Komplettering om Brinklandia

2009-01-15

Fredrik Brinkmann på Brinklandia skickade ett stycke värdefull information apropå att jag skickade dem ett e-post där jag bad dem titta om något viktigt saknades eller var fel i bloggpostningen:

Brinkmann skriver för att tydliggöra deras företagssyfte är:

"Vi hanterar alla inköp av vägledande medier dvs. tryckta kataloger och kataloger på internet samt inköp av sponsrade länkar och sökmotorsoptimering".

Mycket fin trafik på Nyfiken vital

Vår nättidning Nyfiken vital (www.nyfikenvital.org) har alltid haft en lugn tillväxt i trafik. Över julen och fortfarande har det varit något större ökning än vad som annars är vanligt (även för julen). En analys av det gjorde jag till läsarna av nättidningen på bloggen som finns som komplement till den: dess blogg.

Ökad användning: Uppslagsboken och referenser i nyheter

Orsaken tror jag dels är ökad användningen av uppslagsboken och nyheter som en väg för att hitta mer information via referenserna (det sista svårare att följa). Trots en längre semester än jag planerat för att bygga upp kunskap inom några viktiga kringområden är andelen återvändande besökare bra. Där är det tror jag dessa två faktorer som ger trafiken. Att verkan är ökat positiv nu när publiceringen i lugn takt börjat igen pekar på det.

Trafik från Google

Trafik från Google tog sig också upp ett steg. Jag tror mer och mer att den "personliga sökningen" som de kallar "Web history" spelar in:

"Web History helps deliver more personalized search results based on the things you've searched for on Google and the sites you've visited. You might not notice a big impact on your search results early on, but they should steadily improve over time the more you use Web History. "
Från: www.google.com/psearch

Allt fler sökresultat anpassas mot personliga intressen och krav på sökresultaten. Det bör gynna den som publicerar bra innehåll. Samtidigt ökar även andelen surfare på nätet intresserade av andra områden än teknik och internet. Även detta är bra för Nyfiken vital.

Det här med anpassad sökning är emellertid ännu nytt och det är mycket möjligt att jag tolkar fel vad hos Google som stått för ökningen.

Nyhetsblogg från mediabyrå

Här har vi en blogg med nyheter från mediavärlden jag hittade när jag sökte på Nyhetsbloggen:

Bakom bloggen har vi Mediabyrån Brinklandia som säger sig fungera "helt enkelt som ett filter mellan dig och reklamföretagen". Jag vet egentligen ingenting om företaget men [Red. Mindre ändring efter e-post med företaget som skickade följande förslag på beskrivning av företaget] här har vi en beskrivning:

Brinklandia hanterar alla inköp av vägledande medier dvs. tryckta kataloger och kataloger på internet samt inköp av sponsrade länkar och sökmotorsoptimering.

Deras blogg hade hur som helst en del intressant bland annat om att hantera bluffakturor, vissa grupper av för annonsören oseriösa medier d.v.s. diverse kataloger i den traditionella tryckta meningen o.s.v.