SVD har sammanställt vilka partier som får göra reklam. Frågan handlar om SD som inte får göra reklam i Aftonbladet.
Däremot får de göra TV-reklam i TV4. TV4 hör till Bonniers och de har ju traditionellt alltid varit väldigt öppna. De välkomnar alla partier att annonsera inför riksdagsvalet. Tidigare i innan EU-valet var dock bara riksdagspartier tillåtna vilket nu alltså ändrats.
Läs mer hos SVD:
TV4 välkomnar alla partier att göra reklam
När jag själv tänker efter inser jag att jag saknar åsikt. Det enda svar jag kan komma fram till är att det åtminstone delvis beror på vilken media-produkt det handlar om. Jag skulle inte om priset var jämförbart med vad vi normalt tar tillåta sådan reklam (för automatiska system för annonsering gäller inte denna fråga).
Hur jag skulle göra om jag var chefredaktör för Aftonbladet eller fattade besluten på TV4 har jag ingen aning om. Av betydelse förutom politiska och principiella frågor är ju också hur det påverkar företaget:
- Positiv eller negativ uppmärksamhet?
- Hur mycket uppmärksamhet?
- Hur stort är behovet av pengar?
- Hur kontroversiellt är partiet?
Sådant är väldigt svårt att väga samman som utomstående.