Grannarna började bli oroliga när

2011-05-11

Ridicule. Jag vet inte riktigt vem det ska föreställa. Det är tror jag en sammanfattad bild av många riktigt otäcka personer jag upplevt läsande en bok av Dick Harrison med en massa historier i.

Grannarna började bli oroliga när främmande svarta män med stora lastbilar började besöka honom. En liten ladugård inte stor nog för mer än kanske en eller två personer hade också slagits upp. Givet det lilla bordet trodde man först att det var en lekstuga men sedan monterades kedjor.

Varande komedi och en komedi jag upplever som min har uppenbart ingen annan något med det att göra. Men internet gör ju att folk går och engagerar sig i en massa.

Allt sådant här oavsett om det är kvinnor, vissa folkslag, vad som helst som kritiserar dig eller precis vad som helst annat är i någon mening samma sak. Människor är alltid människor. Hur är det rationellt att någon geografiskt längre bort från dig inte ska kunna kritisera oss när de upplever och ser smärta i att man gör humör över deras folk?

Men jag skas förgulliga dig. Jag vet saker om människor. Jag ser in i din mörka själ. Hundvalpar och kattungar kommer förändra dig.

Excellent här också har vi uttryckt rättvisa relativt Expressen. Jag behöver inte alltid ha rätt varande mycket speglande ett utvecklingsarbete. Men att vara balanserad är bra därför därigenom förändrar man inte när man har fel.

Gulliga kattdjur

Det här är sådant Hakelius behöver titta på för att korrigera sin smygande otäcka cynism. Återfinna proportionerna - den enorma smärtan i slaveriet och skadorna det än idag bär över så mycket relativt inget problem alls rörande att någon reagerar på upplevt problem där det alltid är bättre att reagera - för att förgulliga honom:

Förvisso att det inte behöver avgöra i en enskild situation eller person men som systematiskt tror jag som jag argumenterat tidigare många gånger att det har värde. Det är en väg för långsiktiga lösningar av problematiska konflikter.

Egentligen görs det aldrig bra eller tillräckligt bra men att hitta hur man ska sammanställa det vet jag inte. Jag behöver för efectos especiales en till dator. bildanalysen kräver en del. Jag kan inte kalla på det i mindre - eller som många kanske ser det större - frågor utan det får i så fall vara separerat på något sätt. Separation är viktigt och att inte tillåta att korruption kan bli möjligt om ens bara genom att perspektiv förändras. Ju större möjligheten är för allt fler ju större är också potten. Vi människor behöver erkänna att det påverkar oss och när det är av betydelse motiverat erkänna att det helt ideella perspektivet är nödvändigt där man inte får något alls av att göra något därför att allt annat är för farligt. Mycket större påverkar oss och kan väcka hunger. Finns hunger är det svårt att släppa saker. Ju fler människor det påverkar ju försiktigare behöver vi vara. Att erkänna och se hunger är en väg för det. Bäst rör man inte alls eller ens lossas om det om man är känslig eller blivit känslig för hungern.

Men en förhoppning är att man kan hitta tillbaka till en generalisering av efectos especiales för en trevligare värld också via pågående implementation med utgångspunkt från text. Vi kanske kan uttrycka det som att vi vill se det tydligt fel något kan tala visuellt i form och färg också i text. Låter enkelt antar jag men jag har gjort språkanalys genom åren i allt från krypteringsanalys till lingvistik och vi har väldigt litet i detta område som räcker riktigt till. Vi har en distans mellan text och koncept vi saknar i det visuella (vi har ju ett par lokaliserade översättningsdelar vilka torde vara ansvariga)

Jag vill heller inte ha sådant nedsmutsat. Utan separat bara för det. Nå visuellt är svårt. Text är lättare. Kräver inte mjukvarulicenser o.s.v. eller bättre datorer. Man når till abstrakta koncept i text borde dock efectos especiales skönjas tror jag.

Johan Hakelius allt mer smygande-otäck

Slaveriet i USA skapade ett lidande på abnorma nivåer. Föreställningen att folk bara kan och korrekt borde gå vidare från det och absolut inte besvära någon "oskyldig" idag med oro över att det och andra övergrepp kan upprepas.

Föreställningen att Afrikanska makthavare huvudsakligen eller väsentligt var skyldiga till slavhandeln är vanlig och trycks regelbundet ut av alla möjliga aktörer. Vilka källor man bygger det på och den politiska analysen för hur sådana härskare kom till makten och vilka som egentligen styrde dem ges aldrig. Men det var slavhandlarna vid handelsstationerna och kolonialmakterna som sammanställt de få uppgifter som finns bevarade idag från åren när dessa osmakligheter grundlades.

Ännu mer rättfärdigar inte att en diktator Afrikan eller inte säljer en människa att du köper honom eller henne. Det är fel. Gränsen för acceptabelt ligger inte ens i närheten av det. Ingenting som ens rört vid frågan kan ursäkta sig.

Jag finner ännu mer föreställningen att något skrivet av en svensk skulle dokumenterat den mest korrekta världsbilden än i storlek verkligt prioriterade forskningsresurser. Låt oss bryta upp citatet jag använder för att illustrera det tysta problemet där vi ska se att det är ett problem på många fler sätt:

"Pastor Jackson anar att studenterna har 'bristande kunskap om slavhandelns historia'.
Det är möjligt.
De som har läst Dick Harrisons utmärkta historia över slaveriet inser till exempel att en korrekt historisk återgivning skulle innebära att ”negerslavarna” slogs i bojor av en annan afrikan, inte en europé."

Vilka idéer han har? Vad tror han studenterna vet om slaveri? Kallt teoretiskt som Hakeiuls i sin uppblåsta värld menar kan de säkert redan där väldigt lite. Ännu mindre vet de något om det från de skador de än idag medför för människor. Och återigen är det förbjudet att protestera när de upplever en risk för mer än bara rasism försvar av handel med människor där de reducerats endast till värde därför att en diktator representerade samma hos Hakelius föreställda etiska grupp "Afrikaner" som om det vore ett folk?

"Slavhandeln över Atlanten möjliggjordes av att afrikanska potentater ville bli av med besvärliga landsmän, eller sålde dem för att tjäna en hacka. Men något säger mig att det inte är så Jackson menar."

Nej nu är vi på nivå med historierevisionism. Vi kan gå till vilka källor som helst ursprungligt och ingenting i detta är korrekt. Det värsta här är att jag tvivlar på att han skämmer ut Sverige drivet av någon övertygelse utan obegripligt därför han känner sig irriterad över att Jesse Jackson hade mage att klaga över en svensk teaterföreställning.

Hur ofta klagar svenskarna på USA på olika sätt och hur ofta klagar de på svenskarna? Hakelius han har lagt två halvsidor i Aftonbladet på det här. Det blir väl en systematisk kampanj kan vi tänka.

Slaveri är inte något folk bara kan eller ens bör lämna. De har rätt att vara överkänsliga. Och ännu mer tror jag att överkänsligheten konkret kan spegla faktiska risker. Har vi inte ökad främlingsfientlighet i Sverige? Överkänsligheten är positiv.

