Skicka bulletiner till Youtube prenumeranter (följeslagare)

2010-05-05

En möjlighet med Youtube jag inte kände till men bör vara väldigt värdefull för aktörer som regelbundet publicerar är att skicka bulletiner till Youtube prenumeranter.

En bulletin är en uppdatering som skickas från en kanel till samtliga som prenumererar på den. Den officiella Youtube bloggen gav ett bra exempel på hur det kan användas:

"Want to tell your subscribers about a new musician you just discovered on YouTube? Send a bulletin that describes her music and attach her latest video. Or maybe you just watched a vlog you really liked and want to send it out to your subscribers with a note. You can even send a video link to your other YouTube channel to let your subscribers know about it. Bulletins allow you to put context around any video or simply send your subscribers a written note."

Från: Message your subscribers with bulletins

Mer finns också att läsa i hjälpsidorna:

Getting Started: Channel BulletinsPrint

Fler tips om Youtube här på Nyhetsbloggen finns i:

Youtube för lansering av tidningar, bloggar och magasin
Multimedia i tidningar på nätet
Spännande framtida applikationer för Youtube
Tittarsiffror för webb-TV

Youtube för lansering av tidningar, bloggar och magasin

Webb-TV och filmklipp är stort på nätet och det lär knappast minska. Youtube är en av de största sajterna i segmentet och värdet för publicister inkluderar:

1. Möjlighet att få trafik från Youtube.

2. Hitta material att publicera via den inbäddade mediaspelaren som finns till filmklippen (skickas egentligen från Youtube direkt till läsaren).

3. Spara filmklipp på Youtube för att minska belastningen på den egna sajten. De kan ändå visas via den inbäddade mediaspelaren.

4. Tjäna en pengar på reklam och visningar på Youtube.

Ett exempel på att fler tidningen åtminstone på den amerikanska webben tidigare börjar arbeta med Youtube för initial marknadsföring och synlighet har vi Youtube bloggen

"Nylon Magazine’s “Young Hollywood” edition, which hit newsstands on Tuesday, marks the first time a printed magazine has so tightly woven itself with YouTube for a special issue. The publication is using its YouTube channel as an extension of the content in the magazine, taking you behind the scenes of photo shoots and offering exclusive videos in which the young stars speak directly to the YouTube community."

Från: Nylon produces “YouTube edition” of magazine | The Official Youtube Blog

Genom att kostnaderna numera är väldigt låga för att göra filmklipp och det egentligen inte adderar till tiden för den "redaktionella dokumentationen" troligt särskilt mycket är det möjligt (initialt läggs gissningsvis mer energi än över tiden). Youtube är troligen också ett väldigt prisvärt alternativ för att särskilt initialt visa upp en ny tidning.


Ett filmklipp publicerat av tidningen Nylon på Youtube.

Samma möjlighet finns givetvis också andra typer av sociala media men det är med Youtube lättare att skapa ett till tidningen kompletterande värde som tydligt passar in och tillför för besökarna på Youtube vad de där söker. Det ger värde för tittarna och ger större värde tillbaka än istället reklam just därför.

Samtliga stora sociala media är helt säkert kostnadseffektiva jämfört med många annonseringslösningar. För sociala media av facebook-typen är dock skapade för dialog och samtal och företagssidor avviker från det. Dessa tillför säkert värde men är troligen optimala när du är beredd att ha en direkt dialog med folk som surfar in. Det tillför en tidskostnad som inte alls finns på samma sätt för Youtube trots att stort värde tillförs.

Visuellt snygga saker är enkelt med Google Docs

Ett allmänt problem med programvaror och IT allmänt är att trots att möjligheterna ökat alltmer gäller att när det är riktat mot konsumenter är mycket fortfarande för svårt för många.

Jag upplevde själv "stora problem" med att göra en sak nyligen med fotoprogrammet Gimp där jag inte lyckades lista ut hur jag kunde flytta objekt smidigt jag placerat ut. Vad det troligen kommer ner är att man inte har lust att sitta och läsa och göra en massa research på nätet hur man gör det.

För den typen av program kan och bör sådant istället vara uppenbart. När jag gav upp på Gimp och istället gjorde det med ritprogrammet i Google Docs var allt just uppenbart. Det framgick naturligt i menyerna vad som var det jag behövde. Troligen fanns något färre funktioner men allt jag kan tänka mig att jag någonsin kommer använda fanns där. Vissa saker ändrades också som standard på det sätt som passade mig och säkert nästan alla andra.

Illustrationen nedan gjord med Google Drawings (Rita) är kanske inte den mest ambitiösa men den tog bara någon minut att göra och jag behövde inte leta efter saker och ting trots att jag bara använt programmet två eller tre gånger, och seriöst bara en gång.

