Ännu fler förluster i Bonnier-koncernen

2009-11-07

I Resumé kan vi läsa att Sydsvenskan gör stora förluster och skär bort 90 tjänster:

"Personalen har nu informerats om nedskärningarna. 90 tjänster ska bort i SDS-koncernen från 2010 till och med 2012. Hur många av dessa tjänster som är redaktionella återstår att se, fördelningen är ännu inte bestämd."

Från: 90 tjänster bort på Sydsvenskan-koncernen

Färska relaterade inlägg:

Färska inlägg om Google

Google News har potential

Värsta pressetiska övertrampen listade

Nyheter24 säger upp alla reportrar

Kompetens gör Lena Mellin "mäktigast" i media

Färska inlägg om Google

Här har vi några färska på Nyhetsbloggen om Google:

Två leende muppar på Google

Färskhet och bloggosfär positivt i Google News

Google News har potential

Oscar the Grouch på Google

Alla blev riktigt bra.

Oscar the Grouch på Google

Idag visade Google upp Oscar the Grouch:

Oscar

Wikipedia berättar följande om honom:

His favorite thing in life is trash; evidence for this is the song "I Love Trash". Although "The Grouch" aptly describes his misanthropic interaction with the other characters and even to himself at times, it is also the name of his species.

Han verkar cool :-D

Läs mer i Wikipedia:

Oscar the Grouch

Google News har potential

Jag håller med om mycket Sanna Rayman skrev i Ledarredaktionens blogg på SvD:

Dyra länkar

Däremot är jag inte lika säker på att slutsatsen om Google News stämmer. Det kan nog variera beroende på vilket värde sökorden har d.v.s. både avseende trafik och möjlighet att konvertera. Om man säljer samma reklam på alla sidor tappar man givetvis en del av dom möjligheterna.

Dessutom handlar det heller inte bara om trafik från själva Google News utan även möjligheten till att få indrag i Google Webbsökning. Där följde jag sökordet poker nyligen därför att jag tyckte det var ett bra exempel på stor underutnyttjad potential tidningarna inte utnyttjar.

Idag såg jag nu att Aftonbladet låg på plats fyra med "indrag" och det är en hög position:

Vad som kan tänkas påverka positionerna på Google News är svårt att exakt veta men det handlar dels om läsarna gillar nyheterna och ger positiv feedback (t.ex. att de tipsar på sin blogg). Regelbunden ämnesrelevant bevakning är helt säkert också viktigt. Här såg jag att Aftonbladet senast publicerat:

Phil Ivey på Poker-WM: "Om du bråkar med mig kommer jag att ta dina pengar"

Möjligheter på nätet för tidningarna finns men större delen av potentialen utnyttjas inte. Håller ni upp humör och försöker se möjligheterna kommer ni se att effektiva lösningar sällan är svåra eller dyra. De innebär inte sämre redaktionell kvalitet.

Läs de tidigare inläggen om Google News där vi följt sökordet poker (och särskilt Aftonbladet):

Färskhet och bloggosfär positivt i Google News

Checklista Google News

Nofollow för sålda länkar

Mer om Poker i tidningar på nätet

Poker hos Aftonbladet

Värsta pressetiska övertrampen listade

Expressen segrade i värsta pressetiska övertramp enligt tidningen Resumé:

Här är de värsta pressetiska övertrampen

Uppgifterna kommer från boken 40 år av övertramp-PO/PON 1969-2009 och det är elever journalistutbildning Poppius som röstade fram det.

Vilka tidningar som följs på Nyhetsbloggen varieras och just nu bland kvällstidningarna har det blivit Aftonbladet. Färska inlägg om dom inkluderar:

Kompetens gör Lena Mellin "mäktigast" i media

Mer om Poker i tidningar på nätet

Färskhet och bloggosfär positivt i Google News

Nyheter24 säger upp alla reportrar

Nyheter24 som enligt Wikipedia menar att Aftonbladets är deras viktigaste konkurrent säger upp samtliga reportrar. Det rapporteras av Dagens Media:

Nyheter24 säger upp hela reporterstyrkan

När endast papperstidningar fanns valde var och en oftast ut bara en tidning man läste. På nätet finns mer att välja mellan och många (de flesta?) läser nyheter från många sajter. Då behöver nyheter antingen vara unika eller så måste nyhetsförmedlaren ha större förtroende och vara duktigare.

För oss nyhetsläsare kommer detta bit för bit skapa allt större värde. Materialet kommer bli bredare och djupare. Förändringar i media krävs dock och där finns mycket kvar att göra. Möjligheterna finns men det kräver öppenhet och inte att man låser in sig i föreställningar om att de är fel på läsarna om de inte vill besöka dig eller betala för innehåll.

Ett av många inlägg på Nyhetsbloggen som diskuterar det är:

Förändring kräver både öppenhet och kritiskt tänkande

Musikvideon till Celebration med Madonna kanske uttrycker detta i alla fall ok?

Boy you got a reputation
But you’re gonna have to prove it
I see a little hesitation
Am I gonna have to show you
That if it feels right
Get on your mark
Step to the beat boy
That’s what it's for

Det gäller att följa the beat d.v.s. besökarnas intresse och behov. Gå från kylan långt utanför trendens mitt in i den. Väl tillbaka i trenden kostar det mycket mindre energi att ligga kvar. Det innebär inte lägre redaktionell kvalitet utan möjliggör bättre, djupare och mer komplett innehåll.

Kompetens gör Lena Mellin "mäktigast" i media

Dagens Media refererar Fokus där de 250 mäktigaste personerna i Sverige listats:

Lena Mellin mäktigare än Jonas Bonnier

(Jag har inte läst aktuell Fokus än men den är prisvärd och inte alls dyr jämfört med med de flesta politiska magasin både svenska och utländska.)

I mediebranschen ansågs Aftonbladets politiska reporter Lena Mellin mäktigare än Jonas Bonnier. Trots konkurrens med både politiker och folk från näringsliv kom hon totalt redan på plats 27. Det imponerar oerhört på mig och visar hur duktig hon varit genom hela karriären. Den positionen är inte byggd på vad hon äger utan det hon skriver. Dessutom har hon alltid gjort skillnad på ett uteslutande trovärdigt och korrekt sätt. Hon är ett föredöme för alla skribenter.

På Nyhetsbloggen har vi följt tidningarna omväxlande. Aftonbladet där Lena Mellin arbetar har bevakats huvudsakligen sista tiden. Samtliga inlägg är här mycket relevanta och det kan vara intressant att titta på varför i varje fall. Detta eftersom de visar både på förtroende och inflytande Aftonbladet har vilket Mellin bidrar och bidragit till.

Aftonbladets storlek och betydelse sammanfattades visuellt med att tilldela dem den största katten som "ikon" för dem:

Ett Bergslejon till Aftonbladet

Diskussionen om poker visar vilken outnyttjad kommersiell potential som finns för tidningarna om tänker till. Det tredje inlägget i den artikelserien visar de möjligheter som finns:

Färskhet och bloggosfär positivt i Google News