För personer som Hakelius och de finns över allt är dock det egna heligt. Han ser det inte själv så. Men han sätter det egna så hemvant och självklart att varje ifrågasättande av det måste spegla något felaktigt. Det är samma fenomen vi har i:

Men fråga dig hur rimligt det är? Vilken verklighet lever Jesse Jackson i? Och vilken skada eller besvär har hans önskan orsakat studenterna, Hakelius eller regeringen?

  • 1865 avskaffades slaveriet i USA.
  • Ingen då levande bör leva kvar men deras barn kan fortfarande göra det.
  • Vad man ofta kallar rasismen (jag tror egentligen inte på begreppet utan menar att det är mer allmänt vilket jag rört vid ibland där den intresserade kan söka sig bakåt) riktat mot egentligen alla färgade levde kvar extremt starkt länge inklusive godtyckliga socialt accepterade mord på svarta.
  • Fortfarande systematiskt fanns uttrycken kvar på andra nivåer långt in i 1970-talet och med rester än idag även om det verkligen konkret är reducerat numera och spekulerar jag ungefär på nivå med Sverige (om något tror jag vi numera delvis har större problem men inte just mot Afrikaner där stereotyper hindrar oss).

Effekten kognitivt går excellent att följa i intelligenstesterna. Delvis speglar det möjlighet till utbildning därför att träning av hjärnan är viktigt. Vi vet dock från forskning gjord de senaste åren att andra mekanismer spelar in. Excellent illustrerat av studierna om kvinnor och matematik:

För Hakelius är ingenting av detta viktigt nog att han kan se att vi inte tar någon skada av att någon pekar på ett problem. Komedin måste vara rätt därför att han gillar den. Att andra mår dåligt av den kanske i Sverige också ser han inte. Den är så svensk gjord av en folkkär komiker.

Två halvsidor i Aftonbladet har han nu slösat på att spy ut sin irritation över det här. Vad är nu bra med det? Ingenting alls:

  • Inga konkreta förslag på något som kan förbättras finns.
  • Ingen person som lidit någon skada vi kan se och hjälpa har uttryckts.
  • Ingen kunskap från historien vi kan lära från har uttryckts.
  • Inga insikter i människans natur som hjälper till ökad tolerans eller idéer som skapar något bra har givits.

Det enda vi har här är Hakelius uppblåsta natur där det är oförlåtligt för en engagerad vän av människorätt att protestera mot något de givet sin vardag och historia kan uppleva som ett konkret hot för att helvetet ska återvända.

Jag ogillar lika mycket Hakelius underförstådda antagande att jesse jackson engagerar sig i detta som någon form av affärsrörelse. Idéen det bygger på är att de samhällen och medborgare i USA som stödjer honom skulle vara idioter. Så är det inte.

Jesse jackson är duktig. Jesse jackson kan lösa problem när han ser dem. Det fodrar varumärke. Det är som när Aftonbladet och Expressen gör något. Sällan blir det riktigt elegant eller smakfullt men sådant kommer nu med den typen av varumärke det handlar om. Ungefär som Britney Spears.

Vi ska i Hakelius cyniska tolkningar av världen inte utesluta att en lokalt kulturellt associerad kunskapsbrist finns som ej har med åsikter eller värderingar att göra. Med det menar jag inte att kunskapsbristen i sig är lokaliserad utan tror den är vanlig överallt utan att feltolkningen är kulturellt lokal.

Det problemet förklarar vi dock mycket bättre med Krönikor Birro's slutsats kring barnprogrammet Teletubbies. Här är det i själva språket men samma sak gäller troligt allmänt. Marcus Birro tror jag ska vara väldigt känd men jag bara noterat honom i Expressen som krönikor. Jag gillar honom. Kommunicerar hopp och hopp är viktigt. Nu har han haft ett drogproblem vilket givetvis speglar hur repeterade begrepp och betydelse man lägger i ord är. Ord och uttryck varierar dock kraftigt mellan olika kulturer. Det kan leda till radikala feltolkningar om man tror det egna språket betyder samma sak över allt:

"Om man ska stoppa vartenda teveprogram där folk någon gång, kanske eller kanske inte, tagit narkotika skulle det bli rätt svart i rutan.

För att inte tala om barnprogram som 'Teletubbies' och 'Drömmarnas Trädgård'. I den förstnämda finns märkliga män i dräkter med små teveapparater på magen och ibland kommer en liten björn ner i en speldosa från himlen, och i 'Drömmarnas Trädgård' heter en av huvudfigurerna Makka Pakka och hans stora nöje är att tvätta stenar med en fuktsvamp."

Vi förstår att Birro nått en självklar tolkning här om vad saker betyder. Varande intresserad av språket med cirka 430 000 - 450 000 oräknat emotionella uttryck och uttryck relaterade till linjer kan jag lova honom att varje subkultur i något så obestämt som teletubbies kommer nå tolkning där en del av dem ser en betydelse relaterade till dem. Det är lite som horoskop...

Följande för att citera vad jag skrev relaterat till en studie nyligen tydliggör den kulturella aspekten rörande avstånd:

"Ett praktiskt exempel på att detta översätter till konkreta mätbara resultat har vi först från studien i [2]:
  • Forskarna analyserade koordinater och geografiskt data för författarna till forskningsstudier publicerade.
  • Sambandet mellan författarna och geografisk distans mellan dem indikerade att större avstånd innebär en konkret kostnad.
  • Är närheten hög tenderar artikeln att bli mer citerad.
I detta mer än bara likhet i språket gäller ju hur effektivt språket är. I närhet finns större möjlighet att uttrycka känslor och känslor handlar just ofta hur vi upplever motivation och värde rörande risk och möjlighet. Högre exakthet kan göra att man arbetar mer effektivt tillsammans.

Välkänt är också att ett "socialt samarbete" finns för hur studier citeras. Forskare vill gärna tala om att de citerar någon och förväntar sig ofta att bli citerade tillbaka. I vårt synsätt här är det ju ingen skillnad från något av de övriga. Bara en annan upplösning (mer jag och mindre universitetet eller forskningsområdet) och tidsaspekt (titta här vad jag gör nu).

I samband med att studien i [3] publicerades 2010 i Science Translational Medicine uttryckte Keyton (bl.a. National Science Foundation) följande som viktigt just i samarbetet runt forskning som han studierar:

- Forskning i team skapar nya utmaningar. Språket är ofta ett problem. Till exempel kan forskare i olika discipliner använda samma term men som refererar till väldigt olika saker. Det kan skapa väldigt feltolkningar mellan forskare i samma grupp utan att de ens vet om det."

Från: Organisation av människor: Komplexitet, Värdering och Språkets effektivitet

Sedan är den stora frågan med Hakelius. Och jag gillar Hakelius därför han approximerar väl i uttryck en ganska intressant makthavare där jag haft värde i att följa en person som skriver i mitt egna språk. Det är inte relevant vem därför ingenting i det är sig relevant rörande något man kan tolka i Hakelius men skulle ev. ändå kunna tolkas felaktigt. Men frågan är om han speglar en förändrad syn, är en del av en förändring som skapat en mer generell syn eller är båda sakerna.

Jag tror han är mirror. Men han påverkar.

