För Kronprinsessan Victorias bröllop krävs tyngden hos SVT

2009-12-08

Exakt när jag blev rojalist vet jag inte säkert. Det har funnits där nu ett tag men jag har egentligen inte funderat närmare på det förrän idag när jag läste Aftonbladet vi lunchen.

När jag var yngre var jag inte rojalist även om jag aldrig ansett att vi skulle avskaffa monarkin. Tvärtom ger den ju stora värden för Sverige och kostar egentligen bara små summor. Inte heller om vi införde republik eller helt enkelt bara tog bort monarkin utan övriga förändring känns det troligt att vi skulle införa någon väsentlig politisk skillnad eller att något behov av sådana finns. D.v.s. införde vi republik verkar det inte troligt att presidenten just skulle ges någon makt eller om så att något egentligt behov finns av det.

Oavsett har jag principiellt inte varit någon direkt anhängare av monarkin och skulle absolut inte bli lätt upprörd över att kungafamiljen inte behandlas med tillbörlig respekt. Likväl tycks det ha blivit fallet. Jag tror orsaken är både kungen och jag blivit äldre. Nu när han är i övermedelåldern liknar han mer konungarna man såg på porträtt i läroböckerna i grundskolan. Åldern har dessutom givit honom en värdighet som överträffar statschefer i andra länder och några skandaler eller andra problem orsakar vår statschef aldrig Sverige. Hur kan man vara annat än nöjd med Carl XVI Gustaf?

Foto: Ricardo Stuckert Licens: Creative Commons Attribution 2.5 Brazil

Kanske värderar man sådant mer när man själv blivit äldre? Och att man mer uppskattar händelser som Kronprinsessan Victorias bröllop liksom trevliga traditioner som hästparaden med de historiska uniformerna.

Vid Kronprinsessans bröllop behöver vi välja våra bästa resurser så att det blir en "högtid" minnesvärd under många år. Det är trots allt något som kommer med i flera generationers läroböcker. SVT har som jag konstaterat kompetens och vana att göra bra program:

Gomorron Sverige är det trevligaste TV-programmet

TV OnDemand och SVT Play

Aftonbladets reportage har vi nedan:

Kungafamiljen var rädd att TV4 skulle förvandla bröllopet till jippo

Om de har rätt i sin teori om orsaken är jag inte alls säker på. Jag tror nog att SVT:s förmåga att trovärdigt leverera avgjorde. Givet nivån de ligger på är det bara problem att ha ett till TV-bolag som ska sätta upp kameror och ha personal på plats. Sådant skapar bara problem och tryggast sköter SVT om det hela ensamma.

En engelskspråkig version med tekniska möjligheter för tidningar?

Konceptet för Nyhetsbloggen är ju långt ifrån färdigutvecklat. Det koncept den renodlas mot är riktad information om tekniska möjligheter för tidningar på nätet t.ex. namngivning av bilder, möjligheter Flickr, Youtube m.m. ger.

Nyhetsbloggen ännu medan konceptet skissats har ju använts av och till för egna reflektioner men det hör inte hemma i det konceptet. Någon gång har kanske "kraftfulla bilder" använts när politiska frågor rörande Kina kommenterats. För att illustrera personliga känslor eller en representation av uppfattade personliga känslor hos andra rörande hur kinesiska kommunistpartiet uppfattas och därigenom hjälpa texten att tydliggöra sig.

En möjlighet är att i något steg göra en engelskspråkig version av Nyhetsbloggen (men det känns som att det ligger en bra bit in i 2010 om alls). Det kommer i så fall uteslutande handla om anpassad paketerad information om de tekniska möjligheter tidningar har på nätet rörande trafik och tips om publicering. Något intresse i övrigt i det språkområdet har jag givetvis inte. Jag tror det en sådan paketering kan vara ett verktyg som tillför dem värde och de har tror jag en funktion att fylla långsiktigt rörande demokrati.

Går jag nu ut och gör en nulägesanalys avseende handlar det uteslutande om det kinesiska språkområdet på webben d.v.s. inte det engelska. Ska jag vara helt ärlig är mitt politiska engagemang ens i Sverige närmast obefintligt och utanför Sverige är intresset ännu mindre med ett fåtal begränsade undantaget närmast rörande sakfrågor: stora diktaturer känns inte bra, fundamentalism är dåligt och klimatförändringarna kan orsaka omfattande svält och enorma problem. Utanför det kan jag inte säga att jag egentligen tycker någon fråga är av betydelse där världen befinner sig just nu.

