Givet att jag följt filmer m.m. i TV-tablåer för TV3 och TV6 (se t.ex. detta inlägg) funderade jag lite idag över vilka målgrupper respektive TV-kanal är inriktad på?
Är TV6 kanske riktade mot yngre män? Idag visar kanalen t.ex. filmen:
Denna tror jag passar perfekt för just denna målgrupp. Samtidigt gissar jag att den är ett kostnadseffektivt inköp och det är nog så viktigt när man har stora konkurrenter som TV4 och SVT.
Frågan är då vad TV3 har riktat in sig på? Kvinnor och familjer kanske? Tar jag bara och kopierar en bunt titlar från idag (inte alla) får vi:
14:10 Extreme home makeover
15:10 Extreme home makeover
16:10 Du är vad du äter
17:05 Top model 12
18:00 Lipstick jungle
19:00 Ensam mamma söker
Så det kanske stämmer? Jag tycker det verkar vara en smart uppdelning. Då får man två grupper som jag fått för mig är bland de viktigaste som målgrupp för reklam. Inriktningen på ZTV känns mindre tydlig men det är väl ungdomar gissar jag?
Några ganska färska inlägg om TV3 och VIASAT på Pryltrend:
TV3 loggan är diskret tydlig
TV3 loggan bland bloggar
Loggan ska jag återvända till i fler inlägg. Men för att säga något redan här fungerar den klockrent i TV-tablån åtminstone i SVD och troligen även i andra tidningar. Vad man ser är att genom att loggan är svart och understruken drar den tydligt blicken till sig. Effekten blir förstärkt genom att TV3 naturligt är i mitten av tablåerna. Tidigare var det istället ett problem. Vidare genom att loggan bara är text fungerar den riktigt bra i just tidningar och det stärker upp effekten.