Att skapa svensk tillväxt från demokratirörelser

2012-07-15
En ganska förekommande men säkert inte dominerande åsikt är att det är bättre att reducera invandring, inte "slösa" pengar på att stödja demokrati m.m. Ett värde den svenska politiken i dessa områden under många år värt att peka på där är att det när förändring uppstår ger möjlighet för svenska företag.

Dels genom kulturella och språkliga likheter när personer i regering, myndigheter och företag som innan de flyttat tillbaka vistas ibland många år i Sverige. Dessutom kan de bättre känna till svenska produkter och vara lättare att boka möten med genom att de kan uppleva ett större gillande allmänt av Sverige än om de avvisats eller om Sverige aldrig varit aktuellt.

Sedan får man verkligen hoppas att man inte olämpligt överutnyttjar sådant och medverkar till att en ny administration etablerar en korruptions-tradition.

Detta är ett område jag tänker återvända kring från perspektivet verktyg demokratifrågor där det är lätt att uppleva att stöd genom åren Sverige haft varit väldigt "abstrakt" med begränsat konkreta komponenter. D.v.s. stort fokus på ideologi, idésystem om demokrati o.s.v. Sådant här självklart viktigt men dessa grupper särskilt numera kan minst lika mycket som svenska aktörer kring det och att komplettera med också annat kan skapa värde. Jag ska där förövrigt själv snart göra mitt bibliotek tillgängligt i den mening att värdet respektive referenslitteratur bär i konkret mening ges.

Inför projektets planering bestående av att en lista över de standard informationsfält som borde inkluderas per publikation skapades för rätt inspirations-stimulans ett litet tillfälligt "kunskaps-kaffebord" av boken jag köpte på bokrean för att se vilka historiska händelser i meningen symboler skaparen tyckte var värt att ta med samt en plansch av ett skelett jag tidigare köpt också för "bibliotekskänsla" där jag läser för kunskap snarare än romaner.


Poängen med att ta med bilden ovan är att i det konkreta gäller att värdet av ett verktyg inte behöver (i en del områden stämmer det inte ex. relaterat nå ut med information) relaterat till dess elegans eller imponerande form. Ibland kan det rent av vara tvärt emot som i marknadsföring att det är bra om en del underskattar det konkreta värdet. Jag tror allmänt att när det gäller de konkreta resultaten är dessutom utanför verktygens effekt bra om aktörerna inte har direkt brist men heller inget överskott av resurser. Det är lätt att se många exempel på farligt enkelt för organisationer att ta miljö eller demokrati till en karriärsväg där organisationerna inte levererar värde men genom etablering och marknadsföring ändå tar upp plats för nya entiteter. D.v.s. den här kulturen som förekom åtminstone för några år sedan med kanske kostnadseffektiva men i sammanhänget ändå exklusiva kursgårdar finner jag förkastligt och tror är skadligt. Ännu mer när pengar ges i klump. I vad som är en kamp där man ska vinna som miljö och demokrati i vad som är svårt är det utmärkt att man vänjer sig vid att prestera med höjd snarare än att riskera förslappning där man nöjer sig med det enkla.