Blandade Länktips: 2009-11-02

2009-11-02

SvD hoppas att USA ska följa efter EU när det gäller klimatpolitik:

USA-svar önskas på EU:s klimatbud

Chanserna till det är goda. Ekonomin blivit bättre och en lösning med energibeskattning kan hjälpa till att balansera snedvridningen i handeln med Kina. Kanske viktigare för resultat har press satts på President Obama från flera entiteter utanför traditionella miljöorganisationer - Ny makt har vaknat och insett behovet. Lika viktigt som allt detta tillsammans är att EU klarade att nå resultat:

Åter rör sig klimatfrågan framåt (10/20/2009, Zen)

Klimatfrågan marscherar framåt (10/30/2009)

President Obama har dessutom sista månaden blivit allt bättre på sin egen kommunikation och det gör resultat lättare att nå. Expressen har ett bra exempel på detta:

Här möts Reinfeldt och Obama

Faktorerna bakom det har tidigare diskuterats i:

Bill Clintons charm gav USA stark ekonomi

Sverige står stark inför högkonjunkturen

Bill Clinton och hans charm gör comeback

Dagens Nyheter rapporterar att Ford precis som väntat visar vinst:

Ford vänder till vinst

Det är utmärkt när det kommer till Volvo-affären där jag tidigare gav följande åsikt:

Själv är jag inte lika säker på att Geely blir köpare av Volvo. Faktiskt tror jag att det bästa för Geely är att dra sig ut ur affären. SAAB gav inte samma tydliga dominans och blev ägarmässigt en aning "stabilare" (jag avser inte ekonomiskt vilket jag inte försökt bedöma). Med Volvo blir inflytandet via underleverantörer en aning för stort för att det ska kännas bra för någon. Vid köp tror jag en motreaktion kommer och Geely ska bäst undvika det särskilt som de köpt mycket 2009. Att istället vårda befintligt är mycket klokt och mitt råd till Shufu.

Här ska sägas att jag inte har någon relation med andra möjliga köpare eller för den delen någonsin träffat eller talat med dem.

E24 har mer nytt att berätta om Volvo-affären:

"Volvo kan bli dyrare"

Jag tror de har helt rätt i att priset kommer gå upp. Volvo är det bästa bilmärket som bjudits ut under "krisen".

SAAB går det tydligen inte helt bra för enligt Affärsvärlden:

Saab borta från tio-i-topp

Vad som gör Volvo till guld är att det har något unikt i varumärket - Säkerhet. Samtidigt är kvalitén god. SAAB är ett renoveringsobjekt.

Något kanske användbart för några är möjligheten att följa rymdstationer och diverse annat i omloppsbana runt jorden från iPhone. Det har IDG tipsat om:

Följ rymdstationens färd från din iPhone

Och de påpekar dessutom att en iPhone kan vara ett vapen mot björnar (och säkert råttor m.m.):

Kastade Iphone på björn - överlevde

Jodå det finns mycket användbart till iPhone :-D

Torbjörn Carlbom, Carlboms blogg på Veckans Affärer, tror precis som jag att Apple och Google är på väg att bli de viktiga spelarna när det kommer till mobiltelefoner:

IT-jättarna tar över mobilen

Följande av mig ganska snabbt skriva inlägg sammanfattar ungefär hur jag ser på utvecklingen:

Där studenter vill arbeta & Framtiden för mobilitet

Slutligen får Uppsala snabbare tåg till Dalarna:

Snabbare tåg till Uppsala

Kanske kan det gynna Sala med mer inflyttning?