Microsoft navigerar stabilt på stormande datahav

2012-08-23

Sökmotorer: Från Bing till likhet mellan koncept

Efterföljande delar av samma artikelserie:



Microsoft kan vinna marknad och leverera hett efterfrågade värden hos stora företagspartners med statistik och data från sökindex


Jag kan nu följa upp Bing! och Microsoft börjar kännas som ett seriöst sök-alternativ data-nära med att tidiga tecken är lovande. Jag tror Microsoft rör sig åt rätt håll. Datat känns tillräckligt stabilt.

De är inte den dominanta sökmotorn på webben men är stora nog och behöver heller inte bli det bara man är väsentligt stor.

Det finns många andra former av möjligheter att skapa värden för de medelstora och stora företag som är Microsoft traditionella kunder och en mängd nya aktörer där tydliga tendenser sedan fler år varit i kontext av företag nära webben i en analys, surare och communityn att andra plattformar tagit relativt äldre verksamheter stor plats.

Genom att riktat förvalta värdet sökmotorn och indexeringstjänsterna ger som datawarehouse och se det som byggblock för att skapa fasta relationer med aktörer och teknikområden där andra företag växt sig starka finns värden att hämta både i det nya men också vad som är Microsofts traditionella affärer.

För Google är och kommer troligt alltid datadelning vara vad de regelbundet gör som med Google Ngram och vad som finns i deras api:er men som samtidigt är vad de upplever lätt obehag kring statistik-nära kunskap. Det är alltid vad som rent funktionellt eller i datat genom vad vi kan jämföra med säkerhetskoncepten rörande hantering av statistisk-information i studier där data ska vara funktionellt för ändamålet men ej för läcka ex. korrelation som kan andvändas för extrahera annan vetskap (t.ex. personnamn genom korrelation över indikerande ständigt minskad geo-rymd).

Det finns gediget värde för Microsoft att bli operativsystemet för webbens analys- och affärssystem där datat skapar vägen. Deras möte med Openstreet Map de av allt att döma byggt Bings kartlösning på kan ge dem idéer både på möjligheterna och de problem deras blivande kunder har:

  • Värdet av datat genom att vara samlat på en plats, täcka stora delar av området, ha kunnande om dataområdet geo gör projektet attraktivt när analys eller byggande utanför de föreställt intressanta lösningar mer tillrättalagda standardlösningar som Google Maps inte räcker för.
  • Ändå rörande mycket är datat vad man praktiskt behöver filtrera igenom riktat för tillämpningsområden när mer seriös analys ska göras där det används eller bygger stödjande datatyper.
  • Och för analyslösningar är det vad man behöver implementera själv där den typ av mervärde Microsoft skapat möjligheter för inom systemutveckling och kontorsdata genom flexibla halvfabrik, bibliotek och utvecklingsplattformar saknas.

Att expandera möjligheter genom flera dataformer tillgängliga med mycket ärlig statistik ej filtrerad till att kund-dåliga lösningar för allt annat än kul-saker på bloggar eller pseudo-information på Twitter-boom sajter ökar värdet enormt när det finns samlat med mycket enklare och mer stabila funktioner än ex. motsvarande OpenStreetMap kan erbjuda för en begränsad datatyp (endast geodata). Datakvalitet är konkurrensvärde.

Vi kan jämföra med geo-data som utgångspunkt med taxonomier för bibliotekssamplingar och thesaurus för samlingar av konst och historiska föremål. Där har vi välkända system (varav ett inte litet antal har komprimerats ner och kombinerats in i Blue Light nätet) i referensinformationens mer statiska karaktär som kombinerar strukturering i geo med andra informationstyper: kulturell-sfär, teknikområden indikerade som utvecklingsexempel eller vad det skapas med, kunskap om företeelsen tolkat från specialistområden (ex. analys av tänder hittade) o.s.v.

Genom att ta gammal strukturering till en kraftfullare skapelse för dagens värld av snabb kommunikation och en händelseintensiv värld kan när den potentare - och seriöst bra nog då också mycket mer scarce - statistiken och relationerna från olika förekomster och förfrågningar relaterat koncept, dessa relativt varandra och i olika sammanhang är det tungt efterfrågat värde från lika mycket små webb-startups till stora företag som vill följa utvecklingen för ekonomisk risk management i lego-tillverkande länder liksom CIA som vill skönja sentiment associerad med att ökad bevakning kan krävas.

Vi kan bara jämföra med alla tjänster för Twitter och Facebbok statistik. De är regelmässigt teoretiska trivialiteter och vanligen med grava fel skattningar bl.a. delvis därför att datat som kommer ur sociala media inte är helt klockrent att sampla utan försiktighet. Att ta ut långa statistiska samband utanför enkel ngram-förekomst ex. konceptuell association är vad en seriös datatjänst skapar möjlighet till och också kan göra förberäkningar av kombinerande statistik rörande bilder, websökningar m.m. Tjänsterna har bra idéer och roar en del besökare men ingen av dem kommer klara att gå mycket längre att döma av hur de orkar med de kanaler till data som mer uppenbart finns och den analys de har datakraft och/eller kompetens för att göra.

