styrda av ett fåtal personer som fört fram ett riktat budskap. Det har sedan byggts ut något via "samarbeten". Det gör sedan i sig att det plockas upp av "riktiga" bloggar. I flera fall är det just medias rapportering av detta som bloggstorm som gör att det faktiskt börjar tas upp utanför styrda bloggar i annat än trivialt antal.