Vi ska ge Hakelius lite konkreta råd också för att hjälpa honom från problemet han uttrycker:

  • Hakelius uttrycker kritik-känslighet.
  • I kritik-känslighet finns inga proportioner. Det är bara Hakelius sårade stolthet.
  • Jag kan själva ha det av och till men försöker vara väldigt noga med att det inte får påverka känsliga frågor.
  • Hakelius bör p.s.s. skaffa sig en hobby där han kan använda sin kritik-känslighet mer fritt uttalat istället där den bidrar positivt.
  • Hellre än att irritera sig över Jesse Jacksons engagemang mot rasism bör Hakelius hjälpa kubanerna till frihet.
  • Det ger Hakelius både möjlighet att göra något positivt och möta andra väldigt kritikänsliga.
  • Det ger förhoppningsvis Hakelius de perspektiv han tvivlar på att andra har.
  • Dessutom får han möjlighet att kanske möta Jesse Jackson och se om ni kan hitta några gemensamma intressen.
  • Jag tycker att en skicklig skribent som Hakelius med en halvsida i Aftonbladet rimligen måste kunna använda utrymmet till något där han visar positivt engagemang mer än att gnälla om Reverend Hackson.
  • Jag tror också det vore nyttigt för Hakelius att skriva en barnbok. Han börjar bli så otäck i sina åsikter att han behöver reflektera över vad som kan skrämma barn.

Vi tvivlar dock på att Hakelius kommer göra något av det eller nödvändigtvis adderar mätbart värde men i sådana frågor är folk sällsynta. Saker kostar. Folk behövs. Hakelius bode snickra sig en engelsk långbåge och åka ner till Kuba och göra lite nytta istället för att gnälla över Jesse Jackson.

Hakelius otäcka krönikor:

Juholt: En Man av folket

Så oerhört mycket av framgången Socialdemokraterna haft nu är relaterat till Juholt som person. Möjligheten uttrycktes direkt i den bild Expressen publicerade av honom väldigt nära omkring när han blev partiledare. Jag hittade den inte på webben men den var i svart-vitt (god kan vi spekulera för många i dom centrala delarna av partiet ute i landet genom att anknyta till 1970-talet), han är korrekt klädd som en man av folket och han befinner sig på en arbetsplats (någon tidning han arbetat på).

Juholt är en man av folket. En man av folket är alltid stark. Juholt i nutid klär sig fortsatt utmärkt. Han har en kostym som förväntat av en man av folket när han blir en ledare men den är inte överdrivet korrekt i detaljer.

Hade man istället tagit alternativet den tidigare ekonomiska talesmannen hade det blivit jobbigare. Det är inte en man av folket. Helt irrationellt liksom förvånande många politiker tar han till vana att läxa upp folk i TV. Det kan vi göra som har en begränsad krets men man kan verkligen inte tro att man kommer vinna något val på att visa vanföreställningen att folk egentligen är idioter.

Dessutom var han alltid sur. Jag är ofta också sur men jag försöker nu inte bli vald till statsminister. Det är inte i varje situation det bästa men det är viktigt som princip därför att:

  • Folk vill ha optimerat värde av regeringen de väljer.
  • Värden är konkreta och abstrakta.
  • Det är trevligare att vara glad.
  • Empati och mirror-neuroner (som ofta uttryckt men se De Abstrakta Personligheterna) ger en association och upplevelse av det.

En man av folket är inte den enda vägen du behöver gå för att spela för att vinna. Egentligen om någon bestämmer vilken skepnad de visar tvivlar jag på. Du kan tydliggöra eller inte men att växla övergripande skepnad är svårt. Det är därför kanske mindre en väg vi väljer.

Tack för att ni roar mig

Det är nu det blir så oerhört komiskt på sanslösa nivåer. Jag hade egentligen inte tänkt beröra dom här approximationerna alls i text åtminstone inte innan jag har ord-relationer uppsatta och kan uppdatera äldre från efectos especiales gjorde skattning för hand. Men det är så komiskt.

Hur vinner man mot en man av folket? Nå vi hoppar över den frågan och sätter fokus på det istället komiska - ett vackert exempel på hur man inte ska göra. Och vad som gör det så sanslöst roligt är att aktören som ett av flera exempel från senaste veckorna representerar är en entitet som har till uppgift att ge representativ perspektiv med åsikter - Timbro - där de trots många års verksamhet uppenbart inte ens är uppe på banan med grundläggande förståelse av hur man gör sådant. Så uppfriskande kul att vända blicken tillbaka från Sverige efter att ha följt den otäckare diktaturen en tid.

Vad gör den medarbetaren hos Timbro?

1. Han repeterar en upplevd relation till regeringen där den är skapad enligt samma mekanism diskuterad i:

En man av folket väcker historien.

2. Vidare vad är det centrala i upplevelsen av en man av folket? Är det jämförbart med att skjuta jultomten och stjäla godis från barn utan ett vettigt seriöst argument argumentera att folk är lätt dumma i huvudet för att de ser ett värde i att välja produkter som håller högre kvalitet där människorätten är garanterad d.v.s. Fairtrade och samtidigt göra det i en agenda vi kan tolka är generellt riktad mot svenska företag för att gynna begränsade särintressen? Nej det är det sämsta man kan göra och det rinner direkt ner på regeringen.

Så du har på ena sidan du kan välja En Man av Folket. På den andra sidan någon associerad med en entitet som inte skjuter på jultomten och stjäl godis från barn men sparkar på Fairtrade jag ser som viktigt på så många sätt.

Sedan Socialdemokraternas press-information och associerat har heller inte direkt presterat jämförbart med kompetens. Politiska aktörer generellt är sällan särskilt skickliga och också allmänt är mycket kompetens väldigt koncentrerat till ett fåtal branscher och motivationsområden idag. Men möjligen ser vi en viss förbättring. Det är intressant därför möjligen indikerar det att Juholt har viss förståelse för området eller kanske att någon annan hanterar frågorna nu och det är potent för en politiker.

Sedan är förändringen (rörande press men we got change going again - entropi) jag ännu noterat inte på större nivå än man börjat experimentera med att punkta saker medan språk fortfarande saknar korrekt för frågan anpassad känslomässig potential och utsträckning i relaterade ämnen är svagt och argumentet dåligt genom tänkta i hur de motiveras. Sedan ska ingen ta efter hur jag skriver här. Detta är nu mina egna anteckningar. Och heller inte har jag egentligen planerat för att ge konkreta exempel i dessa områden inkluderat i Människans språk som blir det teoretiska uttrycket sammanfattat att följa implementationen. Dock finns en del användbart att titta på samlat enligt nedan.

En väldigt liten anpassning av större databaser med skalade värderingar är Makt i ord. Jag skulle inte direkt rekommendera någon att använda den men den typen av anpassning mycket större givetvis är användbart. Min engelska databas är i detta riktigt fet och fin och troligen en av de starkaste givet att jag nu tror jag har alla publicerade skattningar som gjorts samlade. Dessutom kan jag relaterade dem till Mer eller mindre, Abstrakta koncept m.m. för att gå längre än bara få en grov potential. Makt i ord är svag för emotionella potentialer men indikerar lite hur man kan tänka.

