En bugg i e-post-utskick från FeedBurner

2010-02-15

Vad jag huvudsakligen gillar med FeedBurner (även om jag knappt infört det på mina sajter) är möjligheten att skapa e-post-utskick. Det sköts helt automatiskt om man väljer att använda det och fungerar tillförlitligt.

Idag noterade jag emellertid en bugg och den uppträder när man själv har en innehållsförteckning i ett av inläggen som skickas ut. Åtminstone för e-post-utskicket för gårdagen avseende:

feeds.feedburner.com/prylar

I detta fall blir innehållsförteckningen i e-post-utskicket felaktig. Nedan kommer man när man klickar t.ex. på Shania Twain - From This Moment On istället hamna på rubrik två i det första inlägget som återgivits:

D.v.s. underrubriken:

2. Slutet eller öppet?

Det är givetvis en småsak åtminstone för ej snabbt publicerande sajter men det rör parsning av koden och där är försiktighet rörande feltolkningar alltid klokt.

En kul detalj rörande parsning är ju förövrigt att Eric Schmidt tog fram gamla lex en gång i tiden. På många sätt tror jag att det är en lämplig start på egentligen vem som helst som ska arbeta med IT att börja med att göra något runt parsning. Det ger en annan förståelse av vissa typer av defekter och vad de i övrigt kan indikera.

Det var förövrigt var vad jag själv började med på Ericsson för mer än tio år sedan med implementation av RFC 2704 Keynote i Java och delar av RFC 2025 SPKM i C med OpenSSL som krypteringsbibliotek.

Mer om FeedBurner finns att läsa hos Googles officiella bloggar:

adsenseforfeeds.blogspot.com
The FeedBurner Status Blog

Läs mer om värdet FeedBurner ger här på Nyhetsbloggen:

Börja blogga i 14 enkla steg

Blandade små-buggar på UNT.se

Upsala Nya Tidning är den tidning på nätet av dom jag läser (egentligen besöker jag den bara för skämtteckningarna) som jag menar har den sämst byggda sajten och inte på ett sätt utan alla:

  • Hänger ofta min webbläsare och suger gärna prestanda.
  • Designen är inte direkt vacker.
  • Anti-optimerad för trafik från sökmotorer.
  • Underlig integration mot andra sajter.
  • Konstig struktur och hierarki.

Egentligen tror jag inte deras situation är så mycket sämre än andras tidningar utan om de tänker rätt kanske det rent av är en fördel. Det är ju givet situationen lättare att kasta ut hela plattformen och utgå från något med en bättre framtid. Förslagsvis som jag tidigare skrev Drupal:

7. Själv hade jag byggt på Drupal | Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde

Det ska verkligen inte vara någon större insats att få över allt på ett bra och snyggt sätt. Ett par tre veckor kanske för en eller två personer som något så när kan den gamla plattformen och klarar Drupal för det grundläggande På det ett par veckors kvalitetssäkring följt av ett par veckor att korrigera diverse problem som upptäckts. Därefter lägger man en design som lämpligen utvecklats parallellt.

Hur som helst har vi några av de många mindre problem (de större är konstanta) UNT.se ständigt har p.g.a. deras dåligt gjorda plattform. Den här gången har html-kod skrivits ut på startsidan tillsammans med att större delen av den är kursiv.

Jag förstår inte riktigt hur sådant går till? Eller rättare sagt att det blir kvar mer än i värsta fall någon timme.

Relaterat:

Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde
Grundläggande guide för integration av tidningar på nätet mot externa sajter
Google-tips för bloggar och tidningar
För tidningar: Att börja med
Optimera laddningstid
Skämtteckningar - Isabelle Söder (UNT)
Guider för tidningar
URL och hierarki optimerad för läsare och Google
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Meningsfulla felsidor bättre för läsare och ger mer trafik

Grundläggande guide för integration av tidningar på nätet mot externa sajter

Här diskuteras några allmänna grundläggande saker för särskilt större publicister på nätet att tänka på när man integrerar sin sajt mot övrigt på nätet. Tidigare använde jag DN som exempel i en likartad diskussion:

Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde

Här kan det därför vara trevligt att använda SVD.se som exempel i något fall som imponerar åtminstone i den meningen att det är en rörelse i rätt riktning.

