Checklista Google News

2009-09-24

Innehåll:

  1. Grundläggande tekniska krav
  2. Brödtext
  3. Titel
  4. Att ta bort innehåll
  5. Google News sitemap
  6. Tips för att lösa olika problem
  7. Vad påverkar ranking?
  8. Bilder i sökresultaten
  9. Fördjupad information

1. Grundläggande tekniska krav

Läs hos Google:

Technical Requirements

Jag tror att de flesta sajter klarar dem utan problem eller mindre begränsade ändringar.

2. Brödtext

Följande faktorer är viktiga för att brödtexten ska fungera bra med Google:

1. Innehållet får inte vara för långt. I så fall uppfattas det inte som nyhet. Detta kan ibland drabba nyheter med många kommentarer, "felaktig" HTML-layout, har ej relevant material eller helt enkelt är lång skriven.

För oss kan problem tänkas uppstå för nyheter med många referenser eller där något måste förklaras nog (t.ex. ett organ). Referenser kan i så fall läggas på en undersida. Långa artiklar kan delas upp på samma sätt som med artikeln om förkylning som gick från en till fem artiklar.

2. Nyheten ska följa normalt språk och inte vara utan punkt och meningar m.m.

3. Nyheten får inte vara tom, väldigt kort eller mycket kort relativt övriga sidan.

Listan är ej komplett utan tog upp det viktigaste. Mer information finns hos Google:

Google News: Article text

3. Titel

Allmänt i sökresultat gäller att en titel ska bjuda in surfaren till att klicka på längden. För webbsökning finns två vanliga metoder:

  1. En välskriven spännande titel.
  2. Ex: Quinoa är proteinrik och näringsriktig
  3. En kort titel som exakt beskriver vad sidan handlar om.
  4. Ex: Salvia

För nyhetsartiklar är det första alternativet att föredra. Vidare ställer Google följande krav på titeln:

  1. Google extraherar titeln från <title> taggen i sidans källkod.
  2. Titeln ska inte vara för kort eller för lång. Just nu gäller att den ska vara mellan två och 22 ord lång.
  3. Titeln bör inkludera åtminstone tio tecken.
  4. Titeln bör vara skriven som en tydlig nyhetsrubrik.
  5. Datum och tid ska ej inkluderas i titeln.
  6. Titeln ska ingå både inom <title> taggen och tydligt synlig på nyhetssidan.
  7. Använd inte en delsträng av titeln som ankartext i en länk till artikelsidan.

Listan är bearbetad och behöver ej vara komplett. Läs gärna mer om titeln hos Google:

Google News - Article title (Troubleshooting)

Google News - Article title (Tips)

4. Att ta bort innehåll

Olika typer av innehåll tas bort på olika sätt. För information om respektive innehåll besök följande sida hos Google:

Google News: Removing Content

5. Google News sitemap

Det är inte ett krav att ha en Google News sitemap men det kan ge bättre kontroll. Google News sitemap påverkar inte ranking.

Läs mer:

News Sitemaps: Overview

6. Tips för att lösa olika problem

"URL redirects" är aktuellt när du byter URL för en nyhet. Läs vad som kan orsaka problem:

Google News: URL redirects

Övriga problem och tops på hur du löser dem:

Google News: Article not crawled

7. Vad påverkar ranking?

Google diskuterar detta i ett inlägg på den officiella bloggen för Google News:

Psst...secrets of Google News exposed!

I sammanfattning är det Google säger som jag uppfattar det att följande faktorer antingen påverkar eller inte:

  1. Bilder kan inte hjälpa artiklarna att ranka bättre.
  2. Text krävs för indexering. Bara bilder och filmklipp räcker inte.
  3. Google Webmaster Tools kan visa information om Google News fel.
  4. Google Sitemaps påverkar inte ranking.
  5. Förändring av design och URL-arkitektur kan påverka prestanda och indexering av Google News.
  6. Google Adsense påverkar inte ranking.

Google Nyheter klarar numera av revision, utbyggnad m.m. av en nyhet:

"[...] Google News has implemented a recrawl feature that allows us to focus on getting the newest articles around while still ensuring that we're displaying the most up-to-date information. From the moment we discover a new article, we'll keep revisiting it looking for changes. Since we've noticed that most changes to articles occur just after they're published, we revisit articles most frequently in the first day after we've found them. In some cases, we'll even revisit articles we had trouble crawling the first time around. After that, we visit them less often. Either way, we try hard to present users with the freshest news. (We bet whoever wrote "Dewey Defeats Truman" wishes they had recrawl!)"

Från: Google News Comes Back For More | Google News - The official blog

Jag tror nog att det är riktigt att tolka inlägget som att Google i framtiden vill kunna hantera uppdateringar av nyheter. Det känns också som något både läsare och publicister bör uppskatta. Om detta nu är infört (inlägget är från April 2, 2008) har jag inte kontrollerat än.