Pragmatiskt hör fråga ett och tre samman från mitt och även andras perspektiv. Rörande hur jag skulle välja att prioritera min tid rörande fundamentalism diskuteras i:

Ett stabilt Afghanistan kräver kontakt med övriga världen

Därmed inte sagt att andra åtgärder inte är nödvändiga men de finns ju redan.

Trafik och värde från tävlingsbidrag med filmklipp och foto

Licens: CC by-sa 2.0 Generic Foto: Dani_vr

UNT har en fototävling där katter fotograferas. Det är ett intressant koncept och några värden förutom de mest uppenbara inkluderar:

1. Från tidning till webb

Flytta läsare av tryckt tidning till webben. Möjliggör ökade intäkter från dessa. Läs mer i:

Kul nyheter i tryckt tidning kan ge webbtrafik

Här är ju alla tävlingsdeltagare kattägare och det känns därför troligt att annonsering kan anpassas.

2. Publicera effektivt

Beroende på vilka krav som ställs på licens ges möjlighet till publicering. Publicering av samtliga foton kan ge lokalt på UNT.se vilket kan ge ökad trafik från bildsökning t.ex. via Google.

Effekt dröjer vanligen eftersom indexering inte är lika snabb som för annan publicering. Den styrs också av hur webbsajten är uppbyggd, namngivning av bilder, upplösning, beskrivning i alt, kanske även om bilden länkas i artikeln m.fl. faktorer. Det begränsas vidare av att alla foton är av katter.

Tittar vi hur UNT hanterar bilderna för tävlingen ser vi att en hel del förbättringar är möjliga. En URL till en kattbild är exempelvis:

http://img.unt.se/bildupp/grupp151/2009_11_24_13457bildspel/big/66709.jpg

Förövrigt när de nu valt att presentera bilderna på en egen domän förstår jag inte varför de inte gjort något mer med den? Till exempel kan de ju presenteras där också mer eller mindre automatiskt.

3. Använd Flickr

Bilderna kan publiceras på UNT:s Flickr-konto om sådant finns och annars enkelt skapas. Det kan ge trafik därifrån och troligen ska man där räkna på vad själva Flickr-samhället direkt ger.

4. Använd Youtube

Bildspel med katter går att publicera på Youtube. Det verkar heller inte orimligt att uppmuntra dom som skickat in tävlingsbidrag att också filma sin katt. Givetvis går det att göra i efterhand. Antingen skickar de inte något eller inte, och för varje filmklipp har ett värde byggt givet att det får användas.

5. Mer om Flickr och Youtube

Möjligheter Flickr och Youtube kan ge (liksom liknande sajter) har diskuterats i:

För ut ditt företag, produkter och varumärke på nätet i bredd

Gulliga djur läser man mer om i:

Profitera på Gulliga Djur

Värden en tävling som denna kan ge från Flickr och Youtube bedömer jag närmast ses som ett delsteg i en kontinuerlig process som pågår länge. Det är då värde kan börja komma. Vidare handlar det ju heller inte bara direkt trafik från samhällen utan det handlar också om implicita värden och sådant tar lite tid att lära sig fånga upp. Det handlar om kvalitet på materialet, att prioritera tid där det är meningsfullt och lära sig förstå hur respektive samhälle fungerar.

6. Mer som ska lämnas i tävlingsbidraget

Värt att tänka på innan tävlingen är också vad man egentligen vill att tävlingsdeltagarna ska skicka med. Förutom bild är det ju t.ex. bra om de skriver en bildtext. Licens för inlämnat material måste naturligtvis också hanteras för att möjliggöra maximal nytta.

7. Mer om katterna på UNT

Själva tävlingen hittas på URL:

http://www2.unt.se/avd/1%2C%2CMC%3D46-TYPE%3Dlasarbildupload%2C00.html?bildtyp=3758#pagetop#pagetop

SVT sänder ensamt kronprinsessans bröllop

Av praktiska orsaker ansågs det nödvändigt att kronprinsessans bröllop sänds av endast en TV-kanal. Både TV4 och SVT var kandidater och nu har det enligt Dagens Nyheter avgjorts att det blir SVT som får sända bröllopet:

SVT sänder kronprinsessbröllopet

SVT verkar ha stora ambitioner och ska "rama" in bröllopet med många andra program. Dessa ska ta upp monarkins och kungafamiljens historia, deras roll idag, förberedelserna och arbetet inför bröllopet och som jag förstår mer än så.