Innehåll

1. Tidningar på nätet ska vara trevligt gulliga
2. Integration mot sociala media ska ge trafik
3. Innehåll behöver marknadsföra sig självt
4. Många vill ha tidningarnas trafik
5. Glöm inte bort internets största källa till trafik
6. Läs mer - Grundläggande
7. Läs mer - Fallstudier
8. Läs mer - Länka internet och externt
9. Läs mer - Framtiden

Förutom avsnitt med fakta är för den avancerade läsaren det viktigaste avsnittet:

9. Läs mer - Framtiden

Eftersom framtiden givetvis måste påverka strategin idag.

1. Tidningar på nätet ska vara trevligt gulliga

Viss gullighet är utmärkt därför nätet är fyllt av otrevliga saker. SvD m.fl. tidningar på nätet vinner på att ha en hög trevlighetsfaktor där besökaren egentligen aldrig ska behöva uppleva någon oro eller behov av ökad medvetenhet kring risker vid besök. Grässnitt, val av bilder, vilket innehåll man särskilt visar upp o.s.v. bör tydligt skapas med detta i bakhuvudet.

För SvD kan jag uppmärksamma att en del integration mot andra sajter ibland skapar problem för min webbläsare (men det är möjligt att kanske en extra "säkerhetslösning" jag har ställer till det men gissningsvis är det reklamen på SvD). Det känns inte alls gulligt eftersom det kan tolkas vara ett säkerhetsproblem och säkerhetsproblem är otäckt. Här kan jag uppleva att DN blivit kraftigt bättre sedan de byggde om lite.

2. Integration mot sociala media ska ge trafik

När det gäller integration mot Twitter, Facebook m.m. är det viktigt att tänka på att det handlar om att flytta trafik dit där den konverteras. Det behöver ske på ett över tiden systematiskt sätt som inte väsentligt budgeterar resurser som kostar pengar annat än initialt.

Att skicka trafik till en extern sajt är självklart bara meningsfullt om det sker sekundärt till konvertering och faktiskt tillför något mätbart. Tar vi SvD:s "reklam" för Twitter kan det vara meningsfullt för att under en kortare period visa upp Twitter-strömmen för läsare som är medlemmar på Twitter men det är knappast något som är meningsfullt under längre perioder.

Ett sätt att göra sådan tillfällig marknadsföring av mer systematisk förhoppningsvis mer eller mindre kostnadsfri närvaro på sociala medier är naturligtvis att knyta det till andra tillfälliga redaktionella satsningar t.ex. OS-bevakning eller en blogg som är aktiv under en begränsad period.

3. Innehåll behöver marknadsföra sig självt

En med två besläktad fråga illustreras bäst med ett "anonymiserat" exempel. Någon jag känt på nätet ganska länge har viss trovärdighet med sin publicering men år efter år arbetar han fortfarande med att aktivt samla länkar till den. Förtroende gör att det är möjligt men mer tid på innehållet borde ha gjort det onödigt idag. Det kan givetvis krävas initialt men efter en tid om man prioriterar rätt innehåll kommer länkarna ändå för nättidningar (bloggar är mer sociala). Därmed inte sagt att allt innehåll man publicerar behöver vara vad som ger spontana inlänkar.

Samma tänk är meningsfullt att ha när det gäller sociala medier. Givetvis kanske det ger visst värde att bara flöda ut t.ex. Twitter med allt innehåll som finns på tidningen (t.ex. för att täcka lokaliserad sökning) men jag är minst sagt tämligen skeptisk. Troligen ger det mer att skicka ut innehåll mer samlat mot vad som kan ge en respons för att inte det innehållet ska drunkna i övrigt.

4. Många vill ha tidningarnas trafik

Avseende två betänk att många sajter intresserade av tidningarnas integration kan ha mycket mer att vinna på den. Trots att tidningarna funnits så pass länge på nätet kan jag ibland uppleva att ni alla är en aning naiva.

I en del fall jag sett genom åren har ni snarast blivit rånade på pengar och faktiskt betalt för det.

5. Glöm inte bort internets största källa till trafik

När det handlar om att bygga trafik finns både för SvD och DN.se mycket enklare möjligheter jag tycker man bättre prioriterar "först" (samtidigt):

1. Hur man länkar ut från sajterna menar jag väldigt konkret kan påverka trafiken man får från Google. Givet att tidningarna regelmässigt rankar riktigt dåligt på Google över mellanstora sökord är det kanske värt att fundera över?

Relevanta kvalitativa utlänkar är låga i antal och finns inte där de kan ge mätbart värde. Istället kan jag uppleva att man länkar ut till sådant som egentligen inte gynnar den egna trafiken och snarast indirekt (d.v.s. kraften går ut från tidningarna till A som länkar B, C, D vilka i sin tur länkar upp konkurrenter) stärker vad man borde direkt konkurrera med. En aning "tveksamma" länk-hubbar. Även jag har verkligen inte gjort någon seriös titt känns det för mig att det är mycket

2. Tidningar på nätet bygger genomgående hierarkier passande för sajter som inte alls har samma ålder, mängd av gamla inlänkar eller får nya inlänkar i samma takt.