För relationer hur man sträcker ut sig i ämnet kan exempelvis följande läsas för idéer:

Mer eller mindre är ju det kritiska. Men invanda metoder kan ju fungera lika bra som indikation även om det givetvis är svårare att relatera förändring till vad man gjort. Vägen indikerad ovan via likhet går dock också även om den för detta är sämre. Följande ger ju dock en del idéer i alla fall även om de nu saknar data som jag kanske inte kommer publicera:

På det gäller ju också att man alltid måste veta vilket värde du uttrycker och dess riktning. Riktning här är ju givetvis positivt eller negativt och relativt fråga, målgrupp, konkurrent och pågående förändring. Följande två tror jag är en god utgångspunkt att söka sig vidare från där en hel del äldre finns publicerat i båda områdena och även om modell är förenklad och starkare kanske en enklare start:

Anteckningarna här är givetvis också användbara men fodrar att man filtrerar därför de är inte avsedda som någon lärobok utan är minnesanteckningar. Det är heller inte säkert att de självklart berör vad de diskuterar utan kan vara cues till helt andra frågor där det kritiska teoretiska eller emotionellt projiserats ner för att finnas kvar.

Lydiah Wålsten gör bort sig i SvD

En kort kommentar rörande följande redan nu som jag inte glömmer att senare plocka sönder det här mer systematiskt (jag har redan tidigare i detalj gått igenom diverse publicerat av personer associerat till detta och det är tveksamt även om det kanske inte då låg på Hauser-nivå):

Kommuner är politik. Det är samarbete mellan människor där långsiktiga idéer projiseras till en representativ grupp som utifrån det löser problem i den korta tiden. Konceptet är excellent därför att utan demokrati kommer alltid några spela för att vinna hela kakan och det betyder ständiga krig, konflikter, tortyr och mord.

Moraliskt ställningstagande är korrekt i politik. Verksamheten speglar politiken. Du behöver inte hålla med om ett enskilt ställningstagande men principen är sund.

Ifrågasätt moraliska ställningstagande i politik och du är inte en demokrat. Du kanske inte ser det själv och ska i så fall bäst reflektera över vilket problem det kan spegla för gruppen utanför dig själv.

Att kommunerna inte skulle missa "transparent mot medborgarna" i detta ges inget exempel på och jag tvivlar på att debattörerna har ett exempel att leverera. Tvärtom lyfts ju användningen av Fairtrade regelmässigt fram som ett argument för att stimulera användningen.

Dr Evil motiverar rättvisans krigare

Debatt-artikeln gör givetvis ingen skada för Fairtrade. Tvärtom just genom att det hela är så löjligt förstärker de varumärket och skapar uppmärksamhet. Det blir som en absurd kontrast med isomorfisk likhet i den enklare svenska världen till varför Fairtrade är utmärkt.

Fairtrade är ett politiskt ställningstagande för människovärde där du väljer att stå för det i mer än ord genom att ofta betala lite mer. På köpet får du själv ett högre människovärde därför att du värderar dig själv mer och du får genomgående produkter som håller en signifikant högre kvalitet än vanligt i övrigt.

Ett tips till författarna av den där debatt-artikeln är att gå bakåt i "historien" och titta efter hur varumärket Fairtrade och dess marknadspenetration utvecklats efter varje debatt-artikel de publicerat. De kommer uppmärksamma att varje gång har de fått en stor förstärkning.

Jag inte följt upp Fairtrade på ett tag. En gissning är dock att de kanske börjat tappa en del fart nu. Fascinerande nog kan jag tänka mig att det kan ha varit om så vad som låg till grund för ett beslutet att skriva debatt-artikeln där man tror att det indikerar en möjlighet att förändra det mer. Så fungerar det åtminstone inte just för denna fråga.

Fairtrade är potent värde också i Sverige

För Fairtrade finns flera värden även utanför sakfrågan:

1. Människor mår bra av att veta att de kan påverka saker ytterst konkret där man kan ta på något. Det gör det troligare att man fattar moraliskt acceptabla beslut också i abstrakta frågor där avvägningarna är svårare och avståndet mellan fara och möjlighet är större och svårare att se.

2. Det finns ett stot moment av samarbete mellan personer från olika aktörer som annars dåligt möts: svenska livsmedelsbutiker, kyrkor, politiska partier, fackföreningar, generalagenter, ambassader, aktörer från olika ländeer, stora mlleanstatliga organisationer o.s.v. Jag är övertygad att det för involverade aktörer skapas ett värde utanför Fairtrade där nya intryck och perspektiv i sig stimulerar till idéer utifrån det förenklade resonemanget i:

3. För aktörer som ICA, Hemköp m.m. adderar Fairtrade kraft till deras varumärke. Få åtgärder är ens jämförbara därför ingenting de gör i övrigt presterar starkt i detta område. Vi kan relatera för att förstå hur det värdet uppstår enklast via resonemanget ovan för kreativitet där övriga värdet kompletteras i ett till område. Den euklidiska utsträckning inkluderar fler dimensioner och projektionen ner till ett linjärt värde blir därför mycket mer sannolikt signifikant större för mycket mindre.

Hur mycket kommer nu Fairtrade stärkas denna gång? 5%, 10%, 15% eller som förra gången under cirka 2 år ungefär 45%? I någon mening är det verkligen bara att välja ett nummer. Vad som driver sådant är komplexa orsaker där motivation är drivkraften som lyfter det konkreta värdet. Eller om vi vill hur mycket har du irriterat folk? Hur mycket har du tydliggjort ett upplevt problem? Finns en linje någon en gång drog upp och är det i så fall någon som tenderar att alltid försvara linjerna?

Bedriver man som dessa aktörer en systematisk agenda där man försöker förändra föreställningarna - Här att få oss att förstå att det är fel att betala lite extra för att få garanterad respekt för människovärde - måste man veta vilka motivation mer än de uppenbara direkt relaterat du möter. Annars gör du lika gärna skada som nytta. Antag ex. att du har en vadslagning sedan fyra år mellan två personer på varsin sida om en konflikt respektive ansedda bland de bästa i världen på att förändra föreställningar. I så fall vill du veta det innan du petar runt därför givet sådant kan du troligen ödsla hur mycket som helst utan att du gör annat än att forma saker i motsatt riktning därför att vad du gör sker i en miljö som sätts för att verka polariserande mot vad du säger. Jag tvivlar på att det skulle vara fallet särskilt ofta men illustrerar tydligare vad som kan gälla där just liknande fenomen uppstår naturligt. Se det som att:

  • Fairtrade har engagerade arméer av människor.
  • Den här debatt-artikeln retar upp dom mer än det övertygar konsumenterna.
  • Ges de argument, har argument eller genom åren lärt sig att argumentera och nå ut skapar de en större motsatt effekt än vad en illa-skriven debatt-artikel där man inte ens har så stor respekt för läsaren att man bryr sig att motivera uppenbart tveksamma påståenden med exempel.

Fool's Errand

Lika fascinerande har samma problem och oförmåga att väga skada på politisk agenda man driver funnits i mycket mer tidigare. Det förvånar oss att någon givet detta ändå många år valt att finansiera det. I och för sig ska sägas att det kanske varit en systematisk oförmåga relaterad till ett fåtal personer då jag noterat en allmän låg prestation också i reklam, hanterade av press, paketering av åsikter o.s.v. från den aktören som befunnit sig på nivåer där man passerat över komiskt och man sitter och tycker sund om honom när man går igenom sina pressklipp för att städa ur.