Hur som helst luktar Microsoft än så länge gott. Jag känner mig spännande attraherad
och upplever att det är lite viktigt att klä mig snyggt när jag surfar på Bing.

Möjligt fick jag ett sedan ganska länge nu vid vissa typer av uppdateringar av Blue Light när kvalitetskontroller rörande som här cirka 4 miljoner relationer behöver göras och bäst görs via annan metodik än den byggts via. Microsoft när Yahoo börjat falera fullständigt i affärsrealismen samtidigt som datakvaliteten börjar kännas lätt skakig erbjuder en ny bättre framtid. Lyckas det bra vilket kan ta några dagar att avgöra - kanske längre - gäller att i min värld finns en tjänst för Microsoft att hämta om de någonsin behöver.

Går detta bra får vi nog ett litet Microsoft-tema här en tid medan jag realiserar möjligheter med verktygsfabriken Microsoft. Men det har inte med karma-skulden. att göra. Det är för läsarna. Karmaskulden till Microsoft tom dataimporten går smidigt ligga och förränta sig tills ni behöver den. I en tid av kris och oro kommer oväntat en tröst. Kanske en korg med nyttiga muffins och en uppmuntrande dikt från och av Hans.

Bing! och Microsoft börjar kännas som ett seriöst sök-alternativ data nära

Yahoo! var länge det naturliga valet för de flesta som använde api:er för att hämta ut statistik ex. till forskning. Det kommer en hel del sådana som också använder Google men den känsla jag har utan att mer noggrant följt upp är att de oftare sker i kontext av ett samarbete medan det också där som allmänt gäller att Google:es API:er är mycket funktionsanpassade mot surfare där det finns en del väsentliga svårigheter att försöka använda det för statistiskanalys. Förutom rent funktionellt och numera kanske mindre märkbart är även som surfare inte alltid uppenbart vilken vy av datat man får så länge det inte inverkar på sökresultatet påverkade ex. antal sökträffar Google uppger vilka jag fortfarande har en känsla av är normaliserade i ett kontext som kan variera beroende av vy-alternativ. För när Google synkroniserade datacenter mer sällan innan deras big-bredband-projekt och utspridda datagridar var det som vi alla minns direkt märkbart. Idag om så är det nog snarast parametrar än direkt datacentrar som är det påverkande.


Yahoo! Boss känns skakigt nu. Det höll inte excellent kvalitet någonsin men bra kvalitet relativt vad som var acceptabelt att göra relativt kostnaden. Nu är det dyrare än de har funktion och kvalitet att leverera. Behöver man statistik som kräver fler transaktioner är det billigare att spindla några stora grupper av webbsajter själv från fem till tio dagar med lite extra bredband man köper för pengarna man spar in på Yahoo-transaktioner.


Jag hade gärna annars kört ngram backpropagation upp till 8-ngram över någon månad. Men min känsla är att varken villkor eller kostnad längre uttrycker det värde som tidigare gjorde Yahoo till en fortsatt relativt övriga delar och projekt nästan anmärkningsvärd stark konkurrent till Google och Yahoo. Särskilt nu när dataanalys blivit allt mer populärt senaste åren har det ofta förvånat mig att de knappt brytt sig om (om alls) att uppdatera funktionnerna och möjligheterna för att göra ett större riktat marknadsföringsprojekt och ta utrymme på nätet genom integration i de branscher som nu allt mer utnyttjar denna typ av tjänster.


Bing! API:Er har jag nästan inte alls börjat känna på. Men de tycks i alla fall ha potential.


Det viktiga för Microsoft om de ska vinna här och vända utvecklingen där de diminiseras på nätet är att vara generös med data och statistik så länge det inte är integrationskänslig information d.v.s. sätta gränser för besökarnas och kundernas intresse och dela för deras värde. Där finns möjlighet på ett helt annat sätt än tror jag projekt motsvarande deras lösning där man fick reklam i sin egen dator direkt vad man associerar och betraktar som hemmet. Oavsett hur "moraliskt korrekt" för en gratis applikation upplevde jag det störande därför att jag inte är van med reklam där och använde efter kanske fyra eller fem uppstarter någonsin igen deras office-programvara utan använder normalt Google Docs där jag aldrig ser reklam (men ska inte utesluta att det finns men att jag filtrerar bort det).


Faktiskt finns det flera direkta affärsmöjligheter för en aktör med Microsoft ugångspunkt där de väldigt snabbt på några månader kan etablera relationer till en mängd företag med hög bransch-diversity inklusive men till mindre del företag som i sin tur har webb-besökare. Stora organisationer i flera länder, medelstora till stora företag i skilda branscher men tillskillnader från organisationer mer hemma-hörande i Tyskland och USA och delvis i mindre utsträckning Sverige och i annan del av business system Asien.