En utredning av SVT:s nyheter kanske är bra?

2009-10-12

Jag vet inte om jag förstår SVT:s reaktion på önskemål om en utredning av deras nyhetsbevakning:

SVT:s nyhetschefer ryter ifrån

Att deras nyhetschefer har sådan exakt kontroll rörande dessa faktorer att de så här enkelt vågar ta på sitt ansvar att säga att ingen olämplig balans eller påverkan finns förvånar mig. Är det inte bättre att se en sådan utredning som en möjlighet att bli bättre? Eller få det bekräftat att man är ofelbart 100% balanserad? Någon anledning till att ta det som ett angrepp tror jag inte finns.

En bredare utredning

Eftersom nu samhället spenderar ofantliga summor på SVT med besläktade medieprodukter via avgiften och skattepengar är det givetvis strålande att vi ser till att få valuta för pengarna. Dessutom är ju detta inte utan kostnad för andra mediekoncerner som Bonnier, Viasat, oberoende tidningar m.fl. som måste konkurrera med en aktör som står utanför reklam. Vidare är det ofantlig makt satt i SVT och då vill vi givetvis alla vara säkra på att det fungerar bra.

Fast kanske kan en sådan utredning bättre göras både större och bredare? Snarare än att bara gå igenom att nyheterna är politiskt balanserade kan man göra detta och dessutom titta på den vetenskapliga förankringen både i nyheter liksom bredare nyhetsprogram. Liksom en genomgång av eventuella kopplingar till särintressen som olämpligt påverkat redaktionella inslag i och utanför nyheterna.

Utifrån vad resultaten visar kan man sedan ta sig en funderare på om andra kontrollorgan krävs i framtiden. Eventuellt kunde man låta utredningen ske icke-politiskt vid något universitet?

SVT har blivit mycket bättre

Jag har särskilt förr upplevt SVT som flummiga inom många områden. Här vill jag dock tydligt säga att:

Jag starkt känner att SVT blivit mycket bättre senaste månaderna.

Åtminstone utifrån de stickprov jag tar. Ärligt talat är jag imponerad. Och jag upplever ändå att ni fortfarande blir bättre. Men kanske kan en utredning styrd utanför SVT ta förbättringarna ännu längre?

Någon anledning för SVT att känna oro för minskade anslag eller dyligt p.g.a. detta eller liknande oavsett vilka ev. problem man skulle se tror jag inte finns.

FeedBurner på Nyhetsbloggen (ny RSS)

Jag har integrerat Nyhetsbloggen med Google FeedBurner och dess RSS är nu:

feeds.feedburner.com/Nyhetsbloggen

Vad FeedBurner är till för är att hålla reda på antalet läsare din blogg (eller dyligt) har via "RSS" (eller jämförbart).

Läs mer om FeedBurner på följande officiella Google-bloggar:

AdSense for Feeds

The FeedBurner Status Blog

För att börja använda FeedBurner gå till:

feedburner.google.com

Guider för bloggar och tidningar

Här presenteras några av de guider som publicerats:

Enkel och bra introduktion för bloggare:

Börja blogga i 14 enkla steg

Följande kan lika gärna anpassas mot en automatiserad media intelligens:

Idéer till kreativitets plattform för stora organisationer via fria lösningar

Motsvarande konceptet vi har i Nyfiken vital 2012 - Idé och Vision (se bilden nedan) där större värden från vad man skriver om skapas genom synergi och uttryck av hierarki, sortering. förklaring o.s.v.

Traditionella tidningar och Google

Tips avsedda för att hjälpa traditionella tidningar till mer Google-trafik. De första är åtgärder som hör till sådant som jag tror för fleras kan ge relativt snabbt resultat (många fler sådana åtgärder finns och många starkare än dessa). En bra start med några guider hittas här:

För tidningar att börja med

Ännu fler hittas via:

Google-tips för bloggar och tidningar
Google Nyheter (Google News)

Få fullt värde från tester och recensioner

Seriösa tyngre tester och recensioner är ett segment där tidningar på nätet med hög tilltro hos läsarna kan leverera djupare värde. Detta är också redaktionellt material som har värde under lång tid och kontinuerligt kan byggas ut och uppdateras. Dessutom är aktuell trafik för "rätt" saker som testas värdefull.

Tips hur tester och recensioner bäst används för värde ges i:

Publicera tester och recensioner rätt för störst värde

Rätt html för recensioner och tester

Strukturering mot huvudsidor oavsett om det handlar om tester eller forskningsämnen som bevakas är hur man ska hantera fallet när antalet direkt relaterat material blir för omfattande (t.ex. rörande tester för läsarna nyheter och artiklar rörande vad som testats och som är läsbart). En metod för att lösa det förklarades i:

När det blir "för många" forskningsnyheter

Värden från samarbete

Samarbete mellan flera tidningar, TV-kanaler m.m. kan ge utökat värde rörande trafik och konvertering:

Möjligheter större samarbete i och mellan mediekoncerner kan skapa

Följande filmklipp med Google medarbetare Schmidt liksom andra du kan hitta själv (sök på Youtube) med välkänt initierade personer kan vara intressant att titta på:

Eric Schmidt om framtiden för media på nätet

Färger och ljus

Både på nätet och i tryckta publikationer och dagstidningar är färg och ljus viktigt för upplevelsen och kan påverka försäljning:

Färger och ljussättning är viktigt för tidningar

Foto, bild och illustration

Alla guider och tips du behöver för att komma igång hittar du i:

Illustrera med foto, filmklipp, kartor, teckningar m.m.

