Magnitud och intensitet - Att ranka högt där förtroende krävs

2011-08-02

Så här ska sökresultat där stort förtroende krävs ex. kombinationen i varumärke och läkemedel se ut: varumärken läkemedel (Google.se). Först.

Ett annat sätt att se på vad vi gillar att komma först i är hur vi ser på tiden relativt intensiteten. En del personligheter kan ligga i väldigt snabb-tid i vilket fall man ex. kan hamna i en "beroendesjukdom" för att ranka på sökord men är mindre motiverad att optimera Adsense-utbetalningen som kommer en gång per månad. På den andra sidan kan vi ligga i att bygga något som tar ett par år.

Skillnaden behöver inte vara enorm om man kan binda det långsiktiga arbetet till något som ger som reward som att publicera löpande artiklar runt om expertområden man går över men mer allmäna som jag gjorde för flera hundra på Nyfiken vital för tyngre referensartiklar och många hundra här och på andra bloggar för minnesanteckningar. Ex. hittas en hel del via:

Människans språk: Förord - Att uttrycka en samlad modell
Människans kreativitet och språk

Lyckas man med något som gör en nöjdare med sig själv kan också den interna magnituden förändras. Till exempel kanske man blir mindre förnöjd över stora monument om man tidigare varit svag för det. Eller generellt har lättare för det mindre energieffektiva än :-)