Google flyttar nu in Local Business Center in i Google Places och förändrar vad tjänsten gör. Hur tjänsterna redan tidigare fungerat tillsammans förklaras av följande citat:
"Four million businesses have already claimed their Place Page on Google through the Local Business Center, which enables them to verify and supplement their business information to include hours of operation, photos, videos, coupons, product offerings and more. It also lets them communicate with customers and get insights that help them make smart business decisions."
Från: Introducing Google Places | The Official Google blog
Nya funktioner som till kommer är:
1. Möjlighet att visa vilka geografiska områden som hanteras.
2. Företag utan fysisk butik kan hålla adressen privat.
3. För $25 US per månad kan affärer välja särskilda städer där deras listnings bättre syns på Google.com och Google Maps via tags. Detta är ännu inte infört för alla städer ens i USA.
4. Bilder på affärer går att ladda upp för insidan. Läs mer i:
maps.google.com/businessphotos
5. Företag i USA kan från dashboard sidan i Google Places ladda ner en QR Code som är unik för dom.
6. Google gör ett varv till av "Favorite Places program". Det inkluderar att posta fönsterdekaler till 50 000 affärer runt om i USA vilka inkluderar en QR code. Även om jag inte vet något mer om programmet förnöjer det mig att QR koder blir vanligare. De ser härligt kreativt japanska ut och är helt obegripliga utan färskare mobiltelefoner eller annan läsare.
När det görs som Google gör ger det en trevligt varm känsla av folk utan mobiler utelämnas från något potentiellt användbart. Jag menar vem vill inte dokumentera varor man köper, butiker man besöker m.m. för att t.ex. följa vad man spenderar på varor eller sprida glädje för alla följeslagare på Twitter om allt kul man gör. Det är nästan att jag lätt funderar på att byta ut min sex år gamla GSM-telefon.
Mer om "Favorite Places program" finns att läsa i:
Explore a whole new way to window shop, with Google and your mobile phone