Det oavsett om det handlar om teckning, foto, filmklipp, teckning, satellitter eller avancerade datasystem för underrättelseanalys.

Stereotyper påverkar

Både positiva och negativa stereotyper påverkar läsarna. Detta har diskuterats i:

Effekten av ninja som positiv stereotyp
Var försiktig med negativa stereotyper

Framtiden för Media

Framtiden för medievärlden oavsett om vi diskuterar traditionella medier eller nya medier diskuteras i många inlägg. De nedan är endast ett urval och rör specifika tips:

Hur mediekoncerner i underrättelseanalys kan visualisera och navigera geografiska data

Tid är viktigt för att förstå nätet

Microsoft, Google och nyhetstidningarna

Anpassa mot yngre läsare

Lateralt tänkande: TV + Tidning + Webben = Nöje onDemand

TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

Förlust för Dagens Nyheter 2009 men 2010 kan bli bättre

Tävlingar

Tävlingar tror jag starkt på men inom det området tror jag säkert nästan alla aktörer kan mycket mer än jag. Ett par idéer gavs hur som helst i:

Idé - Spännande Tävling lanserar SVT Play

Tävlingskoncept för fler tidningsläsare

Avancerad informations- och underrättelseanalys

Genom att formellt strukturera tillgänglig information kan det visa sig att se möjligheter och samband omöjliga för vanliga människor klara ut i huvudet, och helt ogörligt att göra handskrivet p.g.a. den enorma mängd papper som krävs. En utgångspunkt för sådana lösningar troligen utmärkt lämpade för media hittas inom ontologi:

Nedan pekas fem olika möjligheter ut. Det handlar om onkologi, tidsanalys, Keynote, emotionellt läckage och formella språk:

Business intelligence

Folkkära nationalklenoder

Mediebranschens välkända skribenter som efter flera års imponerande arbete blivit härligt folkkära med alla både bland läsare och andra skribenter. De kanske inte längre är "revolutionärer", avslöjar något eller skriver nytt och ännu mindre nyskapande men det gör ingenting för de är så härligt trivsamt hemvana att uppleva oavsett om det är krönika med 30 år gamla käpphästar om skrivmaskiner och amerikansk imperialism, allsång på Skansen eller vad som nu kan vara aktuellt för respektive bland dessa mediebranschens äldsta och mest älskade trotjänare.

Ännu har vi bara en men säkert att vi ska få möjlighet att tacka av fler gamla trotjänare från en gången idyllisk tid där stordåd gjordes med en SAAB 900 Turbo och en skrivmaskin.

Nationalklenoden Jan Guillous mysiga krönika
Afghanistans problem diskuterade utifrån nationalklenoden Jan Guillous hemtrevliga krönika

Säkerhetsfrågor

Media representera makt och därför finns alltid risk för infiltration. Några tips associerade till detta ges i:

Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer
Nationell ej trivial kris diskuterad utifrån Gomorron Sverige
Att hantera destruktiva infiltratörer

För information rörande dessa frågor används dock i första hand:

www.seotaktik.com

Skapa en anpassad sökmotor

Att skapa en anpassad sökmotor till din tidning med Google är enkelt:

Att göra en sökmotor för ett Bibliotek

Ledare under kris

Under tid av kris när allt är hotat ställs helt andra krav på ledaren än under fred. Ledaren måste orka ge organisationen tillräcklig kraft för att slåss, få dem att tänka nytt och ta dem genom förändringen. Även viss hänsynslöshet krävs för att klara att skära bort det som måste bort. Viss inspiration kanske kan hittas i:

Inspiration för "krisens" ledare

Fler tips finns i:

Användbart för skribenter

Ännu fler guider

Det finns många fler att hitta i:

Guider och tips

Guider rörande trafik från Google hittas via:

Google-tips för bloggar och tidningar
Google Nyheter (Google News)

Ändrad struktur och taggmoln

Nu har Nyhetsbloggen fått ett "taggmoln":


(Inlägget som syns i bilden är Mer hur logotyper och reklam påverkar.)

I samband med det gjorde jag också om etiketterna. Förändringarna där inkluderar (ej komplett):

  • Sammanslagning av några områden.
  • En etikett för varje medieprodukt (t.ex. "Metro") som följs.

Ett par inlägg som kanske var överdrivet kritiska har tagits bort där jag också sett att problemet är löst eller hanterat. Följande avseende Dagens Nyheter behöll jag även om jag sett att det var något tillfälligt experiment:

Skräp på nätet: DN har blivit en stor annonsbanner

Det därför att jag tycker att det var ett intressant utvecklingssteg i det arbete jag upplever Dagens Nyheter genomgått under 2009. Och där jag tycker att de nått riktigt långt:

Dagens Nyheter införd på standardlista för fördjupad information