Utan att ha uppdaterat mig om de senaste turerna vill jag ändå säga att min bild rörande ett kinesiskt köp av SAAB och/eller Volvo (där ju båda var öppna alternativ när jag kommenterade det 2010 eller möjligen första gången 2009) att försäljning av båda till Kina kan vara för stort för Sverige.
Reaktionerna i Sverige när dessa i varumärke (av formen abstrakta koncept och identiskt via blue light entropy - liksom databasen med relationerna - och kategori-resonemang i The Librarian: brand för oss svenskar starka nationella symboler visade sig omedelbart hotade visade oerhörd stress från många där inte sällan mycket tycktes acceptabelt. En del även i större media som en del i en av våra morgontidningar bär också spår av irrationell nationell-tankar där symbolerna för särskilt SAAB och faktiskt värde för Sverige blandades samman.
Betänk nu situationen där både SAAB och Volvo kontrolleras av aktörer vilka efter en viss tid mycket väl (att döma av industriutveckling generellt bakåt i tiden) kan ha konsoliderats till färre aktörer i sin tur är helt beroende av vänner i det kinesiska kommunistpartiet för att smidigt kunna verka (eller ens finnas kvar). Det känns inte helt bra.
Jag tror därför att de amerikanska aktörer tänkt rätt här. Förutom det känns det lätt underligt att köpande aktörer var så pass stressade att de förutom licensrättigheter på plattformarna missade en hel del annat som gör att de amerikanska intressenterna har inte obetydlig fortsatt kontroll över SAAB:s framtid. Men kanske var det bra?
Varför inte göra så här istället? Hade vi inte en svensk mer seriös och ganska typiskt för en av landets bättre sidor realistisk aktör tidigt intresserade? Varför inte låta SAAB gå i konkurs (jag tror inte det är ett särskilt problem om man är hyggligt snabb efteråt rörande kompetens o.s.v. där ju ändå mycket troligt ligger för plattformar m.m. hos de amerikanska intressenterna man ändå måste komma överens) och så ser man över det svenska alternativet efteråt. Där bör med seriös finansiering inte ett problem finnas med de amerikanska intressenterna (där ju förövrigt knappast mer än en plattform är mer intressant åtminstone om man tänker sig en sportbilsutveckling). Bra? Jag tror det även nationellt. Industriverksamhet är viktigt för det allmänna kreativa flödet där det skapar förståelse av en verksamhet också utanför bilindustri viktig i landets övriga företag också när tillverkning handlas upp utomlands. Både bilindustri och Jas tror jag kan ha utmärkt värde här.
Här är ett inlägg från i år med lite lösa tankar om en väg för varumärket jag tror på även utanför billiga medelstora bilar till den framväxande kinesiska medelklassen (hade inte Lenin och Mao hamnat i fascinerande och infekterade diskussioner hur man ska se på den) i städerna: