Battlefield Visual - Symbol Pay-load: Negativa stereotyper - Homosexuella och President Obama

2013-05-26

Vi återanvänder den svarta pantern symbolisk för en imaginär "Obama" från komiska skapelsen Premiärminister Cameron tilldelades fyra President Obama och en Bo och blandar den med silver-penningarna symboliskt kampanjbidrag. Över bordet har vi en morsdags-president vi kan se stereotypiskt associera när indikerat som här i alla fall till negativa stereotyper relaterat homosexuella (det var huvudsakligen därför jag tyckte den var ett bra-köp för att fotografera upp som illustration för den gruppen av stereotyper när gender-roll görs omvänd):



Se också uppföljande instrument applicerade i refererat inlägg:



När vi blandar kraftfulla symboler som här i bild vill jag inte i sig kalla eller jämföra det med conceptual blending. Men när vi har relativ organisation mellan dem ex. att en är meningsfullt mer X i motsatt till Y ovanligt anti detta eller mer som i bild en meningsfull händelseordning välkänt återkommande som symbolerna verkliga i den eller helt imaginära passar in är vi i min motsvarighet conceptual blending (praktiskt vad jag tror de flesta ser som ngefär samma sak men definierad just i relativa relationer mellan symbolerna och som funktion av deras associerade emotionella "mening" i ex. dimensioner relaterat aktivitet, negativt / positivt, känt / okänt, makt, repeterad kunskap o.s.v. En till avgränsad praktisk tillämpning finns i:


Avståndssökande signaler i ett fördjupat perspektiv

Ett par exempel till på uttrycks-verktyget nedan (ett diskret och ett tydligare):


"1. Bild två föreställande crap-spelare. Utnyttjar djup-perspektivet känt från förekommande när kulturell distans önskas uttryckas av fotograf. Effekten i övrigt är mindre studerad i modernare forskning men föga otroligt markerar den också i inverkan viss distans."

Från: Obama vinklad: Stereotyper, fördömer, perspektiv m.m. (2013-05-23)

Diskret exempel

Jag såg Raphaels (förarbetet antar jag) i Guardians nyhet Ashmolean exhibition of old masters marks museum's 330th birthday där bilden nedan (annan källa) manipulerades något av mig när jag tittade på perspektivet. Vi sätter person närmare i kontrast till personen något bakom.



När jag tittade på i Wikipedia på verktyget fanns denna bild av samma förarbete där fenomenet blir lite tydligare. Personen bakom i ökad distans uttrycker det förstärkt genom att lyfta händerna bort-skjutande:



Övertydligt exempel

Ett ofta använt ex. jag troligen byter ut vid tillfälle. Jag har en försvarlig samling ännu tydligare i en äldre referenbok över världens alla folkslag från någon gång tidigt under 1900-talet.



Det första exemplet är givetvis i allt det intressantare. Särskilt om vi söker något att jämföra med i tanke mot text. Allt annat än nyanser är ju där oftare ganska ointressant. Det samma kan också sägas gälla det visuella (förutom komiska överdrifter eller just det som i ex. två uttrycks distansierat mot vår vanliga världsbild men sådant är ju enklare i text och ointressant också därför: det som förändrar och flyttar vårt kulturella perspektiv när vi läser utan att det är uppenbart som exempel på distans är ju i allt både det intressanta och lite mer utmanande åtminstone per instansierat uttryckt).


Vi noterar givetvis också att vi i exempel två ej har avståndssökande signaler. Personerna i bilden är passiva. Däremot händerna i exempel ett. För att ta kunskaps-ansvar för min titel.

Är Josef Stalin en hjälte?

En tror jag tydligare illustration av de två synsätten i Medvetande om situationen i part-of-whole är svaret på frågan om Josef Stalin är en hjälte.


Är jag intresserad av att definiera världen - ex. sökande ett svar på frågan själv - ligger i grunden ett perspektiv på vad en hjälte är, vem vi avser med Stalin, vad jag tror han gjort och vad det innebär för min åsikt om han är en hjälte.


Det intresserade oss inte alls i föregående diskussion. Vad som intresserar oss är:


  • Situationen som avses d.v.s. inte någon sammanfattning av en person som given sanning.
  • Ej ett givet perspektiv med en åsikt från systemet som default. Eftersom vi söker vad som sker egentligen och vad som kommer att ske är vi mer intresserade av hur entitet vi tittar på tänker krig frågan.

Sådant kan ju dessutom förändras. Möjligen tyckte Leon Trotsky vid något tillfälle att Stalin var en hjälte men vi spekulerar att han i andra situationer inte upplevde det utan kanske mer såg honom som en förrädare till världs-revolutionen.


Vidare gäller att om frågan alls ska finnas att hantera måste information där den blivit aktuell finnas. Där gäller ju mer än rollen vem som tillskriver personen rollen. Det i sig är givetvis en indikation om perspektiv och målsättning oavsett i vilken utsträckning vad som framställs i sig är viktigt, engagerat eller känns riktigt för avsändaren eller informations-skapare. I propaganda-framställningen nedan har vi ett exempel tydligare polariserar i en riktning här (men även entiteter som söker ett mer objektivt perspektiv färgas givetvis alltid i viss utsträckning av allmän kulturell grund och vi kan se skillnad i uttryckta attityder för symbol-koncept redan av och till ganska tydligt när vi vandrat från USA till UK, och inte sällan lika tydligt och i en del frågor ännu tydligare mellan New York York och Kalifornien även om de mer globala publicisterna ex. New York Times tenderar att vara lite mer medelvärdesbildade och p.s.s. oavsett publicist skribentens ursprung, kulturella hemvist, och åtminstone visst i mer filosofiska grundsynsätt o.s.v.).