Ubuntu-nöjd och reinstallerad

2011-04-20

Tills i natt hade jag Ubuntu igång sedan jag installerade det den 14 bredvid Windows Ubuntu för andra gången. Eftersom det fungerade bra tog jag och raderade ganska friskt samma dag bland Windows vilket ev. var vad som skadade boot-loader vilket jag märkte i natt när jag tyckte det blev lite slött och startade om.

Därav så installerade jag det rent den här gången. Fördelen med det var att jag upptäckte en lika stor partition som den jag redan hade samt en liten extra. Exakt vad Windows har haft dem till vet jag inte säkert men spekulativt låg hela Windows redundant på den större för att göra det möjligt att skapa Windows CD, reparera m.m. medan den mindre kan vara för att hantera sådant. Partitionen med databaser, nät o.s.v. med data och kod behöll jag och det var en positiv överraskning att se att det inte försvunnit efteråt. Eftersom jag saknade CD-skiva att bränna ner det på laddade jag upp det mesta av sådant som är lite bökigare att återställa på Google Docs undantaget delar av data där filerna blev större än 14 MB d.v.s. kanske i lokalisering mer än data ungefär 1/2.

Windows behöver absolut inte vara ett dåligt OS. Jag körde Windows 2000 Server flera år utan ett enda problem. Fungerade perfekt. Det Windows jag fick med den senaste datorn (kanske XP) var dock mer än en förenklad version ett dåligt gjort jobb. Sådant som fönsterhanteraren m.m. hade allvarliga problem ex. rörande sortering och hantering av filer i katalogerna där den kunde sitta och uppdatera fönsterhanteraren helt i onödan och lägga ibland upp till 20 minuters helt onödig låsning av datorn för uppgifter som annars tar mindre än en minut.

Spekulativt gick något fel i releasen av XP (om det var XP) där man inte fick saker att fungera som förväntat med fönsterhanteraren och gjorde en mycket förenklad för gränssnittet som kör ovanpå den riktiga för att filtrera och styra saker bort från problematik.

Ubuntu har också i övrigt varit väldigt välfungerande. Jag gillar enkelheten jag kan installera saker med. Jag söker på program och Ubuntu och kommer vanligen till något forum där någon frågat och det blivit besvarat med sudo något som jag egentligen inte är helt på det klara med exakt hur det fungerar (sudo är väl en super-user funktion av något slag men man anger något för att ladda ner paket efter vilket inte fanns när jag körde Linux för ett antal år sedan när man fick koda sin egen Linux från en bok man köpte i bokhandeln och utveckla sin egna program om man ville ha mer än Vi att skriva något i - det var nyttigt och jag känner sorg för särskilt ungdomarna som inte får möjligheten att bygga den moraliska fiber och karaktärsfasthet det ingöt oss särskilt på vintern när man ibland för att få ljus var tvungen att sitta ute och göra det givetvis utan vantar för att kunna skriva effektivt och snabbt med hög korrekthet - tog det lång tid att få något kvar kunde man bli av med en tå i kylan men annat än svältåren var det en ren glädje) och jag kopierar raden och trycker return så är det klart efter några sekunder.

Gränssnitt direkt i utseende (utelämnande filsystemet) gillade jag dock bättre i Windows. Än bättre gillade jag det i Solaris 2. Jag tror det blev open source och jag tror att jag laddade ner det då i samband med det för att få det trevliga gränssnittet där man hade den perfekta balansen mellan terminal-fönstret och fönsterhanteraren bara för att upptäcka att en av de här mycket sämre senare fönsterhanterarna hade inkluderats i stället.

Man kan konstatera i alla fall att tills man passerade 20 år var varje nytt operativ-system en stor förbättring fylld med nya funktioner. Därefter kommer det vid snarare viss omställning. På den positiva sidan efter att man insett att det är inflexibilitet som kommer med ökad risk med åren och att det i sig är en möjlighet att stimulera hjärnan vilket kan vara bra både för humör och minne åtminstone om man lyckas och det inte är något brutalt stressande (ex. lära sig köra buss därför att föraren har ramlat av och det är en bomb på bussen som i en riktig dålig film jag såg för några år sedan) är det heller inte vad man på samma sätt upplever som negativt.