Syriska befrielsen: Skillnaden mellan civila och beväpnade motståndaren

2012-07-22
Syria rebels' gains in Damascus surprise even them i kontrast till diverse sedan starten "lätt" överdrivna uttalanden från skotträdda västerländska militärer och mellanöstern kännare om slagkraften hos den syriska diktaturen. Föga förvånande jämfört med alla andra diktaturer under folkligt väpnat motstånd har det varit svårt för dem att orka längre än att skjuta på obeväpnade.

Vill man ordentligt förenkla en av flera mekanismer som orsakar problem för dem jämför vi den med Weber's lag och säger att skillnaden när man vant sig vid att skjuta på obeväpnade där fara och risk är obefintligt mot när man ställs mot krigare som under hela sin "karriär" kämpat mot enormt motstånd där minsta minskning av precision och uppmärksamhet kostar dig livet tenderar att inducera panik.

Man ska ha respekt för att den kineiska diktaturen har bättre kunskap om de här fenomenen även om jag möjligt kan ha överskattat hur långt de nått eftersom jag nu tycks ha gjort det för en av mina få andra "fallstudier" inkluderande stora länder: Korrigering felbedömning (liksom gjort med ganska många andra avslutade fallstudier är det möjligt att jag avpublicerar anteckningar i väntan på mer genomarbetad användning av det). Jag vet dock att de har intresserat sig för det här området också med oartigt överdriven ambition.

Syrien konflikten har dock kostat och kommer säkert fortsätta att kosta. Det är som jag skrev september tror jag. De kommer falla men med onödigt mycket blod. Militärt stöd jämförbart med Libyen hade behövts men man ska inte se det som en anklagelse mot Västerlandet. Först och främst måste både Västerlandet och aktuella länder acceptera att det är respektive folks ansvar att nå demokrati. När Västerlandet missar att förstå det och involverar sig för motiverat eller tror att det tillför värde att vräka pengar på länder blir resultatet endast en kombination av irritation hos folken och inlärd hjälplöshet kombinerad med korruption och prioritet på att införskaffa budget från utlandet istället för att bygga kvalitet från vad man redan har.

Det stör mig lätt att kinesiska diktaturen knappt kritiserats alls under Syrien-befrielsen.