Det blir säkert bra produktioner eftersom jag tror att man i samband med en så pass unik händelse gärna prioriterar en väl tilltagen budget även om det drar ner möjligheterna senare under året. Programmen får säkert också många tittare så det känns ju inte fel på något sätt.

För ut ditt företag, produkter och varumärke på nätet i bredd

1. Pressbilder

2. Dela filmklipp

3. Mikrobloggar

4. Bloggar

5. Bloggsamhällen

6. Wikis (t.ex. Wikipedia)

7. Sociala bokmärken

8. Sociala nyheter (t.ex. Digg)

9. Forum

10. Sociala nätverk

11. Fler sorters samhällen

12. Fallstudie: Ford

14. Vad ska man börja med?

Att öppna upp sitt företag mot internet bör när resurser finns handla om mer än att ha en hemsida. Det handlar om att visa upp sitt varumärke och produkter, och kommunicera. I fallet för kommunikation brukar jag likna det vid ambassader. Olika sociala media kunde nämligen förr liknas vid "samhällen" men är för de större numera närmast att likna med världar där många samhällen existerar.

1. Pressbilder

Ett exempel jag tidigare tagit upp handlar om att göra pressbilder enkelt tillgängliga utan underliga krav och se till att de har rätt motiv. Ovanligt är inte att företag nöjer sig med bilder på ledningen (eller helt saknar pressbilder) medan foton på produkterna de säljer eller tillverkar saknas.

Att ha bra bilder på rätt saker tillgängliga är viktigt. Det gör det lättare för bloggar och tidningar att skriva bra om din produkt:

  • En bra bild kan avgöra om någon ska skriva om produkten.
  • "Hindra" någon från att skriva om produkten med ett dåligt eget foto.
  • Göra att de skriver om produkten med bild istället för utan.

Dessutom genom att göra bilder av produkten tillgängligt via fotosajter syns din produkt oftare mot fler personer. Den viktigaste fotosajten är troligen fortfarande Flickr:

flickr.com

2. Dela filmklipp

På samma sätt som att det kan ha värde att göra foton tillgängliga kan filmklipp ge värde. Fördelningen mellan olika värden skiljer sig dock troligen. Filmklipp kan ge värde i inlägg på bloggar men fortfarande söker nog de flesta fortfarande foton. Däremot kan bra filmklipp på rätt sajter ge många fler visningar.

Den i särklass viktigaste sajten för filmklipp är Youtube:

Youtube.com

3. Mikrobloggar

Mikrobloggar kan viktigast handla om två saker. Först att visa upp sina produkter, varumärken och nyheter på ett sätt du själv kontrollerar. När ett företag skriver ett inlägg på Twitter eller dyligt syns det mot personer som väljer att prenumerera på det men kan även nå personer som lokalt på sajten söker på relevanta nyckelord.

I Sverige är Bloggy startad av Jonas Lejon viktig (och upplevde jag själv när jag testade den ett tag rent funktionellt trevlig):

bloggy.com

Twitter är stor både i Sverige och internationellt:

twitter.com

Ett stort antal andra tjänster för att mikroblogga finns och flera finns listade i Wikipedia men jag håller för troligt att de flesta listade där undantaget Twitter har få svenska användare:

Micro blogging - See_also

4. Bloggar

I de här sammanhanget vill jag gärna dela upp bloggar i två grupper. Första grupper gäller de som står på egna domäner eller på företagets egen domän (jfr Nyhetsbloggen.com). Dessa möjliggör publicering av information och ofta tillåts läsarna att kommentera. Andra grupp diskuteras separat i 5. Bloggsamhällen.

Allmänt kring kommentarer ska sägas (därför att det bland många är okänt) är att diskussion på bloggar berör åtminstone i Sverige typiskt små populationer som känner varandra. Dessa diskussioner har dock allt mer flyttat in bland mikrobloggar. Att de stora grupperna av besökare kommenterar är mer ovanligt annat än om de känner sig upprörda över något och inte sällan är sådana kommentarer väldigt impulsiva där de egentligen inte läst vad du skrivit. Kommentarer på bloggar är därför inte representativa för läsarna.

Dessa bloggar kan t.ex. användas för:

4.1. Riktad information: Fakta, nyheter m.m. paketeras för att passa en given målgrupp utan att information avsett för andra distraherar. Riktad information är mycket underskattat och dåligt använt. Målgrupp kan både vara kunder i vilket fall populationen troligen är ganska stor. Men den kan också t.ex. vara bloggar och tidningar i vilket fall det mer är en form av PR.