Avseende tidpunkten är nog vad man menar att algoritmen inte kan manipuleras via dublicerat innehåll. Om du tar en nyhet från någon annan och publicerar den senare kommer den första nyheten gynnas av detta och du missgynnas.

Även om en bra bild inte gynnar ranking kan den visas i sökresultatet. En bra bild där kan givetvis ge fler besökare.

8. Bilder i sökresultaten

Detta fungerade av sig själv för oss att se i:

Google är fenomenal

9. Fördjupad information

Officiell blogg:

Google News blog

I denna artikel diskuteras flera bra saker med Google inklusive Google News:

Google är fenomenal

Filmklipp med tips från en Google-medarbetare:

Google News Tips for Publishers

Google är fenomenal

Jag är sedan länge svårt förälskad i Google. Google gör så mycket möjligt som förr var oerhört svårt och dyrt. Jag vet därför jag var konsult i projekt där tiotals miljoner gick åt till saker som en person numera kan göra på några veckor till ett par månader bl.a. med produkter från Google.

De flesta har inte skymtat mer än en skugga (bädda in Youtube, starta blogg) av dessa möjligheter. Mitt inlägg om Google i skolan fångar upp några av de möjligheter de flesta ännu inte ser men långt ifrån alla:

Bättre Studieresultat med Google

Vad som inte berörs i artikeln om studieresultat är många möjligheter för leverantörer av innehåll att kostnadseffektivt skapa avancerade och designmässigt anpassade lösningar.

Är SVT Play en anpassning via YouTube API?

Jag misstänker så smått att SVT kanske såg möjligheterna Google ger oss innehållsleverantörer? Men jag har inte kontrollerat det. Tog ni chansen och drog nytta av allt gratis Google har? En liten aktör kan med YouTube API ha en enkel "Play-TV" uppe på ett par veckor (tror jag).

För SVT kanske det fungerar lite annorlunda kring biten just avseende content delivery networks (CDN)? Jag såg att ni här samarbetade med Telia. Kan ni inte använda Googles kostnadsfria CDN? Google gissar jag täcker alla svenska ISP:er.

Att bygga enkel "Play-TV" med Youtube?

Googles öppna API:er ger enorma möjligheter. Du får större delen av samma verktyg de bygger sina egna sajter med. Runt Youtube är bland annat följande intressant:

YouTube - API Overview Guide

YouTube - Client Library Downloads, Sample Code and Tutorials

YouTube - YouTube JavaScript Player API Reference

SVT Play tips - Fallstudie

Om nu SVT Play verkligen är en integration (och jag har inte försökt kontrollera detta) mot Youtube bör kanske möjlighet att göra någon form av fallstudie finnas? SVT är ju fortfarande en tung aktör i vårt språkområde. Att Google lyfter fram er i en fallstudie är verkligen gynnsamt trots att ni är stora och det på många sätt.

Om Google fortfarande gör sådana för marknadsföra tjänster och produkter respektive illustrera tjänster och API:er vet jag inte. Och om de fortfarande gör dem vet jag inte om det sker i svenska språkområdet eller om SVT passar in. Men om jag var SVT skulle följa upp det.


Betydelsen av Google News

Google News blivit brutalt mycket bättre från en redan bra nivå. Förbättringen tror jag har kommit senaste månaderna men jag är inte säker. För mig räcker Google News nu som ensamt verktyg för att söka ämnesrelevanta nyheter i regelbundet två utländska språkområden samt det svenska språkområdet.

Sedan kommer givetvis den trafik jag får spekulativt vara ganska liten jämfört med webbsökning. Jättarna DN, SVD, Expressen, Aftonbladet m.fl. publicerar naturligt mycket mer och helt korrekt är det mycket gynnsamt i Google News. Men för en liten aktör är även lite trafik viktigt och detta kan vara värdefull trafik som är mer gynnsam än vanlig webbsökning (jag tror att det är så).

Så jag är väldigt glad (^_^)

Att dokumentera tips och regler

Nästa steg från detta måste bli att noga läsa igenom alla regler och dokumentera ner samtliga tips. Risken är annars att man missar något viktigt. Jag tar och gör det här på Nyhetsbloggen så har jag det sedan samlat i punktlista. Eventuellt kanske någon annan också har nytta av det.

Guide till Google News

Använd checklistan när de ska börja använda Google News:

Checklista Google News

Idé - Spännande Tävling lanserar SVT Play

Här är en spännande idé jag känner motivation inför och som bör kunna ge SVT Play ordentligt med uppmärksamhet. Principen är enkel:

  • Det handlar om att ge flera programledare högre livskvalité.
  • Skapa motivation hos tittarna att surfa in och engagera sig i SVT Play även om de inte behöver den idag.

