Illustrera enkelt med teckningar i Google Drawings

2011-03-17

Jag lade faktiskt en hel del tid för ett par år sedan för att försöka öva upp mig i teckning som en del av övningar för att träna upp hjärnan. Min talang var dock inte den bästa men i ritprogrammet Google Drawings är det mycket enklare när man insett några enkla principer.

Vi kan utgå från följande exempel.

Först för att kommentera det konstnärliga värdet är min syn på sådant generellt formad av hur hur det konkret fungerar i hjärnan där abstrakta värden styrs av allt att döma av flockens värdering (se för en av de senaste studierna Following the herd actually shifts your opinion) innebärande att vi en modern global värld kan vad som helst bära ett abstrakt värde med eller utan också ett abstrakt ekonomiskt värde. Här roade jag mig dock med att anknyta till de fortfarande inte ovanliga föreställningarna bland personer som studerar konst och litteratur utan att själv prestera något om olika skalor för att rangordna konstnärligt genom att addera ett där vanligare utpekat viktigt abstrakt värde: att kommentera en viktig fråga.

Kring motiv känns det ju enklast att ta vid där man en gång i tiden slutade någon gång i 10 - 12 års åldern kanske förutom bilden i skolan. Att återknyta till barndomen är ju också alltid populärt bland kulturskribenter så det är säkert riktigt här.

Så hur vi gör nu dessa, hur får man dem att se tillräckligt bra ut och vad är tillräckligt bra? Tillräckligt bra är en avvägning mot tiden vi vill lägga och där följer jag en enkel princip som styr övrigt och som gör att Google Drawings räcker till: konturer. Får man konturerna rimligt rätt där det inte är ett problem utan snarast en fördel att överdriva för figuren typiska drag så känns det hemvant typiskt.

Principen är det samma som konstaterat för ordning vi tar ut objekt för en kategori, hur lång tid det tar o.s.v. Desto mer typiskt något är för vad det hör till desto enklare är det att uppleva och minnas. Mest typiskt är inte ett genomsnitt utan det som tydliggör de mest troligt förekommande dimensionerna av möjliga motiv som ses som höra samman (t.ex. svansen för olika hundraser). Se även Kategorisera ord utifrån påverkan för prediktion och analys och Kontrast och gränsen mellan ytor.

Är man osäker på hur man gör konturerna för en figur är det bara att utgå från en foto, målning eller dylikt och fånga bara de mest uppenbara och tydliga konturerna och göra dem lite eller mycket förstärkt överdrivna. Det går ju excellent att lägga ett foto bakom när man drar upp linjerna och sedan ta bort den. När man lärt sig principerna behövs det inte längre för motiv med ungefär jämförbara motiv där jag t.ex. efter gjort så för hundar ett par gångar nu lika bra ritar marsvin m.m. utan något bakom. För detta används enklast kurvorna:

Flera delskepnader är praktiskt så att man enkelt kan ändra vad man överdriver och styra om proportionerna allmänt.

Ett problem med Google Drawings är dock att det i alla fall för mig hänger sig regelbundet med en fel-box som kräver att man laddar om. Det är vanligare just för kurvorna.

I sig är det inte något problem därför att ingenting förloras men det uppstår också i samband med att kopiering över Google Docs används vilket gör att praktiken kan ingenting som använder kurvor hanteras den vägen.

Det kan också uppstå för annat men mycket mindre ofta vilket givetvis tydliggör vad det handlar om. Avsnittet om morfologi i Digital image processing av Rafael C. González, Richard Eugene Woods ger i sig inte någon algoritm som jag tror löser detta som mer har gissar jag att göra med samspelet mellan Chrome och Windows men väl gissar jag en del idéer om hur man kan tänka för att slippa sådant här (små bildskärmar där upplösning i Windows är ställd för att få in maximalt medan Chrome använder förstoring är nog vad som orsakar det där kanske viss avrundning ibland skapar ett oändligt många objekt).

Nedan har vi några till jag gjort:


Efter att ha tröttnat på alla spam-kommentarer införde jag en kul och lärorik serie för att vaska fram det verkliga värdet från alla seriösa kommentarer tagna tillsammans. Det både förenklade och tydliggjorde för läsarna det viktigaste.