Syftet med kommersiellt riktad information är vanligen att:

  1. Övertyga mottagaren om att en produkt eller ett varumärke har värde.
  2. Lära mottagarna något som gynnar dom och/eller företaget t.ex. hur man tekniskt gör något.

4.2. Generera trafik på viktiga sidor: En blogg kan mycket utvecklas med enda syfte att skapa trafik på andra sajter. Sådant går givetvis att göra mer eller mindre seriöst respektive direkt eller indirekt.

4.3. Ett exempel på en seriös satsning kanske är en kampanjsajt där en tävling runt produkten följs. Det ger tävlande möjlighet att följa utvecklingen och kommentera.

4.4. En mer indirekt åtgärd är en blogg som följer hur produkten uppmärksammats i media och bloggosfären. Särskilt bloggosfären gillar att bli refererade av företagen när de skrivit om produkterna. Det kan därför ge mycket stor verkan i form av fler bloggar som skriver om den. Självklart gäller det mest bloggar som tjänar pengar på annonser eftersom dessa länkar förutom den troligen begränsade trafik de skickar stödjer Google trafiken.

4.5. Givetvis är det heller inte ovanligt med mer i sig "meningslösa" satsningar också. Till exempel vill ju många aktörer dominera SERP för sitt eget varumärke och enklaste sättet att göra det är via subdomäner. Där ser man av och till en sådan för en blogg som kanske uppdateras en gång per år eller mer sällan.

4.6. Bloggar avsedda för ej seriös eller tveksam SEO är givetvis heller inte direkt ovanliga oavsett om det handlar om mycket stora företag eller små webbutiker.

5. Bloggsamhällen

I variant av bloggar och som vanligen kallas bloggar är det jag kallar bloggsamhällen. Dessa blandar egenskaper både från blogg med de sociala media som idag oftare förvaltar diskussionen mellan personer. Ett exempel är:

metrobloggen.com

Förutom att du bloggar på undersidor till domänen finns ett aktivt samhälle där man ofta kommenterar varandra. Det liknar mikrobloggar på Bloggy.se men utan begränsningen i antal tecken.

Marknadsföring av produkter och varumärken skiljer sig ganska tydligt från vanliga bloggar. Några möjligheter som finns här men har sämre förutsättningar för vanliga bloggar är bland annat:

5.1. En ägare av hela samhället finns vilket ger möjlighet att köpa marknadsföring av en blogg skapad på samhället. En sådan kanske används under en kampanj och kan t.ex. marknadsföras genom reklam på hela sajten. Kanske rent av anpassad design på kanterna. Dessutom är kulturen med ökad diskussion intressant och ger möjlighet att berätta om produkten eller varumärket. Att be om åsikter är alltid bra och även stora varumärken ska gärna lägga lite tid ett tag på att aktivt i samband med det lite ödmjukt gå ut och höra vad medlemmar tycker som skrivit om ett besläktat ämne. Förr när jag mer engagerade mig i sådant kunde det ge väldigt mycket.

5.2. De kan användas för att marknadsföra pressmeddelanden m.m. på samma sätt som mikrobloggar. Samtidigt kan den användningen här vara lite mer tveksam. Dels handlar det om hur samhället uppfattar det. Twitter har ju alltid varit brutalt kommersiellt så där är folk vana vid sådant. Vidare kan reglerna skilja sig åt. Dessutom är jag inte helt säker på vad som gäller för det med Google och kanske finns problem åtminstone om det sker på många sajter med sökmotorvänliga länkar.

5.3. I vissa fall är de mer lämpade för riktad information. Det kan vara att en ganska stor del av dom viktiga representanterna för en bransch alla sitter och skriver i samma bloggsamhälle. Inte ovanligt är att du inte ens kan kommentera om du inte är medlem i bloggsamhället. Att ha en blogg på sådana samhällen om de berör ämnen du vill nå ut kring är därför helt säkert bra. Förutom att kommentera kan du t.ex. länka bra inlägg du hittat på sajten i egna inlägg så att du har kvar dom samt beroende på hur man väljer att göra det skapa goodwill eller ge din kommentar om något (men andra möjligheter finns naturligtvis också).