Min idé är en tävling där man måste leta runt på:

SVT Play

Tänk er en skattjakt där man hittar ledtrådar på SVT Play och kan vinna delpriser. Att tolka ledtrådar kan ofta innebära att man måste hitta ett videoklipp och titta i det. För att vinna det stora priset krävs något mer som ev. går att filma till ett TV-program. "Moraliskt" bäst ska man lära sig något av det hela också. Jämför med den skattjakt jag startade men tvingades avsluta i förtid:

Tävlingskoncept för fler tidningsläsare

Spännande Reality TV?

Konceptet går att ta vidare genom att skapa en spännande (kostnadseffektiv) reality-TV serie. Säg att de 30 personer som kommer först kan ensamstående programledare m.fl. medarbetare välja ut bland att gå ut på date med.

Efter förmånen att få uppleva Godmorgon Sverige idag kan jag kraftfullt lova att min motivation att komma bland de 30 första skulle vara stark (^_^)

Reality utan TV?

Fast tävling eller inte jag går gärna ut med er båda (men kanske inte samtidigt) om ni inte är upptagna och känner att det kunde vara kul (#^_^#)

Och tog ni illa upp ber jag om ursäkt (._.)

Ett delat Guldmynt till Folkpartiet och Moderaterna

Folkpartiet och Moderatorerna får dela på ett Guldmynt för att enligt Wikipedia ha motsatt sig marksänd digital-TV:

"Folkpartiet har sedan tillsammans med Moderaterna motsatt sig planerna och de lämnade in åtskilliga motioner med krav på stopp för utbyggnaden under de följande åren."

Från: Marksänd digital-TV i Sverige

Nu när vi om några år kanske står inför nya strukturförändringar som kan förvirra särintressen som börjar "kräva" dyra och onödiga lyxprojekt känns denna historik betryggande.

Mer TV på Nyhetsbloggen:

Marksänd digital-TV var väl bra meningslöst?

TV OnDemand och SVT Play

Imponerande Kroppsspråk hos SVT's programledare

Mer om TV3 loggan

Marksänd digital-TV var väl bra meningslöst?

Vi hade analog sändning av TV som täckte upp allt rimligt mini-behov av TV. Kommersiella aktörer hade ungefär likvärdiga (satellit) eller mycket bättre (kabel) lösningar än marksänd digital-TV. Så varför byggdes vi marksänd digital-TV? Var det för att landsbygden skulle få några till TV-kanaler utan att behöva lägga några tusenlappar på parabol om det känns kritiskt att över-konsumera TV? Över ett par år är det just ingen prisskillnad så det kan inte ha varit motivet.

De flesta upplever internet vara minst lika viktigt (tror jag) åtminstone räknat på det värde marksänd digital-TV ger utanför vad analog TV gav (och de flesta troligen mycket mer än så). Ska vi göra något liknande för internet också? Det kommer givetvis inte inträffa och nu flyttar TV ut på internet via content delivery networks hos ISP:er:

Så vad var egentligen meningen med alla pengar som vräktes in i marksänd digital-TV? Om tre till fyra år kommer vi vara precis där vi var innan marksänd digital-TV: Kommersiella nät som levererar internet där digital-TV ingår.

Och oavsett kostnaden som kanske har betalat sig via tämligen hög avgifter hur är det med alla timmar som säkert många yngre upp till medelåders svenskar behövt och behöver lägga på att hjälpa äldre med TV-boxarna? Det gör vi givetvis gärna men vad är poängen när ingen (jag behövt hjälpa) önskat se på fler kanaler än vad som ryms med marginal i ett analogt nät?

Mer television på Nyhetsbloggen:

TV OnDemand och SVT Play

Imponerande Kroppsspråk hos SVT's programledare

Mer om TV3 loggan

Imponerande Kroppsspråk hos SVT's programledare

SVT Play diskuterades i:

TV OnDemand och SVT Play

En till sak jag lade märke till när jag var in på sajten är vilket oerhört skickligt kroppsspråk några av programledarna har. De två tydligaste jag såg har vi båda i Gomorron Sverige:

Gomorron Sverige

Först har vi en oerhört vacker och välklädd kvinna. Hon arbetar riktigt tydligt med ansiktsuttryck, huvud och tror jag nästan indirekt frisyren för att på ett bra sätt tydliggöra nyheten. Dessutom sker det på ett positivt sätt. Programledare som istället ser rädda ut eller abnormt känner behov av att understryka hot i nyheter tror jag inte riktigt på.

Programledare nummer två från samma program måste vara den mest optimala man kan tänka sig för den här typen av soffprogram. Jag vet inte om jag sett någon annan som kommunicerar samma optimism via ansiktsuttrycket. Ändå kan hon understryka allvar när hon kommer in på tyngre frågor.

Titta t.ex. här hur hon riktigt välkomnar tittarna med sitt leende när kameran går över till henne: