När vi allmänt diskuterar horoskop ska vi ha klart för oss att de aldrig direkt kan indikera något via parametrar av typen stjärnbilder, slump, kristallkulor, olja på vatten o.s.v. Om någon direkt gör horoskopet med dig framför dig kan det givetvis få viss relevans även om det inte har något att göra med att det är ett horoskop.
Människor tror på orsakssamband
Ett effektivt horoskop ska formulera texten allmängiltigt så att du enkelt tolkar in något i det. Människan är ytterst känslig för detta och mer allmänt tenderar vi att tolka sammanträffande som att ha en gemensam orsak. Om två saker inträffar samtidigt tolkar många dem som att ha en gemensam orsak om de känns relevanta trots att det är föga troligt givet antalet händelser som sker.
Min teori är att det beror på att människan under större delen av evolutionen varit i situationer där saker som ger samtidigt antingen har ett samband (små grupper av människor som bara får information om saker de direkt ser) eller där vi inte tar "evolutionär skada" av att tolka det ha samband.
Att fästa betydelse vid dessa samband tror jag många även när de intellektuellt inser har verklig grund tror ger värde därför att de ger ett nytt perspektiv på dom själva. Jag tror inte det stämmer just därför att vi människor alldeles för lätt tolkar in samband och hoppar till slutsatser.
Däremot tror jag att de kan ha värde om man istället frågar sig varför man gjorde en viss tolkning av horoskopet. Det bästa för det upplever jag själv är I Ching (och det känns dessutom kulturellt tilltalande givet dess långa historia).
De flesta gör dock tolkningar och ser orsakssamband oavsett om de existerar eller inte. Det kanske över tiden kan träna dig till att tolka horoskop som att säga något allmänt d.v.s. du ser falskt orsakssamband och upplever därför att horoskopet säger något viktigt.
Problemet med reklam i horoskop
Mitt Facebook horoskop gav idag förutom allmän text (för horoskop ganska dåligt skriven) följande prediktion:
Var även med i tävlingen om en exklusiv spa- och wellnessvistelse för dig och en vän på Facebook.
Givetvis inser vi att detta är reklam men det kan trots det vara effektiv reklam och mer så än i situationer utanför horoskop. Förutom den problematiken kan man ifrågasätta hur bra det är att bygga användare av horoskop för att sedan passera reklam via det om det ligger utanför Facebook regler (vilket jag inte är säker på är fallet men jag misstänker att det är fallet och att reklamen inte ska gå ut i meddelandena).
Relaterat
Tidigare inlägg om Facebook i urval:
Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker
Facebook Like knappen till Google Blogger
Facebook Like knappen på din sajt steg för steg
I Ching kan testas till exempel här:
Horoskopet jag använde finns här på Facebook:
http://apps.facebook.com/ugehoroskop/