"Ny" Blogger symbol?

2009-09-26

Ibland brukar Google "leka" lite med symbolerna för sina produkter. I mycket tror jag att det är bra för alla så länge det inte är störande. Deras "tematiska" illustrationer är kanske det mest optimala exemplet på det och ett exempel på det är denna:

Med detta finns mycket bra:

1. Detta väcker läsarens intresse för ett lärorikt ämne och i exemplet kanske (bildlänken går "alltid" till ett sökresultat så vi får gissa lite):

Nikola Tesla

2. Trots att det väcker intresse är det inte störande.

3. Jag misstänker på det allvarligaste men utan någon statistik (eller ens jämnförbar sådan) att det kan tänkas dra ner annonsblindhet:

Bilden bryter det invända utseendet.

Samtidigt stör det inte.

Perception vaknar till och flaggar diskret lite mer.

Du lägger plötsligt märke till en Adwords-annons för precis det du sökte efter.

Nytt i Blogger

Nu när jag surfade in på Blogger.com såg jag att Google ändrat symbolen åtminstone i gränssnittet. De har lagt till en påse eller ett pappersblad?

Jag har ingen aning om vad det är. Eller nu när jag tittar bara på den är det kanske en båt? Ned-sparad bild i förstoring tycks peka på att det är en tårta med ett ljus i?

Så vad är det som fyller ett år på Google? Jag kommer inte ihåg något? Om det nu inte är Blogger Draft men det var ju bara en uppdatering och det var nog inte ett år sedan den kom?

Blogger Buzz har inget att berätta:

buzz.blogger.com

Underligt.

I och för sig är det en tårtbit så födelsedagen kanske firar mer än ett år...

Bättre & Roligare bilder i Dagens Nyheter

Att Dagens Nyheter fått allmänt "bättre" foton har jag märkt ett tag nu i den tryckta tidningen. De är bättre i den mening att de är mer känslomässigt talande på ett gladare och lite mer vågat sett. Svenska Dagbladet hade jag hoppats kunna läsa mer i men det har inte riktigt blivit av än men jag har sett liknande där och troligen under längre tid än i DN.

Senaste dagarna har jag surfat en del på:

DN.se

Där tycker jag nu att det blivit ganska tydligt. Här handlar det givetvis i första hand om illustrerande foton vilka ej är direkt redaktionella. D.v.s. sådant där man ur arkiv kan leta fram något passande och inte foton tagna specifikt för en nyhet eller artikel. Jag ser det dock också i redaktionella foton av och till.

Intrycket är ett urval av foton tänkta att kommunicera glädje. Det är i så fall ett oerhört bra val därför att Dagens Nyheter är redan väldigt stark inom trovärdighet, "tråkig" politik m.m. Lägger man perceptiv glädje på detta vinner man redan där. Hade man däremot valt foton som är ännu "tråkigt" trovärdiga hade man inte fått något därför relativt Sverige har DN redan fått allt de kan få där.

Fortsatt ger den här typen av foton alltid ett värde genom att verka lockande. Folk gillar saker de blir glada och nöjda av. Leende foton kan nog ha just en sådan verkan. DN klarar dock att gå längre än så. De små foton under avsnittet "REPORTAGE" mycket långt ner på startsidan är ett exempel på det (2009-09-26 01:32).

I urval från Nyhetsbloggen

Tidigare inlägg på Nyhetsbloggen rörande eller ev. användbara för våra svenska tidningar i urval:

Checklista Google News

Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar

17 tips mot "skrivkramp" (prokrastinering)

Magica Perceptio i Dagens Nyheter

Youtube är praktisk för tidningar

Riskerna med att springa i dimma

Speglar eller påverkar tidningar känslor?

Förälskad i Dagens Nyheter