Något kul kan betyda allt

2009-11-21

Det är helt otroligt hur roligt jag haft åt mupparna Google publicerade på sin hemsida. Så fort jag känner mig på dåligt humör surfar jag in och tar mig en titt på dem. Jag vet inte om något roat mig lika mycket någonsin. Samtidigt mot all förmodan är det lärorikt och utvecklande.

Ta t.ex. Big Bird:

  • Har en teddybjörn kallad radar.
  • Tros vara en stor kanariefågel men kanske kan vara en kondor, lärka eller "part homing pigeon".
  • Han har varit med i diverse filmer också och däribland:
    • Big Bird in China.
    • Big Bird in Japan.
    • "Neighborhood of Make-Believe on Mister Rogers' Neighborhood,"
  • Han har skrivit en bok med visdom: The Wisdom of Big Bird :-D

Det kan tyckas trivialt men jag har haft oerhört roligt åt dom här figurerna. Och inte mycket roligare än nu på morgonen när jag läste in mig på Big Bird. Tack. Sedan var det givetvis något av en lycklig slump att det råkade vara något som roade mig så här oerhört. Inte desto mindre var värdet som det gav mig just nu enormt.

Tipsen från Marissa Mayer känns klockrena:

"From Oscar to Elmo, the whole gang had a ton of fun hanging out with Google this week. So, enjoy the full series again, change your desktop background, hang them around your desk, and join us in celebrating Sesame Street!"

Från: Happy 40th birthday Sesame Street!

Här har vi dessutom ett arkiv där bilderna hittas i hög upplösning:

40th Anniversary of Sesame Street

Tidigare bloggat:

Alla Sesam Street figurerna från Google

Helt otippat fick de där figurerna mig att införa ett par goda vanor i vardagen som jag tappade någon gång senaste månaderna. Även om det bara är en kul slump att de roade mig så mycket kan jag inte se vad jag gjort för att förtjäna en sådan glädje. Hur som helst gjorde det mig väldigt glad.

Omvandla TV-tittare till besökare på nätet

I en liten serie med inlägg reflekterade jag över möjligheterna att använda TV-kanalerna för att bygga trafik på nätet. Arbete där idag kan lägga förutsättningar för TV onDemand, Play-kanaler m.m. Dom inläggen nås enklast via:

Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand

MTV har ett excellent exempel på hur man kan göra. De utnyttjar tittarna till att skapa "reklamfilmer" som sänds på billig sändningstid. Från det bygger de marknadsföring för en TV-serie, trafik till sin webbplats och länkar till den samma. Analysen av denna finns på Pryltrend där sista inlägget sammanfattar syfte och värde:

Kangaroo hoodie gjorde reklam för nytt TV-program

De två tidigare inläggen går igenom möjliga värden som ett projekt som detta generellt kan ge:

Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring

Ta besökare från TV till TV-kanalens egna hemsida

I Ta besökare från TV till TV-kanalens egna hemsida används förövrigt TV6 som exempel.

Att filtrera humör

Jag delar helt den åsikt Viggo Cavling uttrycker på sin Resumé-blogg:

Hellre hjärna än hjärta i jobbet

Hans reflektion sammanfattas utmärkt med följande citat:

"För mig är detta inte företag utan sekter. Det viktigaste i de senare är inte hur man utför sina arbetsuppgifter utan hur man mår i hjärtat. Och hur andra UPPFATTAR­ att man mår i hjärtat."

Missuppfatta inte de åsikter jag gav som del av min lilla titt på svenska medier under min ledighet som att jag lägger mig i folks humör. Snarast tyckte jag att delar av media av och till dåligt filtrerade personliga känslor från sin bevakning inom t.ex. ekonomi där mediekrisen ibland för några kanske fick hela ekonomin att verka nattsvart?

Folk mår som de mår men som skribent är det bra om man kan undvika att låta det påverka innehåll av vissa typer. På en personlig blogg är uttryck av sådana känslor helt ok. Det är något av poängen med bloggar. För tidningar, nättidningar m.m. där redaktionellt innehåll strävar efter att vara objektivt är det olämpligt.

Dagens citat: Stefan Hallgren

Dagens citat blev Stefan Hallgren som gjort en gästbloggning på Mindpark.se:

"1900-talsmakten ja. För varenda timme , månad och år som passerar in i den nya digitala världen, så blir den äldre och äldre, svagare och svagare. Fortfarande ofta med blicken kvar i de maktfullkomliga dynastiernas och politikens 1900-tal. Fortfarande ängsligt övertygade om att deras grundvärderingar fortfarande gäller. Rekryterandes samma chefsvirke. Spelandes samma golf. Odlandes samma politiska kultur. Målmedvetet snickrandes på sin egen undergång."

Från: Låtsas som om vi inte är gamla och konservativa

Vad som är intressant och gör det värt att citera är att det tar upp en viktig fråga värd att diskutera.

Jag tror att traditionella tidningar har en viktig roll kvar att spela i framtiden - Både redaktionellt och kommersiellt. Samtidigt känner jag att de är på väg att tappa möjligheter genom att inte anpassa sig.

Ta intäkter på nätet och ge tung redaktionell bevakning

Vad jag upplever missas har väldigt lite att göra med integration mot sociala medier, bloggar, sökmotoroptimering utanför den egna sajten o.s.v. vilket är lätt och kostar lite alternativt saknas praktisk betydelse eller ibland är olämpligt. Det handlar istället om att ta de möjligheter till intäkter på nätet som verkligen finns istället för att klaga.

Ett bra exempel är hur flera tidningar (tidigare i ett fall jag brydde mig att följa upp) säljer sökmotorvänliga länkar inom poker istället för att själva ta den trafik de har möjlighet till och därmed de intäkter som självklart finns där att hämta. Om intäkterna inte finns där varför skulle andra köpa sökmotorvänliga poker-länkar? Och det är lika självklart att tidningarna har goda möjlighet att ranka högt på de här sökorden om de bara brydde sig i att:

  • Hålla sig innanför riktlinjerna.
  • Lokalt optimera sina huvudsidor för ämnet.
  • Även prioritera nyhetsrapportering som ger respons i bloggosfären och andra indikatorer på läsarintresse.

Några inlägg som bättre diskuterat detta finns i urval nedan. Det första inlägget pekar ut några bra saker tidningarna genomgående missat men som har potential:

För tidningar: Att börja med

Poker och möjligheterna till tidningarna har när det kommer till trafik tog jag upp här med ett konkret exempel för Aftonbladet:

Google News har potential

Med den typen av intäkter i ryggen bör det inte vara något problem att bibehålla tung redaktionell bevakning. Åtminstone om man ser till att göra åtgärder i övrigt när det gäller vad man bevakar och håller produktion av "billigt" innehåll effektiv.

Fler relaterade inlägg

Kom alltid ihåg att Nyhetsbloggen bara är möjligheter. Jag bryr mig i princip aldrig i att anmäla någon för försäljning av länkar eller dyligt (med kanske ett eller två undantag ej rörande svenska aktörer):

Nyhetsbloggen är bara möjligheter

Mer om citat och hur de kan användas för bättre artiklar diskuteras i:

Citat ger bättre artiklar

Hallgren pekade också på "Marksänd TV:s totala marginalisering." och jag delar den uppfattningen och skrev tidigare följande om det:

Marksänd digital-TV var väl bra meningslöst?