Hur mycket av apoteksgruppen kommer finnas kvar om två år?

2010-05-27

På många sätt är apoteksgruppen en representativ symbol av den alldeles för långa omställningen avregleringen av läkemedelsförsäljningen inneburit. Problemet ligger tror jag mer hos personalen än reglering och idéer. Apoteket AB liksom Läkemedelsverket har varit lättsamma arbetsgivare som inte inneburit och fortfarande inte innebär en utmaning för medarbetarna.

När man besöker apoteksgruppen är det också lätt att se en accentuering av det slarv som redan fanns hos Apoteket AB. De inger inte förtroende och har svårigheter även att förstå och förklara termer rörande recepthanteringen. Om det är ett generellt problem eller hörande till vad jag besökt är oviktigt därför att det hör till dom frågor gruppens allmänna quality assurance process måste hantera. Ens vilka eller vad som representerar deras QA funktion tycks odokumenterat utanför grundläggande reglering och hur väl de uppfyller dom återstår ännu att se.

Lösningen på detta är en ännu rörligare närmast oförlåtlig marknad där neddragningar av personal är vanlig så att aktörerna både bland övergripande ledning och enskilda apotek tvingas till att lösa kulturella problem och skapa förutsättningar för att alla medarbetare att utvecklas till att ge kunderna en effektiv, billigare, mer korrekt och en trevligare upplevelse. Det kommer både ge nöjdare medarbetare som får möjlighet att känna stolthet över sitt arbete och agera mer kreativt, och mycket viktigare gladare kunder. För dem finns heller inte något val. Klarar dom inte detta dör de ut bit för bit.

Viktigt nu är att vi ser till att skapa en period av aggressiv riktad granskning mot Apoteket AB, apoteksgruppen och samtliga nya aktörer. På den nya marknaden blir slarv och problem naturligt vanliga och det är i skyddandet av medborgarna media uppfyller sin viktigaste funktion. Givet de enorma pengar som läkemedelsindustrin har tillgång till är det också väldigt viktigt att alla mediekoncerner är noga rörande allt som publiceras om aktörerna.

Här kommer åtminstone mina publikationer och mina 250 000 unika läsare per månad ta sitt ansvar och se över allt från deras reklam på Pryltrend, hur de agerar tillsammans med media här på Nyhetsbloggen, granskning av deras produkter och produkturval på Nyfiken vital och kvalitetsfunktioner och säkerhet på SEOTaktik och egentligen allt i övrigt som känns viktigt. Det kommer bli en nyttig och utvecklande upplevelse både för dom och oss kunder.

Om ett par år tror jag åtminstone vissa enskilda apotek hos apoteksgruppen kommer ha försvunnit. Utan en aktiv aggressiv granskning från media tror jag att det kommer handla om en mängd apotek därför att de kanske fortfarande har kvar många av de personalproblem som redan fanns hos Apoteket AB där man har svårighet att själva se problemen och förändra sig. Lösningen på det är riktad granskning av media och en tydlig under gruppens första år pedantiskt oförlåtlig central kvalitetsfunktion.