Mysteriet MediaWiki och den smyg-förstärkta prestandan

2013-09-02

Följande upp kring den förbättrade prestanda MediaWiki - trots med den installationen adderande diverse databaser körande och Apache - kan jag lite överraskande konstatera att innan jag lagt last på den introduceras inte den förbättrade prestandan (men kvarstår efter det).


En krash för ett tag sedan noterade det. En krash igår genererande nytt större P ( A | B ) data (gående från cirka 370 MB till ungefär 1.9 G och hoppas jag hållande jämförbar kvalitet) överskattande vad jag kunde ha i minnet för samförekomst-vektorer prövade jag att döda ner Apache m.m. (men ej Mysqp, Postgress och en till tror jag). Vilket ej särskilt påverkade prestandan positivt.


Värdet genererande data som beräknas i minne från data i filer skrivande till filer är ganska märkbart genomgående. Konfigurationen i sig vad det är intresserar mig verkligen även om jag knappast lär för djupa mig i det så länge jag har MediaWiki-installerad på datorn.


Jag antar att alla brutala små och stora fil- och databas-accesser kring konfigurationshantering av uppslagssidorna givit upphov till en del optimeringar implicit av miljön runt om i datorn.


Första gången någonsin vad jag minns att ha en massa feta servrar av olika slag förbättrar prestandan. Får mig att tänka Knoppix (även om jag i alla fall tagit bort delar av miljön runt fönster-hanteringen för något snabbare och smalare) och kanska fördjupa mig lite på nivån köpande en referensbok om Linux på server.


Något jag märkt kanske besläktat är att när jag skriver till filer tas det ner till disk mer sällan och ev. mer i taget. Jag är inte säker på att det "kom" med MediaWiki. Eventuellt tidigare med något jag gjorde i samband med en större generering av similarity-data förra året. Men det är också ungefär vad min Linux- och OS-kunskap kan föreslå också om jag är väldigt säker att ett modernt stort OS kommer med ett ganska stort antal faktorer som kanske påverkar ev. också utan att direkt ha med filaccess att göra.


Om något är jag också fascinerad hur väl MediaWiki fungerar utan små-problem. Nivån på installationsanvisningarna i språk, format, typ av filer länkade, indikationer kompilering m.m. brukar annars vara en 110% säker indikation om massor av små-problem relaterat min dator ej exakt-lika någon annans dator. Startar och går utan ett problem.


Kanske är det format av det dagliga brukskravet för Wikipedia relativt tillgång budget fodrande effektiv och problemfria lösningar.