Politik handlar inte om att tro att man har rätt till vilket pris som helst utan om förmåga att utvärdera vad som är möjligt och går i rätt riktning relativt vad övriga aktörer ser som möjligt. Är din strategi att dra hårda linjer med idéen om att du självklart har rätt förlorar du konflikten med mindre än att du är väldigt skicklig på att försvara linjer och även om så innebär inte det att du vinner frågan utan troligast bara att du inte negativt förändrar något. Det tog lång tid för mig själv att lära mig det också och vi människor har verkligen inte lätt för att förstå detta (vi är anpassade för den lilla flocken och bedömer komplexitet och fördelning felaktigt).

Ingen entitet har i sig själv heller ett fullständigt perspektiv. Därmed är det väldigt osannolikt att någon ens har rätt i sig själv där denna naturligt samarbetande lösning man når genom att kompromissa kanske ligger närmare konstruktivt kort- och långsiktigt värde än någon enskild bild gör.

Den huvudsakliga orsaken till att höger blocket vann de två senaste valen var just att Statsminister Reinfeldt har den förmågan. Emedan perspektivet vi här fick exempel på i olika varianter effektivt höll högerblocket borta från regeringsmakten under långa perioder. Det trots att de var oskyldiga till nästan alla sådana uttryck.

Det är excellent för de politiska partierna att titta bakåt och följa upp vilka entiteters idéer och uttryck som höll dem i opposition för sådant kommer tillbaka som att vända på en hand om man associeras med vad folk upplever är moraliskt kallt, elitiskt på en nivå där en knappt motiverad debatt-artikel föreslår att det istället är intellektuellt dumt och omoraliskt att välja kaffe som respekterar människorätt. Det är bara att välja därför till det är det möjligt att ni nu är tvingade. Det beror på vilken insikt och förmåga att förverkliga den möjlighet som nu givits andra aktörer har. Att se möjlighet och hur den används är kanske inte lätt för alla.

Frågan om illojalitet mot nationen finns ska också reflekteras. Vi såg i föregående del att Fairtrade är stärkande för nationen. Är aktörerna som skrivit debatt-artikeln associerade med tidiga exempel på illojalitet beteende? Har man uttryckt försök att manipulera politik där man genom att bedrägligt gynna andra länder försökt tillskansa sig fördelar på övriga företag och medborgares bekostnad? Jag har inte följt upp det men blickar man bakåt i den inrikespolitiska historien och associationerna mellan Timbro och annat ska det inte hållas för otroligt.

Det är verkligen på tiden att företag och politiska entiteter inser att kompetens, strategi och troligt kultur i den organisationen har gått ordentligt fel någonstans. Och att varje fråga de beter runt med endast skapar förvirring runt fakta samtidigt som allt rekursivt utanför vad de associerar sig med gynnas inklusive länder och företag svenska konkurrerar med.

Låt mig konkretisera. Den typ av åsikter vi här ser exempel på är av samma typ som skulle argumentera för att Ericsson gjorde rätt som sålde telekom-utrustning till ett visst land som möjliggjorde avlyssning. Hur bra gick det för Ericsson åren efter det? 60 000 medarbetare fick sluta. Nu senaste åren börjar de återhämta sig. Var det denna fråga som avgjorde? Inte ensamt men hur folk ser på sådant här är oerhört viktigt. Särskilt i tillväxtmarknader som Indier, utsatta länder som USA och så vidare.

Fairtrade

Mer om Fairtrade:

Poesi

Hade det inte varit för att en väninna till mig var road av poesi skulle jag verkligen lägga ner det helt. För teckning är det ju så konkret att man faktiskt blir lite bättre men för poesi jag vet inte. Den här blev ju inte ens romantiskt tilltalande. Livet är en prövning. Nå det är ytterst lämpligt och korrekt att dikta för kvinnor. Det kommer naturligt för mannen om man är tränad i språk. Jag tar ändå med en dikt jag skrev till denna.

Det här kan ha varit det sämsta jag skrivit på ett ord när det kommer till poesi. Målet var verkligen något romantiskt från ett nytt perspektiv att få gjord medan jag räknade lite.

As many times before the blade of chance
Entrophy
Reducing redundance
Whitening

Once hindering prediction
Today ritual and tradition

The numbers on the paper
The blade spinning
Stops at 34%
Mystical reasons scales to 17%

Once again spinning
Ta da 14 months.

A short prayer to higher powers - Solar and Lunar
Cause cute and polite is fun and hinders bad luck we says GG - Good luck - before chopping of u head to parade it around and spike close to the line.

The ever changing world forming a better place
Change
But do we choose? Or do we choose?
Playing to win the game of chance the rule changer - entrophy
How do you choose? Knowledge of others actions forms you strategy
A never ending dance of ghost shadows
If you see - Random is your cutter -
Same. A human is always human and humans.
You cut one gost with a corpus of gosts. It is all the same. Language is language. Encryption leaking in collective.

Gör ICA verkligen alla rätt?

Det är när företeelser är nya ofta svårt att undvika att förenkla samtidigt som man missar att generalisera.

Låt oss innan Facebook diskuteras för ICA i SvD (ICA gör alla rätt) betrakta hur en hemsida fungerar som kanal mot målgrupp.

Visst att hemsidan kan besökas direkt men viktigare har vi kanaler som går till den målgruppen når den via. Dessa kan vi separera i köpta kanaler och ej köpta kanaler. Köpta kanaler kan sedan vara:

Uppfattad reklam eller ej uppfattad reklam.

Senast jag tittade över områden där ICA märks i ej köpta kanaler på nätet fanns de knappt alls.

Hur ICA marknadsför sig på Facebook vet jag inte men som reglerna är utformade är företag i princip inte välkomna annat än via köpta reklamkanaler på Facebook.

Reklamkanaler på Facebook delas sedan upp i reklam som visas på andras sidor eller som är lokaliserat till en köpt sida företaget själv utformar. Det senare är att jämföra med de köpta bilagor ex. SvD skickar med tidningen.

Skillnaden mellan när informationen trätt in i subkulturen i aktuellt socialt naturligt eller via köpt kanal finns där. Information varieras radikalt annorlunda och det bär informationen vidare utåt. Förenklar vi från psykologin, reklamen och senare åren inom neuropsykiatrin via avbildning studerade och dokumenterade samband har vi särskilt två viktiga faktorer som begränsar:

  • Vem är du i förhållande till mig? Även icke-rationellt värderar vi information från något jämfört mycket högre än egentligen allt annat om det ges konkret i en uppfattad närhet. Dokumenterades redan under 1970-talet om än inte tidigare och bekräftat i en mängd situationer därefter.
  • Försöker du lura mig att slösa min energi? D.v.s. folk utgår från som en spelregel att aktörer försöker lura dem. De utgår från eller har som mål (där ex. depression förändrar det liksom annat associerat till värdering) att trots det upp till en viss gräns ta ut ett värde från aktren där man ser att förståelse av dolda samband och gemensamma kollektiva spelregler balanserar det.

