Vem blir årets svensk?

2009-11-29

Har vi något som kallas för årets svensk? Det verkar väldigt troligt men vi kan ju välja en här på Nyhetsbloggen också och jag kan börja med nominera Statsminister Reinfeldt.

Statsminister Reinfeldt gjorde ett fantastiskt arbete runt klimatfrågan. Att nå resultat där föreställer jag mig är ungefär så svårt något kan bli. Det beskrev jag tidigare så här:

"Statsminister Reinfeldt har gjort ett exceptionellt arbete när det gäller klimatfrågorna. EU tog ledarskap och visade vägen. Det kan visa sig avgörande för hela världen. Dessutom är det ett politiskt genombrott för EU-samarbetet genom att EU aldrig tidigare visat ledarskap i någon fråga globalt kritisk."

Dessutom börjar jag uppleva kring mindre frågor ett lätt förtroende och det är sällan jag upplever det för någon politiker (eller egentligen i övrigt). Snarast räknar jag med att de förr eller senare misslyckas ganska stort. Självklart kan misslyckanden och felaktiga beslut inte undvikas men det är hur en ledare hanterar det som skiljer ut de tydligt konstruktiva från mer förvaltande eller destruktiva.

Statsminister Reinfeldt tycks se negativa trender innan de hunnit växa till riktigt besvärande problem. Det här är också för mig en ovanligt genomtänkt reflektion därför att det är så onaturligt för mig att tro att någon på den positionen klarar det. Avgörande för att nå den är att regeringen nu gång på gång visat sig mer insiktsfull i utrikespolitik än jag upplevt hos någon regering så långt bakåt i tiden jag kan bedöma (säg åtta år). Och det samtidigt som ekonomin trots stora utmaningar hanterats exceptionellt.

Han verkar vara mer inriktad att lösa problem än att lyfta fram sin egen prestation utåt. Jag tror det är en bra egenskap därför att det ger mer tid för konstruktivt arbete och dessutom kan innebära att man i många fall lättare tillsammans med andra kan hitta lösningar. Slutsatsen bygger dock bara på nyhetsrapporteringen och i övrigt känner jag inte till något om honom som person men jag får vid tillfälle gå förbi bokhandeln och köpa en biografi.

Sedan vet jag ju att den typen av tidskrävande personligt engagemang inte är utan risker. Han måste vara försiktig så att han inte överarbetar sig vilket jag vet kan slå hårt.

Låt nytt material länka tidigare relevanta och aktuella inlägg

På Nyhetsbloggen har internlänkning diskuterats i flera längre artiklar och här tänkte jag istället peka på en väldigt enkel sak:

  • Många som når en nyhet eller bloggpostning kommer till den direkt.
  • Även om inte når många den utan att ha läst tidigare inlägg som det nya inlägget bygger op.

Läsare som regelbundet följer en blogg är i de flesta fall få jämfört med totala antalet läsare. Det gör det viktigt att peka ut relevanta sidor inte bara för att hjälpa läsaren att hitta vad denne söker och fördjupad information, utan också tidigare inlägg som det nya inlägget grundas på. Sådana inlägg kan läsaren ofta vilja läsa.

Exempel på SvD: Vit heminredning inför julen

Vi har ett fint exempel på SvD där Susan Larsson skriver om inredning. Nyligen såg jag att hon precis som jag sett att vitt är en fortsatt stark trend och vi kom båda till slutsatsen att det bör påverka julen:

SvD: Vit är årets julfärg!

Pryltrend: Är vitt årets julfärg?

Hon har följt upp det hon pekade på i flera inlägg där trevliga exempel på vit inredning för julen ges och senast visar hon upp en vit julgransfot, vita bakformar och en vit julstjärna (sådan man hänger i fönstret) i tidningspapper:

Stjärnor, stjärnor, stjärnor...

Det inlägget anknyter ju tydligt till det första och är närmast en fortsättning på det. Kanske borde det länka det första? Förutom att det kan intressera läsaren att få veta varför vit inredning är vad man "ska" köpa till julen visar det ju upp Larsson tänkt till kring prylarna hon visat upp.

Fler värden med redaktionell internlänkning

Internlänkning där det tillför läsaren värde kommer öka antalet sidvisningar per läsare. Det är alltid en bra sak. För bloggar är det ju heller inte ovanligt att inläggen publiceras via diverse olika kanaler, läsare m.m. och i dom situationerna bör det vara ännu viktigare. Åtminstone om man väljer att låta hela inlägget gå ut i strömmen.

Tittar man på sökmotorer har internlänkning traditionellt haft ganska stor betydelse (exakt hur det värderas just nu avstår jag från att diskutera här). Inlägg som rör samma sak och fortfarande är aktuell tydliggör ju detta genom internlänkning till varandra. Det sätt jag själv skulle göra det på är antingen (beroende på hur seriös publikationen är):

  • Låta nya inlägg länka bakåt till tidigare fortfarande aktuella relevanta inlägg.
  • Låta nya nyheter m.m. länka relevant innehåll och låta den sida som samlat representerar ämnesområdet länka ner till nyheter, artiklar m.m.

För Susan Larssons blogg kanske inte tid finns för den andra lösning men den första är ju enkel och tar ju väldigt lite tid.

Tidigare om internlänkning

Följande guide diskuterar hur man länkar från rätt från egna bloggar. Färdiga svar ges inte för alla de frågor som tas upp utan vissa saker för istället tas för tips på sådant man kan hålla ett öka på. Åtminstone när det gäller Google är den dessutom väldigt flexibel och klarar troligen att rätt tolka det mesta där viktigast är att saker är redaktionella så att läsaren faktiskt ges värde.

Rätt länkning internt från lokala egna bloggar

Följande guide där tester och recensioner diskuteras har ett avsnitt om internlänkning avseende dessa. Idéerna där går utmärkt att generalisera:

Publicera tester och recensioner rätt för störst värde

En betydligt mer avancerad guide har vi i och med denna där känslor i bilder diskuteras och hur dessa kan användas vid kategorisering av nyheter:

Låt känsla styra vid internlänkning och sortera trafiken