6. Wikis (t.ex. Wikipedia)

Jag tycker man ska ha stor respekt för Wikipedia och inte otillbörligt ändra eller skapa information. Det handlar givetvis om information om ditt eget företag, produkter eller varumärken där det är mycket bättre att någon ej anställd i företaget eller med kopplingar dit skriver uppslagssidor. Saknas information är det bättre att ta upp det på diskussionssidan och vid behov kanske peka ut det på någon lämplig medlems diskussionssida.

7. Sociala bokmärken

Sociala bokmärken ger dig möjlighet att skapa bokmärken ungefär som i webbläsaren. Skillnaden är att andra kan läsa och kommentera dem. Viktigare kan sajten dra slutsatser från vad du och andra gjort bokmärken av och t.ex. skicka dig rekommendationer byggt från det.

Det var nog flera år sedan jag använde sociala bokmärken men jag har ett vagt minne av att ha använt Delicious en gång i tiden. StumbleUpon testade jag en gång tror jag med ett fåtal bomärken men har trots det haft stort nöje av rekommendationerna.

Värden sociala bokmärken kan tänkas ge är att:

7.1. Ge ditt varumärke och produkter synlighet p.s.s. som diskuterades för mikrobloggar.

7.2. Belöna tidningar och bloggar som skrivit om dig eller din produkt genom att införa dem och peka ut det.

7.3. Samla länkar av intresse för kunder, besökare m.m. Ditt konto kan sedan länkas t.ex. från en produktblogg. Det förstärker effekten 7.2. kan ge.

Några välkända sajter för sociala bokmärken inkluderar:

delicious.com

www.stumbleupon.com

www.citeulike.org (mest forskningsstudier)

8. Sociala nyheter (t.ex. Digg)

På dessa sajter postas nyheter vilka användarna sedan kan kommentera och rösta på. Nyheter som får tillräckligt många röster lyfts normalt fram så att de syns mot många fler användare. Det ger sajten fler besökare och kan ibland innebära att länken blir sökmotorvänlig.

Den mest välkända sajten är Digg. Precis som för Wikipedia bör den behandlas med viss respekt.

Digg.com

I Sverige dominerar helt Pusha. Denna är det helt accepterat att posta även eget innehåll i men jag tror att det är bättre att nöja sig med innehåll av högre kvalitet som har möjlighet att få röster.

Pusha.se

9. Forum

Innan dagens sociala media kom fanns "bara" forum. Dessa är fortfarande mycket stora och viktigare är de inte sällan väldigt ämnessorterade. Marknadsföring på forum är dock känsligt och i allmänhet inte att rekommendera.

Acceptabelt är istället att ta kontakt med någon medlem om du tror att något kan passa dem att ta upp. Även tycker jag för forum till företag där de efterfrågat information om att det är accepterat att peka ut sådan. Kultur för sådant skiljer sig dock tydligt mellan olika forum. Bäst är givetvis att vid osäkerhet först fråga.

10. Sociala nätverk

Sociala nätverk syftar till att ge medlemmarna möjlighet att hitta information om andra, hålla reda vänner och affärskontakter liksom ta kontakt med varandra. Själv har jag inte mer än någon enstaka gång använt dessa och vilket värde de kan ge företag vågar jag inte kommentera. Dock tror jag nog några kan generera en del trafik men det är inte självklart att det är acceptabelt att fritt skapa en informationssida för ett företag. Sådana sidor kan vara vad sajten använder för att finansiera verksamheten.

Några sajter för sociala nätverk värda att ta sig en titt på är:

Facebook

LinkedIn

MySpace

11. Fler sorters samhällen

Wikipedia har listat ännu fler typer med exempel. Det inkluderar bl.a. samhällen för att dela musik, registrera events m.m. Min bedömning är att de typer som tagits upp här täcker upp det som för det svenska språkområdet har förutsättningar att ge väsentligt värde.

Social media - Examples

12. Fallstudie: Ford

Ett företag jag idag såg hanterade detta både elegant och tydligt var Ford. Via Thefordstory.com kan man enkelt se hur de arbetar och vilka samhällen de valt ut:

The Ford story

Bland de som tagits upp här har de använt: Twitter, Flickr, Facebook, YouTube och Delicious.

Dessutom arbetar de med externa informationssajter inriktade på respektive modell:

Enthusiast Sites

Här kan vi se att de inte arbetar med riktad information. Exempel på hur de hade kunnat göra det hade annars bl.a. kunnat vara en sajt med information för bilköpare av en särskild typ t.ex. barnfamiljer, hundägare o.s.v.

