Sökmotorer: Från Bing till likhet mellan koncept
Efterföljande delar av samma artikelserie:
- Sökmotorer: Bedömning relevans och likhet mellan koncept och människor
- Sökmotorer: Att idag bygga ranking och index via länkar
- Microsoft navigerar stabilt på stormande datahav (tack för datat).
- Bing! och Microsoft börjar kännas som ett seriöst sök-alternativ data nära
Microsoft kan vinna marknad och leverera hett efterfrågade värden hos stora företagspartners med statistik och data från sökindex
Jag kan nu följa upp Bing! och Microsoft börjar kännas som ett seriöst sök-alternativ data-nära med att tidiga tecken är lovande. Jag tror Microsoft rör sig åt rätt håll. Datat känns tillräckligt stabilt.
De är inte den dominanta sökmotorn på webben men är stora nog och behöver heller inte bli det bara man är väsentligt stor.
Det finns många andra former av möjligheter att skapa värden för de medelstora och stora företag som är Microsoft traditionella kunder och en mängd nya aktörer där tydliga tendenser sedan fler år varit i kontext av företag nära webben i en analys, surare och communityn att andra plattformar tagit relativt äldre verksamheter stor plats.
Genom att riktat förvalta värdet sökmotorn och indexeringstjänsterna ger som datawarehouse och se det som byggblock för att skapa fasta relationer med aktörer och teknikområden där andra företag växt sig starka finns värden att hämta både i det nya men också vad som är Microsofts traditionella affärer.
För Google är och kommer troligt alltid datadelning vara vad de regelbundet gör som med Google Ngram och vad som finns i deras api:er men som samtidigt är vad de upplever lätt obehag kring statistik-nära kunskap. Det är alltid vad som rent funktionellt eller i datat genom vad vi kan jämföra med säkerhetskoncepten rörande hantering av statistisk-information i studier där data ska vara funktionellt för ändamålet men ej för läcka ex. korrelation som kan andvändas för extrahera annan vetskap (t.ex. personnamn genom korrelation över indikerande ständigt minskad geo-rymd).
Det finns gediget värde för Microsoft att bli operativsystemet för webbens analys- och affärssystem där datat skapar vägen. Deras möte med Openstreet Map de av allt att döma byggt Bings kartlösning på kan ge dem idéer både på möjligheterna och de problem deras blivande kunder har:
- Värdet av datat genom att vara samlat på en plats, täcka stora delar av området, ha kunnande om dataområdet geo gör projektet attraktivt när analys eller byggande utanför de föreställt intressanta lösningar mer tillrättalagda standardlösningar som Google Maps inte räcker för.
- Ändå rörande mycket är datat vad man praktiskt behöver filtrera igenom riktat för tillämpningsområden när mer seriös analys ska göras där det används eller bygger stödjande datatyper.
- Och för analyslösningar är det vad man behöver implementera själv där den typ av mervärde Microsoft skapat möjligheter för inom systemutveckling och kontorsdata genom flexibla halvfabrik, bibliotek och utvecklingsplattformar saknas.
Att expandera möjligheter genom flera dataformer tillgängliga med mycket ärlig statistik ej filtrerad till att kund-dåliga lösningar för allt annat än kul-saker på bloggar eller pseudo-information på Twitter-boom sajter ökar värdet enormt när det finns samlat med mycket enklare och mer stabila funktioner än ex. motsvarande OpenStreetMap kan erbjuda för en begränsad datatyp (endast geodata). Datakvalitet är konkurrensvärde.
Vi kan jämföra med geo-data som utgångspunkt med taxonomier för bibliotekssamplingar och thesaurus för samlingar av konst och historiska föremål. Där har vi välkända system (varav ett inte litet antal har komprimerats ner och kombinerats in i Blue Light nätet) i referensinformationens mer statiska karaktär som kombinerar strukturering i geo med andra informationstyper: kulturell-sfär, teknikområden indikerade som utvecklingsexempel eller vad det skapas med, kunskap om företeelsen tolkat från specialistområden (ex. analys av tänder hittade) o.s.v.
Genom att ta gammal strukturering till en kraftfullare skapelse för dagens värld av snabb kommunikation och en händelseintensiv värld kan när den potentare - och seriöst bra nog då också mycket mer scarce - statistiken och relationerna från olika förekomster och förfrågningar relaterat koncept, dessa relativt varandra och i olika sammanhang är det tungt efterfrågat värde från lika mycket små webb-startups till stora företag som vill följa utvecklingen för ekonomisk risk management i lego-tillverkande länder liksom CIA som vill skönja sentiment associerad med att ökad bevakning kan krävas.
Vi kan bara jämföra med alla tjänster för Twitter och Facebbok statistik. De är regelmässigt teoretiska trivialiteter och vanligen med grava fel skattningar bl.a. delvis därför att datat som kommer ur sociala media inte är helt klockrent att sampla utan försiktighet. Att ta ut långa statistiska samband utanför enkel ngram-förekomst ex. konceptuell association är vad en seriös datatjänst skapar möjlighet till och också kan göra förberäkningar av kombinerande statistik rörande bilder, websökningar m.m. Tjänsterna har bra idéer och roar en del besökare men ingen av dem kommer klara att gå mycket längre att döma av hur de orkar med de kanaler till data som mer uppenbart finns och den analys de har datakraft och/eller kompetens för att göra.
Hur som helst luktar Microsoft än så länge gott. Jag känner mig spännande attraherad
och upplever att det är lite viktigt att klä mig snyggt när jag surfar på Bing.
Möjligt fick jag ett sedan ganska länge nu vid vissa typer av uppdateringar av Blue Light när kvalitetskontroller rörande som här cirka 4 miljoner relationer behöver göras och bäst görs via annan metodik än den byggts via. Microsoft när Yahoo börjat falera fullständigt i affärsrealismen samtidigt som datakvaliteten börjar kännas lätt skakig erbjuder en ny bättre framtid. Lyckas det bra vilket kan ta några dagar att avgöra - kanske längre - gäller att i min värld finns en tjänst för Microsoft att hämta om de någonsin behöver.
Går detta bra får vi nog ett litet Microsoft-tema här en tid medan jag realiserar möjligheter med verktygsfabriken Microsoft. Men det har inte med karma-skulden. att göra. Det är för läsarna. Karmaskulden till Microsoft tom dataimporten går smidigt ligga och förränta sig tills ni behöver den. I en tid av kris och oro kommer oväntat en tröst. Kanske en korg med nyttiga muffins och en uppmuntrande dikt från och av Hans.