Att en reklamfilm diskuteras havande ett värde i sig själv ex. därför att den är kul är konkret värde för företaget och kan höja det allmänt uppfattade värdet i varumärket men gissningsvis ger det en aktör som ICA något mindre än aktörer där högre eller lägre pris i sig är en indikation snarare än mitt segmentet.

Jag tror ICA gör helt rätt som använder Facebook men att de gör allt rätt är jag mindre säker på. Det handlar för dom gissar jag mest om att Facebook upplevs hett just nu och var väldigt enkelt för dem att börja använda. Alla övriga kanaler inom sociala media som varande var för sig mindre men totalt mycket större gissar jag att man inte hanterat. Jag tror heller inte att dom sedan jag sist tittade klarat att förändra hur de syns på nätet utanför köpta kanaler och där finns en enorm ej utnyttjad kanal.

Vi kan från det perspektivet mer än att diskutera hur kanalerna kan användas var för sig i bredd vilket ju ett flertal guider finns om kort reflektera över hur man skapar ett värde som aktiverar dem i bredd.

Reklamfilmerna och hur är ett exempel på det. Det handlar där om att skapa ett värde i reklamfilmen i sig. Precis som jag illustrerat med skämtteckningarna här är det egentligen inte särskilt svårt och att inte fler gör det gissar jag mest beror på att man inte försöker. Någon månads experimenterade och man presterar tämligen acceptabla skämtteckningar.

Ett förr mer använt perspektiv som allt mer faller bort därför föregående perspektiv är så enkelt för reklambyråerna är att istället få reklamfilmen att peka ut ett värde i butik där reklamfilmen i sig är en integrerad del av det. D.v.s. att antingen filmen i sig eller specifik information i den är nödvändigt att föra vidare till andra för att värdet inte ska falla bort.

Eftersom människan är kollektiv delar vi sådant värde med personer vi värderar. De gör samma sak och informationen tenderar att sprida sig. Klarar man inte att skapa det värdet naturligt kan välbeställda aktörer betala för det. Anledningen till att den komiska reklamfilmen sprids är just att vi ser ett värde i att roa personer vi uppskattar och/eller ser ett värde i att de uppskattar oss för det.

Mer potent är dock att göra det tillsammans med att låta filmen peka ut värde i butiken. Jag ser inte att ICA gör det alls. Om något de filmer jag sett har använt priserna närmast som ett nödvändigt ont. De tillför givetvis värde men de indikerar inte ett värde i ICA som inte redan är abstraherat givet att vi redan vet att ICA med flera har ständigt pågående kampanjer och dessutom har vi viss förståelse för att vi egentligen aldrig vinner något på reklamen utan bäst själva jämför priserna.

Därför inget nytt värde utan endast repetitionen av varumärke i ett komiskt kontext. Värdefullt och starkt men mer går också att göra.

Relaterat:

Studier rörande hur vi värderar åsikter från jämställda / jämförbara relativt övrigt finns refererade och diskuterade i de tidiga delar i:

Kapitel om värdering är påbörjade och berör bl.a. varumärke men av den delen återstår cirka 70% - 80% där dokumentation i formella kapitel följer implementation. Spridning och rörelse av idéer är egentligen heller inte berörda ännu i den formella delen men finns ju fallstudier på bloggar här och rörande en del generella regler i:

Rörande påverkan av film och komik gäller ju att det är efectos especiales i modell vilket ej är berört i formella delar men finns i Människans kreativitet och språk. För den road av att lägga tid på att leta runt finns också i fallstudier:

En del publicerat här om sociala media hittas via:

För den som söker finns dock mycket mer inklusive egentligen det intressantare men också avancerade innehållet.

Alla fallstudier och anteckningar är nu ögonblicksbilder och speglar inte var modellen är idag där radikala förenklingar visat sig möjliga.

Ska jag göra någon avslutande kommentar avståg jag egentligen inte eller ens reflekterade över tillämpning i reklam och marknadsföring eller för den delen ekonomi. När jag gjorde de första delarna som ligger till grund för vad jag började bygga ut 2009 byggde jag ett vapen tänkt att rikta mot kinesiska kommunistpartiet därför de irriterat mig ordentligt rörande människorätt. Reklam är därför vad jag gjort få fallstudier och det har gällt fortsatt där följande är viktigt att peka på för vem som helst som söker kunskap om reklamens påverkan eller allmänt för vår perception:

  • Studier som publiceras idag om reklam och påverkan håller allmänt lägre kvalitet än inom psykologi, psykiatri och politisk- och försvarspolitisk-analys i ett brett perspektiv.
  • Förutom det gäller att samband de dokumenterar som nya inte sällan är kända sedan 1970-talet och ibland bak till tidigt 1900-talet inom områden som psykologi.

Det har därför alltid ett stort värde att titta bredare för att identifiera samband och relationer.

För inspiration och fallstudier kan reklam ha värde men min erfarenhet är att man får mycket mer konkret från att titta på Hollywood-filmer. Det är dock sannolikt oerhört individuellt. Någon principiell skillnad finns emellertid inte:

  • Påverkan på perception per individ vid upplevelse (efectos especiales) verkar enligt samma regler.
  • Hur vi rekommenderar och diskuterar film och reklam i flocken har egenheter.
  • Många medborgare är övertygade om att filmbolagen i funktion exakt samma sak som folk upplever rörande extra-priser, kampanjer m.m. för ICA m.m. att de är korrupta skitstövlar som försöker lura dem på deras välförtjänta del av det fällda bytet.


Hans Husman

Ett område väldigt relevant för allt detta, sällan använt som princip och dessutom vilket litet i övrigt är väldigt enkelt både teoretiskt och praktiskt är vad som diskuterades nyligen rörande intensitet:

" In the game of mountains
Already on the Top
Around power of intensity and correlation we form Efectos especiales

Height increasing
At the very point once decided to create one more add on of magic
We close the circle"

Pressetiken & Jan Söderqvist

Varande ej betald av Expressen och heller inte av staten eller ens någonsin tagit emot en krona av någon av dem lika lite som av SvD tar jag ändå varande tjusig och opinionsbildare och hjälper Jan Söderqvist, SvD, att få rätsida på en komplex värld:

Den specifika frågan vill jag egentligen inte utesluta kanske är mer komplicerad än någon egentligen antar men för det har jag heller inget konkret skulle peka på eller ens något konkret att bygga det på (havande annat viktigare men Stealth helikopter II, Björn Borg, Luftföroreningarna i Kina & Vägen till Demokrati? kanske är intressant här och förklarar väl varför området intresserar mig som fallstudie).

Rörande publicering är min åsikt att Jan Söderqvist har rätt. Men det innebär inte att det är eller var fel. Vi måste fråga oss vad som är de generella problemen. Är dom problemen att medier är för begränsade eller överuttrycker sig? Inte i Sverige eller ens de flesta länder.

Vidare behöver man fråga sig vad riskerna är och vilka problem man löser. Också där behöver man fråga sig det generellt och ej bundet till frågorna där det fall för fall är svårt att avgöra. Problem vi vill lösa är att hindra korruption, övergrepp m.m. och verka för en bättre. Det är alltid bättre att man publicerar för mycket än att man börjar bli rädd för att publicera. Här gäller ju också att narkotika testet är tämligen bestickande eftersom jag tvivlar på att poliserna ens om de skulle önska har tillgång för att lägga till metaboliterna trovärdigt i urinprovet.

