Assad: Kliv ner!

2012-02-04
Dörren till varje praktiskt acceptabel lösning där Assad inte inom kort lämnar Syriens makt måste efter massmorden under lördagen vara stängda. President Obama uttryckte detta bra och det är betryggande med politiska ledare som kraftigt reagerar på massmord och inte menar att det är vad omvärlden måste acceptera oavsett var i världen det sker:

Obama, in perhaps his most forceful statement to date about the unrest in Syria, accused the Assad regime of having "murdered hundreds of Syrian citizens, including women and children" in Homs. He called on Assad to step down, describing the violence as a sign of the regime's "inevitable collapse."

"Assad has no right to lead Syria, and has lost all legitimacy with his people and the international community," Obama said in a written statement released Saturday morning. "

Från: Obama decries 'unspeakable assault' in Syria, builds case for UN resolution

Jag menar också på det allvarligaste att en lösning motsvarande den jag pekade på i samband med Libyen-problematiken förra året där världsledare medverkande i massmord och ej inställer sig till förhör inför rättegång inom en kort väldefinierad tid till en för detta ny internationell domstol samt omedelbart medverkar till att hindra motsvarande problem ej igen kan inträffa med alla möjliga medel tillgängliga måste av den samma domstol ohörda gå att döma till döden att fritt implementera av vilket som helst av medlemsländerna.

Även om jag generellt ej stödjer dödsstraff är det svårt för situation beskriven här och sjukligt många liknande att se andra möjligheter. Antalet döda som korrupta ledare likt Assad orsakar är enormt. Redan är antalet i Syrien många tusen.

Samtidigt menar jag att man måste kunna se praktiskt på detta åt andra hållet. På samma sätt som det måste vara möjligt att kunna döma ledare till döden för att hindra nya massmord är det utmärkt om man kan undvika en värre situation genom att låta dem lämna landet till lämpligt land där de ej riskerar att dömas. Problemet om det ej är möjligt är att de kan kämpa till sista kulan och orsaka en värre i antal döda verklighet än nödvändigt.

För Assad tror jag dock knappast det senare nu är möjligt. Han tycks lida av de bland diktatorer vanliga gruppen av vanföreställningar där de överskattar den egna sidans möjligheter relativt större delen av landets befolkning och större delen av hela världen. Jag tvivlar därför på att han förstår att det kan handla om kanske tre till sju veckor innan hans regim fallit och han själv är död.

Telias support: Möjliga kvalitetsförbättringar

Nedan följer svaret på en kommentar jag fick till Telia bygger ny support som menade att Telia support minskat antalet medarbetare relativt nyligen (jag har ej kontrollerat om det stämmer) vilket kan ha medfört en del av de problem Telia har idag. Jag skrev följande svar på den kommentaren:

"Kanske viktigare att se till att support krävs på nivå med dagens antal medarbetare.

Jag ser inte att en tjänst som Telia Bredband just ska kräva någon support alls.

Det ska inte behöva vara svårt att paketera Telia bredband för att på varje plattform aktuell hos ej installationsvana aldrig ska kräva support och med leverans-struktur gjord för att undvika de problem jag hade och garantera att infrastrukturen i sig levererar rätt hastighet.

Avseende det senaste ska det aldrig finnas något behov av att en person rör sig ute på fältet för att kunna avgöra hastighet i något steg från kundens modem (eller motsvarande) till Telias routrar ut från deras egna nät / lease förbindelser US o.s.v.

Att anställa en massa folk för support kostar och kostar i en lösning där man accepterat att kunden redan har problem. Sedan kortsiktigt givetvis varför inte så folk inte behöver sitta i kö under lång tid.

En till konstruktion man kan leka med i tanke och beroende på situation mer genomtänkt implementera är att sammanföra support med quality assurance funktioner för de tjänster de levererar support till. Fördelar kan inkludera:

1. Högre kompetens tillgänglig i support rörande teknik då mycket god samlad förståelse och kunskap krävs för testningen i samband med uppgradering och leverans.

2. Förståelse hos QA i hur testfall ska utformas realistiska utifrån de problem kunderna har idag eller kan tänkas få.

3. Möjliggör också en organisatorisk konstruktion där kundnära funktioner relativt produkterna får större inflytande vilket kanske gör det lättare att få hastighet i leverans av lösningar som praktiskt är kritiska för kunderna.

Tack för kommentaren också,
Hans Husman"

Telia bygger ny support

Apropå mitt klagomål Telia Bredband berättar Lars Nyberg, VD och koncernchef för TeliaSonera, i DI 2012-02-02 att de kommer bygga om kundtjänsten:

"Vi har en väldigt massa trevliga människor i vår kundtjänst och de får hundratusentals samtal. Problemet är att 5 procent av dessa går åt skogen. De påverkar bilden av Telia negativt.
[...]
– Jag begriper inte – hur svårt kan det vara? säger han till Dagens Industri.

Det är just Bredband som har störst problem:

"Kundtjänsten inom affärsområdet Bredband, där fast telefoni och bredband huserar, är det mest kritiska området.
[...]
Jag begriper inte - hur svårt kan det vara?"

Artiklar där jag sammanfattade problemen jag haft när jag köpte bredband till mina föräldrar:

Telia Bredband är problem och kostar tid (2012-02-01)
Telia Sverige svarar om problemen med Telia Bredband (2012-02-02)

Jag tror nog Nyberg tänker rätt i att man behöver agera från Telia centralt och där definiera vad som är acceptabel välfungerande support. Minst lika viktigt är varför problemen folk vill ha support om uppstår där jag tror den mest kritiska dimensionen är:

  • Nya kunder som köpt bredband.
  • Fungerar saker bra kan de bli evighetskunder.
  • Fungerar saker dåligt byter de förr eller senare leverantör.
  • Även om saker fungerar dåligt endast en kort period ökar det sannolikheten för att de när möjlighet finns tar sig tid och jämför Telia med andra leverantörer.
  • Målsättningen för varje ny bredbands kund måste vara att:
    1. Saker levereras snabbt och effektivt där redundans för ex. modem behöver finnas. D.v.s. även om leverans ev. går direkt från en tredje-part till slutkund av ex. modem behöver Telia ha egna lager för ex. 20 - 40 dagar som backup för tredje-parts problem.
    2. När hårdvara når slutkund ska bredband redan vara klart och det enda som ska krävas ska vara att koppla hårdvara till dator och uttag för bredband.
    3. Med hårdvara behöver kompletterande idag en enkel punktlista med bilder i max tre - sju steg komma med.