En till typ av problematisk sökning där man förväntas göra extra-arbete själv

2015-01-08

Denna form kan vi nog se som nära besläktad med exemplen i Youtubes sökning duger inte för tuffare problem vi vanliga musik-sökare möter på det verkliga nätet:


Sökningen jag valde var normal number of acts and events in ontology 1000 with full understanding not small vilken förvisso kanske är orealistiskt krävande men ganska typisk för en grupp jag brukar pröva med av och till och mitt sista faktiska sådana exempel. Därav tog jag den för detta eftersom jag tyckte det nu kunde passa givet diskussionen om Youtube-problematiken. Att jag irrationellt försökt skryta för Google artificiella agenten för att få den att känna sig liten var inte i alla fall medvetet fallet.

Men är tveklöst mer utmanande. Förutom att någon form av tolkning krävs av vad jag avser gäller ju från det att jag egentligen ber sökmotorn att passa in det till hur en normal "Google-sökning" (se Inverse document frequency och ranking på sökmotorer (appendix 1)).


Slutligen ligger en än mer komplext nivå allra överst:


  • Det är inte säkert att frågan har ett bra svar mer uppenbart i något dokument.
  • En viss aggregerad vetskap byggt från att faktiskt indexerat en mängd dokument kanske krävs.
  • D.v.s. ersättande när så är möjligt behovet av att behöva titta igenom en bunt ontologier.