Även om jag tycker att man kanske i sådant här hellre publicerar senare om något mer inte framgår ser jag verkligen inte som att det är ett problem media eller deras organ ska engagera sig alls i. Det finns viktigare frågor relaterade till pressfrihet att använda resurser till.

Däremot att kalla saker illaluktande och skandalfabrik tycker jag att man hellre avstår från. Jag skulle önska Söderqvist att gå över och be om ursökt och skaka hand med Expressen här. De kanske blev väldigt ledsa. Mer än att göra Expressen ledsa och oroliga skapar det inflation i uttrycken och då hamnar vi snart att det blir problem med vad ska kalla värre saker.

Kul: Gallivanting

Jag kan inte nog uttrycka hur fel för att inte säga osmaklig min skämtteckning här är. Palin förtjänar all respekt och på så många sätt har hon behandlats irrationellt illa i valrörelsen och därefter.

Men jag vill ha ett gott exempel för att illustrera några egenskaper i hur sådant kan missbrukas av inte lika allvarliga personer som jag.

Gallivanting är ett kraftfullt ord. Det märks. Gallivanting är annorlunda men samtidigt är det inte nytt där ljuden bär stora likheter och sägs av en person som är ytterst känd för oss och det används för att ge epitet om någon annan. Vi får därför kraften i den men ingenting eller föga av problematiken vi har i:

Vilka är nu Palins väljare? Det är alla möjliga personer där det inte är någon enskild grupp men hon har ett troligt något högre stöd bland delar av de kristna troende där man sätter en högre vikt vid traditionella familjevärderingar.

Att försöka påverka det negativt genom att irrationellt angripa Palin är inte nödvändigtvis väen om det skulle ses som moraliskt korrekt vad som fungerar. Det kan verka åt andra hållet.

Hennes man är lättare. Han ska ju vara stark också medan man verkligen ska vara artig mot kvinnor och beskydda dem om det behövs. Fast den kan ju påverka lite negativt uppåt till Palin givet att familjen nu är en samarbetande enhet. Att värdera och bedöma sådant generellt är dock svårt och för tror jag vem som helst. Men sådant här är givetvis inte korrekt alls.

Reuters Calais (Väldigt Dåligt) resp Guardian Content API (Bra)

En mycket mer imponerande tjänst än Reuters Calais vi ligger korrekt emr tid på att diskutera (för att dela med oss av vår kunskap och tydliggöra för oss själva hur bättre vi är vilket ju sägs vara bra för humöret samt viktigast bidra till en bättre värld genom att skydda oskyldiga barn och ungdomar från att sitta och kategorisera sina skolarbeten med ett så undermåligt system) jag troligen återvänder till när jag tittat mer på den är:

Den tycks visst inte vara stor men är heller inte liten (cirka 25000 termer jämfört med cirka 450 000 för mig där det också inkluderar kategorier i andra system för att kunna hämta upp information ex. kategorier i Wikipedia, Wiktionary, politiska thesaruus o.s.v. i kunskaps-organisation men relation för känslor, mer eller mindre, kognition, värdering, skalning, entiteter o.s.v. är ej inräknat i detta antal men kommer troligt ligga lägre kanske på totalt tillsammans ungefär lika mycket). Elegant är ju också att komplexitet och samband uttrycks i en väg som går att göra ganska snabbt även om de tappat (om jag inte tolkade datat fel) relationsbredden där det blir svårt att se närhet mellan områden.

Vad som förvånar oss med den och alla andra vi sett allmänt är att de vi har i media genomgående ser detta som ett sätt att organisera sitt data för delning. Känslan är verkligen också att man egentligen inte förändrat hur man lagrar eller organiserar datat under utan att det är separata system. Det tycks väl troligt att man söker de värden jag ser som det primära men i organisation och uttryck ser man inte det (ex. genom att antalet begrepp är väldigt smalt och hur relationer är uttryckta) där det just tycks vara vad man tror ska bli en informationskanal:

Vad Reuters Calais försöker göra är att uttrycka aspekter och kategorier från en text man ger tjänsten. Dessa ska man sedan publicera. Läser vi ex. följande sida kan vi se att man lyfter fram konceptet om att uttrycka relationer mellan dessa:

Emellertid ger vi tjänsten data med mycket nära relaterade termer alla lokaliserade ungefär i samma område för t.ex. ett stycke fallerar tjänsten direkt på ett sätt som indikerar att den antingen inte arbetar med relationer annat än i det enklaste eller har en väldigt ofullständig uppsättning.

De kategorier Calais ger tillbaka trots att vi givit data extremt lokaliserat nära i andra områden är de statistiskt vanligaste. D.v.s. den tycks plocka ut n-gram och ger det direkt vanligaste snarare än att analysera relationerna och avstånden från texten. Det även när termerna mycket starkt ligger i ett mindre delområde där vad vi får tillbaka inte är bra eller ens förekommande i delområdet.

Låt oss titta på ett exempel där ett litet antal begrepp i education. De är alla vad som används i politiska sammanhang och de flesta förekommer också i vetenskaplig beskriv av ämnet:

  • Accounting education
  • Agricultural education
  • Art education
  • Bilingual education
  • Computer education
  • Continuing education
  • Distance education
  • Health education
  • Language education
  • Legal education
  • Medical education
  • Military education
  • Multicultural education
  • Music education
  • Nursing education
  • Physical education
  • Preschool education
  • Primary education
  • Religious education
  • Retraining
  • Rural education
  • Secondary education
  • Special education
  • Technical education
  • Teacher education
  • Tertiary education
  • Vocational education and training

Föga förvånande är tjänsten 100% säker på att det har att göra med education och politics. Direkt förvånande är emellertid att den till 99% sannolikhet tror att texten följer ämnet: Religion Belief. Orsaken till det senare är med största sannolikhet att den inte utifrån relationer klarar att begränsa och bestämma den mängd statistiska samband ska tas ut från. Därmed har den troligt för enstaka termer hamnat i något religiöst där de relativt alla ord är enormt vanligt. Vill man ha sådant använder man enklare Google Ngram eller en vanlig frekvens-tabell gjord från en corpus av ex. blogg-postningar.

Föreslagna sociala taggar följer mer eller mindre topics:

  • Religion Belief
  • Politics
  • Education
  • Knowledge sharing
  • Educational stages
  • Education
  • Index of education articles
  • Outline of education
  • Continuing education
  • Higher education

Ingenting bra finns med dessa därför att:

  • Att de är utvalda därför att de är vanliga är uppenbart inte fallet.
  • De uttrycker troligast Calais relationer och de är som sådana inte alls bra.
  • Är det vad vi går till om vi vill diskutera utbildningspolitik? I något fall men de flesta är antingen för breda (Politics och Education istället för Education Politics eller för smala i fel område (Higher education inkluderar ju troligast studenter som ska söka utbildning).

Mycket bättre sociala kategorier går att få från en mängd tjänster. Wordpress.com är en möjlig även om jag inte tittat på den på kanske tre till fem år men redan då var den överlägsen det här många gånger om.