Tjänster de använder ej diskuterade här (Wikipedia länkas) är:

12.1. Scribd. För att publicera manualer m.m.

12.2. Upcoming. Tjänst för att publicera events och liknande.

12.3 "Recensioner" på Autos.yahoo.com. Exakt vad som gäller för recensioner där vet jag inte.

14. Vad ska man börja med?

En bra start kan vara att börja med den egna sajten och se till att vad besökarna kan efterfråga finns där. Trots allt är det företagets centrum på nätet. Även om saker marknadsförs på andra sajter bör informationen först och främst finnas här. Det handlar om fakta, foto, filmklipp m.m.

The Voice på Kanal 5 är ju ganska kul

Kanal 5 har jag kanske försummat här på Nyhetsbloggen men det här programmet som kallas The Voice var ju ganska kul. Lite som radio:

kanal5.se - TV-NYHETER - Vakna med The Voice

Fungerar perfekt att lyssna på medan jag skriver en guide om sociala medier.

Just nu berättar någon som heter Håkan om en bar han ska öppna i Thailand. Jag gissar att det kanske är del av ett TV-program Kanal 5 ska spela in ungefär som en dokusåpa? Klarnar det får jag komplettera men jag börjar luta åt att det kanske inte är ett TV-program?

Kanal5Play.se - The Voice

Den finns också på:

thevoice.se

Svenska köpare av Volvo bäst för Ford och Sverige

Designen på nya Volvo S60 attraherar mig. Håller bilen god kvalitet och är miljövänligare än vanligt i sitt segment kan den sälja bra när ekonomin mer tydligt vänder uppåt.

TT rapporterar att den svenska ägargruppen kan lämna ett finansierat bud på Volvo PV:

Jakob redo köpa Volvo PV

Jag har ingen affärsrelation med någon aktör som bjudit på Volvo eller för den delen (så vitt jag vet) träffat någon av dem eller haft annan kontakt. Inte heller har jag haft möjlighet (eller för den delen önskat) studera deras finansiering men Handelsbanken är en av de mest välskötta svenska bankerna så jag håller för mycket troligt att Jakobs bud är välgjort.

Geely är sämst för Ford

För Ford är Geely inte en bra köpare. Volvo är ett starkt varumärke med bra rykte och det är en kvalitetsbil. Tittar vi på bilmärken som köpts av kinesiska intressen kompletterar den utmärkt deras hemmamarknad medan utveckling av något jämfört kostar tid och pengar. Samtidigt kan det ta ganska lång tid att orka fram till något jämförbart och det gäller särskilt varumärke, säkerhet och möjligheten att förklara bilens säkerhetsnivå för kunden. Att Geely tycks förstå vilka bilar som hör framtiden till förstår vi från deras motto:

"Most environment-friendly
Most efficient
Most safest"

Från: Geely.com

Med ägare och aktörer som rör sig runt finansiering av Geely är dessutom förutsättningarna på hemmamarknaden exceptionella:

Volvo lär säkert bli en av de större bilmärkena i Kina i antagligen med tiden ett antal prisklasser. Det för ett bilmärke som redan har gott rykte i hela världen.

Jag kan inte för allt i världen tro att jag har fel i ovanstående och givet det skapar Ford en internationell konkurrent (inklusive i USA) av betydande mått. Givet att svenska köpare med finansiering finns är det självklart bättre köpare för Ford eftersom de inte alls kommer gynnas på samma sätt i Kina.

Vill vi ha Geely i Sverige? Nej!

När det gäller hur Geely som köpare påverkar Sverige är det givetvis så att de stora volymer Volvo som kommer att säljas i Kina inte kommer tillverkas i Sverige. Samtidigt kan det finnas problem med Geely som köpare. Notera hur alla möjliga aktörer engagerar sig blodiga över försäljningen av SAAB som är ett riktigt renoveringsobjekt med tveksam framtid i Sverige oavsett köpare.

Tänk er nu situationen att vi har en aktör med kopplingar till ledningen för en diktatur som börjar antyda att de ska flytta tillverkningen. Är det verkligen en bra situation när det kommer till ett företag med så pass många medarbetare och köper varor från mängder av företag runt om i Sverige? Vill vi implicit riskerna att ge kinesiska kommunistpartiet den typen av inflytande i Sverige? Nej.

Jag tror på handel och kontakt med Kina men för ett litet land som Sverige är Geely som ägare av Volvo för stort. Turerna runt SAAB visade det.