3. Internlänkning mellan artiklar lämnar fortfarande mycket ogjort.

Att sköta om detta rätt kan handla om väldigt mycket trafik.

Jag kan också uppleva att många av dom aktörer som av och till rör sig runt tidningarna avseende vad som togs upp i 4. Många vill ha tidningarnas trafik kanske fört in en kultur där man upplever att man måste lura till sig Google-trafik. Tidningarna har inget behov av det och de av och till "underliga" åtgärder man kan se tillför ingenting.

6. Läs mer - Grundläggande

Några artiklar i urval som bör läsas:

Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde
URL och hierarki optimerad för läsare och Google
En enkel åtgärd för mer Google-trafik
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Matt Cutts (Google) om laddningstid
Meningsfulla felsidor bättre för läsare och ger mer trafik

7. Läs mer - Fallstudier

Relativt vanligt för mig finns få fallstudier (åtminstone just här på Nyhetsbloggen) men ett par ytliga rörande poker och yoga finns. Läs och lär.

Fallstudie: Poker
Tidningarnas sökmotorpositioner för yoga jämförd
Därför har tidningarna inte ökat Google-trafik som de borde (yoga).

8. Läs mer - Länka internet och externt

I något steg borde en samlad guide vara på sin plats men egentligen är det ganska lätt. Dessa bör dock innehålla all information som krävs.

Tipsa - Ordlistor hos våra tidningar
Att länka från nättidningar
Rätt länkning internt från lokala egna bloggar
Nofollow för sålda länkar

9. Läs mer - Framtiden

Betraktar vi hur utvecklingen kan tänkas gå framåt är det givetvis svårare att säga något om men följande analyser från Pryltrend kan för den särskilt intresserade som redan kan "en del" vara intressanta.

Rörande framtiden för reklam menar jag att ökad hastighet och prestanda kommer förändra hur reklam idag ser ett. Även om den blir mer levande tror jag samtidigt att den kommer uppfattas mindre störande än idag typisk bannerreklam. En del tankar finns i:

Annonser i bild blir viktigare för Google

Betydelsen av att betrakta kanaler har diskuterats tidigare och egentligen om än på en verkligen trivial nivå är det vad detta inlägg handlade om. En del rörande kanaler finns diskuterat i:

Därför är Google Nexus rätt fast den är fel
TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

Hur man samlat integrerar mot alla sociala medier m.m. man marknadsför sig mot och bevakar det egna varumärket på ett tidseffektivt sätt är ingen enkel fråga. Google Buzz är en lösning värd att testa:

Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång
Att lösa en svaghet Buzz har

Facebook ger bra trafik till tidningar?

Även om jag själv inte har resurser (eller alltid bryr mig) att utnyttja alla möjligheter till trafik brukar jag sällan eller aldrig missa att lägga märke till en väsentlig källa. Att Facebook i sig hade en del skillnader som gör dem mer gynnsamma för att skicka trafik till innehållsleverantörer kände jag till men jag har egentligen själv aldrig använt Facebook.

Jag misstänker dock så smått att Facebook är en ganska excellent källa till trafik? Att många av våra skribenter bland de större tidningarna är positivt upphetsade över Facebook är i alla fall tydligt. Det har jag närmast sett "exploderat" senaste månaderna.

Tolkningen att mer sådan bevakning pekar på att den är bättre för trafik innebär absolut inte att man samtidigt tror att bevakningen är olämplig. Tvärtom beror sådant oftast helt enkelt på en ökad prioritet av tid vilket innebär att mer oftare blir skrivet i inlägg samt att begreppet helt enkelt oftare i förbigående dyker upp.

Ett för mig gammalt koncept sedan 1995 - 1996 är förövrigt att skapa ambassader i respektive av vad som nu typiskt kallas sociala medier. Givetvis är det starkt men samtidigt är det lätt att det tar tid och resurser utan att egentligen ge något. Att filtrera vad som är värt att lägga särskild tid på annat än att möjligen uppmuntra synlighet implicit är den stora konsten i dom här frågorna men:

Att döma av de glada känslor medarbetarna hos våra stora tidningar har i allt rörande Facebook tror jag hur som helst att det mer än många andra sociala medier är något för övriga tidningar på nätet att ta sig en titt på.