Resumé skrattar och en liten diskussion om sökord

2009-11-13

Titta så glada Resumé tycks vara. Massor av leende bilder på startsidan:

Fast nu följer jag inte Resumé regelbundet (eller just nu någon svensk tidning avseende stämning) så det kan mycket väl vara min egen sinnesstämning som påverkar. Ändå tycker jag nog Resumé har anledning att vara glada och stolta:

  • De gör en väldigt bra branschtidning.
  • Resumé täcker viktiga nyheter.
  • Ännu kraftigare gör de seriösa djupare reportage.
  • Reportagen rör även frågor andra inte springer på.
  • Resumé har en visuellt elegant tryckt tidning.

Kort sagt är det en tidning jag tror har framtiden för sig. Jag tänkte använda Resumé som exempel på hur man kan använda Google Trends för att jämföra trafik på sökord. Nu ska jag direkt säga att jag inte är någon expert på att ta ut sökord med hög trafikvolym. Eller mer korrekt brukar jag aldrig bry mig i att göra det för egen del men jag kan åtminstone tillräckligt för att peka ut några bra verktyg.

Google Trends

Resumé rör sig i branschen media där de säkert själva känner till ett flertal ämnen och möjliga sökord som ingår i vad de kan tänkas bevaka. Vad man bevakar kan utgå från flera faktorer och en viktig sådan är vad folk är intresserade av att läsa. Det rör tryckt tidning respektive webben eftersom de kan skilja sig åt.

Vill man anpassa sitt innehåll efter intresset på webben kan Google Trends användas för att få ett begrepp om hur stort det är:

www.google.se/trends

Utgå från ett sökord där Resumé rankar bra och ta ut trender för det relativt sökord där ni är nyfikna på intresset från sökmotor-besökare. Ett möjligt sådant kan t.ex. vara media. Jämför vi media mot jan guillou, reklam och resume ser vi att det verkar vara ett ganska stort sökord:

Aktuell jämförelse på Google Trends:

media,jan guillou,reklam,resume

Jag jämförde även tidningsreklam, marknadsföring och kanske något till sökord och inget av dom kom i närheten av media. Samtidigt ska sägas att det är bättre att följa fler sökord och hitta något med jämförbar trafik men som inte är lika "uppenbart".

"Media" på Resumé

Det är det kluriga men ändå när jag tittar på sajterna topp 20 tycker jag inte att någon ska behöva vara ett stort problem givet att Resumé inte säljer länkar eller på annat sätt bryter mot Googles riktlinjer.

Troligen räcker det långt bara med att komplettera innehåll och ändra intern länkning. Därefter om det inte räcker fram kan man givet ett stycke bra innehåll tipsa utvalda relevanta sajter. Behov av att köpa länkar eller på annat sätt bryta mot Googles riktlinjer finns med säkerhet inte.

Idag finns egentligen ingenting på Resumé "specifikt" relevant för media annat än nyheter i "nuhet" som till exempel:

”Jag söker inte media, media söker mig”

Det finns med andra ord en stor potential som inte används bara i internstruktur och innehåll aktuellt under längre tid än nyheter. Nu tänkte jag inte gå längre i diskussion kring det här men kanske berör vi det längre framöver (kräver en del att skriva). Men inte lika samlat genomarbetade tips får Resumé gärna i e-post som tack för ett par riktigt läsvärda artiklar som gav mig mycket.

SVT har blogg om klimatfrågan

Här gör SVT något jag tror kan ha värde för hela samhället:

stallom.se

Det är en blogg där klimatfrågan diskuteras. Givet att SVT nu är stora på nätet är det bra att fånga upp besökarna och ge dem möjlighet att:

  • Få inspiration i korta inlägg lätta att ta emot om olika aspekter i den större frågan.
  • Att diskutera dessa i kommentarerna.

Jag tycker SVT gjort det hela ganska bra. Överhuvudtaget är mycket SVT gör väldigt bra och det känns som nivån åkt upp under en period.

Djupare artiklar hade däremot tror jag varit bättre att ha på SVTs stora webbsajt därför att de där gissningsvis skulle få mycket större trafik.

Cookie Monster sjunger om Google

Här sjunger Cookie Monster om Google och långt innan dom ens existerade:

Det är väl ovanligt? Nja - sådant händer oftare än man kan tro och är den typ av sammanträffande som ständigt dyker upp i en värld med allt fler händelser som är synliga. Det är bara att glädjas när det kan användas så här elegant. VP Marissa Mayer skrev så här:

"And here's a fun find from the crew at Sesame; they found a little known video clip of Cookie Monster singing about Google (rhyming it with bugle) way back in 1982 — 16 years before our company even existed."

Från: A la peanut butter sandwiches!

"Bugle" fick jag slå upp i Wiktionary och det visade sig vara ett horn:

Bugle (instrument)

Vad är då koogle? Även det hittar vi förklaringen till i Wikipedia:

Koogle

Inget problem alls. Att hitta förklarat.

Alla Sesam Street figurerna från Google

Jag såg precis att Marissa Mayer i samband med slutet av Googles serie med doodles från Sesam Street tipsade om att de finns i högupplösning. Dessutom berättade hon lite mer om denna serie:

Happy 40th birthday Sesame Street!

Den här bilden var lite rolig och visar hur den sista bilden togs (#^_^#)

sesame-street-ensemble-behind-the-scenes-1200x800.jpg

Jag kan inte mer än att uttrycka min beundran och tacka.

Marissa Mayer

Låt mig en gång till säga:

Ett gladare humör är trenden som i år började komma och det känner jag att Google börjat fånga bra. Det är ett tecken om positiv framtid.

Utan tvekan är du the raddest queen of them all.

Hur kan jag nu någonsin sluta älska Google?

Allt på nätet har ni gjort eller gör enkelt. Nu börjar ni dessutom att göra det glatt.

"Swaying to the band, moving like a hammer."

Eller om man skulle ha fuskat och skrivit "brand" (varumärke) istället för "band". Oavsett vilket har både varumärket och Mayers The Look. Mayers är enormt skicklig när det gäller att hålla allt trevligt tilltalande när det gäller Googles produkter. Det imponerar.