Entities intresserar mig just nu eftersom jag snart lär sätta upp en databas över aktörer av olika slag. Jag ser inget större problem med det givet att jag lagt lite tid på att peka ut cirka 30 primära aktörer där det går att få fram i utvalda områden utmärkta nyhetskällor väldigt typiska för något där vi får ett kontinuerligt stickprov av entiteter databasen kan byggas från. Exempel är:

  • New York Times.
  • Wikipedia.
  • EurekAlert!
  • Voice of America.
  • Xinhua.
  • Guardian.
  • Ett fåtal journaler men ej säkert utvalda.
  • Washington post men ej definierad rörande RSS än.
  • Samt ett antal liknande.
  • Vidare ska en del ej relaterat till nyheter till ex. lämplig tjänst med denna typ av information: AstraZeneca - Principal Informatics Scientist [...]. Vi ser att vi får entitet, kategorier för den, information relaterad till en aspekt av intensitet m.m.

För Sverige gjordes ju också ett exempel med SvD där området diskuterades mer i:

Se också följande artiklar för fler experiment och datakällor (jag tror dock inte riktigt på att använda New York Times Thesaurus alls därför att den är väldigt liten för vad som ändå krävs i arbete för att komplettera den enskilda namnen där man lika lätt eller snarast lättare kan ta ut rikare data från sajter som ovan inte sällan med väldefinierade API:er):

För en seriös nyhetsleverantör, analytiker eller en tjänst som önskar uttrycka relationer för besökare där det är huvudpoängen är det ungefär på den nivån vi behöver ligga på. Följande är vad Calais ger mig:

"Political Event
education Nursing education Physical education Preschool education Primary

Position
education Secondary education"

Jaha och här var det ju inte ens svårt givet att entiteterna är abstrakta och går att återfinna tabulerade i alla möjliga referensverk om man inte minns det själv från när man gick i skolan.

Ett till område från politik har vi i business där några mycket relaterade termer för praktisk politik (administration i myndigheter och dessa definierade av Australiska regeringen för en tillämpning):

  • Bankruptcy
  • Business cycles
  • Business finance
  • Business innovation
  • Business insurance
  • Business parks
  • Business records
  • Capitalism
  • Commerce
  • Commercial law
  • Companies
  • Consumption (Economics)
  • Cooperatives
  • Corporate planning
  • E-commerce
  • Economics
  • Entrepreneurs
  • Licences
  • Management
  • Marketing
  • Mergers
  • Offices
  • Retail trade
  • Supply and demand
  • Trade regulation

Nu får vi för entiteter förslag på industritermer:

"Industry Term
e-commerce
finance"

Finans och e-commerce: I pengar säkert viktigt för Reuters men borde kunna förvänta oss att mer än det presteras. Bloggosfär och nyhetsmedia är ju deras primära inriktning i detta som jag tolkar informationen och politik är stort i båda dom delarna av nätet.

Bland de sociala taggarna för vi ex. JEL classification codes. En misstanke är att det är ett rent informationsläckage för från vad Reuters själva hämtat in data. Kanske några fel i koden? Och JEL är inte ens en bra thesaurus (egentligen kategorisering bättre skrivet) för ekonomisk information (för liten). Inte i sig själv dock även om man kan använda den.

Hur presterar nu tjänsten på en verklig text? Vi utgår från Vita husets bloggpostning How Tough Love Averted Catastrophe & Led to 4,200 New American Jobs där de två första styckena togs bort för att inte ge Calais i mycket välkänt namn ledtråd om att det är i politikens mitt.

Calais identifierar korrekt att texten är relaterat till bilar. Men ser ingenting mer än vad varje begrepp i sig själv ensamt säger:

"Company
Daimler AG
Ford Motor Company

Continent
America

Industry Term
energy independence
gas prices

Position
President
situation head

Events & Facts:
Bankruptcy
Daimler AG, 2009-06-00, June 2009, emerged
Generic Relations
America, the future, win
Daimler AG, emerge"

Ännu mer även givet det för så pass stora företag, stora händelser och här allt tillsammans bör tjänsten rimligen kunna gå djupare och mer exakt i förslag på relationer och kategorier.

Byter vi ut de flesta GM i texten till Volvo klarar Calais inte av att identifiera rätt företag. Trots att två andra bilfabrikanter och att den pekat ut hela texten som handla om i stort bara bilar är företaget Calais identifierar som refererad aktör AB Volvo vilket ju inte tillverkar bilar:

"Company

Aktiebolaget Volvo
Daimler AG
Ford Motor Company"

Informationssida om "Volvo" i Calais länkad från sammanställd analys:

Helt undermåligt. Att man inte klarar att separera varumärken, företag eller för den delen knappast heller företag med samma namn men olika ägare är anmärkningsvärt.

Hur bra är detta när det sedan kombineras med finansiella uppgifter relaterat till nyheterna och folk sedan bygger vidare på det utåt?

För And the Winner of the 2011 Commencement Challenge Is… också från Vita huset kan vi se att den plockar ut personerna åtminstone i den mening att de identifieras som just personer. I övrigt ingenting extra och om MP3 ens ska vara med känns tveksamt eftersom det innebär att vi inte kan särskilja när något handlar om MP3.

"Technology
mp3"

Vi inser att ett stort antal kategorier vi kan önska söka och tagga efter blir värdelösa om vi inkluderar teknik som råkar uttrycka tekniken i ord - bild, ljud, tal m.m. är ju vad beroende på hur du publicerar ibland gör det och särskilt på bloggtjänster med Widgets och liknande.

Och om MP3 ska vara med varför är inte ex. html det också?

Detta är en oerhört begränsad uppsättning kategorier, relationer och taggar. Det är anmärkningsvärt att någon ens halvstor och här stor nyhetsproducent inte klarar att nå mycket längre bara med dimensioner på det egna datat i befintliga databaser och flera hundra gånger längre genom att arbeta motsvarande som när jag tog ut entiteter:

I antal relationer - och antal är viktiga därför att det ger exakthet när vi önskar det och viktigare en prestandamässig görlig väg att söka relationer mellan områden - gissar jag att den undantaget personer vilket jag har tänkt att göra lite senare idag kanske har 5% av vad jag har i Knowledge Map nu och det är oräknat två lika stora parallella system från bransch inom publikationer respektive medicinska frågor (mycket större än just dom ämnena) som går att använda direkt utan att städa upp relationerna.

Givet Reuters resurser skulle man kanske kunna förvänta sig på att det utvecklas framåt. Men sådant hänger ju givetvis på att det används och att de har nytta av det själva. Jag tror inte riktigt på det utan gissar att de lämnar ut eller bort det här snart. Öppen-källkod eller liknande och gör en nyhet av det och istället köper in något mer exakt.

Därmed inte sagt att man inte ska pröva och se om det är vad man tillsammans med ett antal andra system och lösningar kan få ut värde. Mycket möjligt kan de kanske prestera bättre i något område än annat gör. Vidare finns ett värde att se hur i sig tydliga entiteter uttrycker sig relaterat till sådant här. Det ger oss referenspunkter att jämföra med och viktigare att vi kanske lättare kan dra nytta av publicerat material i övrigt vilket dock är viktigare för komplexa aktörer som EU.

En god gissning är dock att allt i detta finns att hämta i effektivare former från andra liknande system där problem och defekter uppdateras direkt.