Att det här problemet att göra saker bra med vanliga kontorsprogram är vanligt ser vi också illustrerat i inbjudan nedan jag fick. Den uppfyller sin grundläggande funktion och är sannolikt gjord i Office. Office har givetvis enormt många fler funktioner för att göra det här mer visuellt tilltalande men om du inte vet hur eller har lust att sitta och läsa hjälpsidorna framgår det inte naturligt. Det begränsar vissa saker för många därför att en hel del saker har vi varken behov eller lust att göra annat än enstaka gånger.

Kring sådant är Google Docs enklare. Det lyfter fram bättre det grundläggande och det blir lätt visuellt tilltalande för dom saker jag prövat utan stor ansträngning. Jag tror det är viktigt därför de flesta av oss har verkligen inte längre någon lust att behöva lägga tid på att lära oss applikationer. Det finns för många redan och kräver de för mycket antingen är de eller kommer vara vad allt färre förutom inom expertanvändning kommer använda.

För den intresserad av Google Docs hittade jag också denna visuella presentation av Google Docs:

Google Docs Tour | Google.com

Living Stories nu till Wordpress

Living Stories är Googles "standard" för hur nyheter och jämförbart redaktionellt material kan struktureras. Det är i grunden en datatyp för en artikel eller nyhet med standardiserade variabler som kan sättas.

Genom att artikeln uttrycks standardiserat blir det också i längden enklare att visa och publicera dem på fler plattformar och kanaler. Väljer du att göra living stories tillgängligt och t.ex. en mobilleverantör eller ett webbsamhälle vill visa upp dem kan denne mycket enklare implementera stöd för det. Det blir också i längden enklare för publicisten själv att utveckla widgets riktade mot olika sajter.

Google utvecklade själva ett exempel på en sak möjligt att göra med data i living stories även om man kan tänka sig en mängd andra saker troligen mycket intressantare:

Living Stories

Exemplet vi har ovan är gissar jag associerat till Google Flip men vad jag menar är det viktiga är inte den typen av paketering eller presentation specifikt utan att:

1. Idag är nyheter sällan meningsfullt strukturerade.

2. Det gör att förutom ett fåtal saker som fångas upp via infört stöd för ingress, rubrik, publiceringsdatum, författare och liknande är övrigt en lång text massa.

3. Genom att lägga till fler datatyper gör man det möjligt för många fler automatiska mjukvaror, widgets o.s.v. att plocka ut vad som är intressant för dom att visa.

4. En standardiserad strukturering gör det också lättare att visa saker i miljöer där en särskild presentation krävs.

5. Samma värden finns för att hitta fler sätt att använda datat själva efterfrågat av läsare eller annonsörer.

När vi betraktar internet utifrån tidningar på nätet är det meningsfullt just att se saker som kanel för trafik. Exempel: Google Webbsökning, Google Nyheter, facebook, iPhone, TV, Twitter, StumbleUpon, bloggar, RSS-läsare o.s.v.

Oavsett om man vill använda den kod Google gjort tillgänglig i öppen källkod för att utgå från eller inte är själva datatypen och standarden för den mycket intressant att titta på:

living-stories DataStructure | Google Code

Wordpress har nu färdigt stöd för Google Living Stories

Living Stories har inte funnits publicerat särskilt länge. Google började utveckla det tillsammans med några av de amerikanska morgontidningarna. Ett bra exempel på de interna möjligheter standardiserad presentation innebär är att Living Stories gjorde forskningsprojekt för att se vilka egenskaper som gör nyheter virala.

Nu har dock en anpassning för Wordpress.org kommit. Jag har inte prövat denna och den tycks implementera själva grundidéen men går inte långt utanför det (vilket skulle kräva en mycket större anpassning av Wordpress):

"Now anyone who publishes through WordPress can use the plugin to organize coverage of an ongoing event on a single dynamic page."

Living Stories bättre till Drupal

Jag har inte prövat Living Stories till Wordpress och första gången jag inför det blir knappast till Wordpress. Det är bättre kraftfullare plattformar där det är intressant för dig som publicist (snarare än riktad presentation) och Wordpress länkar sig sämre för större ingrepp för detta stöd än jag uppfattar att Google gjorde.

Min tanke är att införa stöd för Living Stories på en lösning jag så smått börjat arbeta på för att kunna följa övergripande förändring utifrån nuhet. En idé är att använda Living Stories som intern representation eftersom det bl.a. gör det lättare att enkelt presentera händelser utifrån olika parametrar t.ex. att de berör samma händelse, plats o.s.v.

Det bygger jag ovanpå Drupal och jag satte i dagarna upp den senaste versionen på Hedonimeter:

hedonimeter.org/drupal-7.0-alpha4/

Fördelar med att göra det på Drupal är att plattformen är mycket mer kraftfull än Wordpress. Drupal är inte bara en plattform för presentation utan har alla av de funktioner verksamhetssystem behöver och kan enkelt utvecklas vidare vi avgränsade nya delar där det går att styra när, hur och var de genomförs.

Vi använde Drupal tidigt på Nyfiken vital och plattformen har varit ganska vanlig ett antal år nu. Senaste året har den dock närmast exploderat därför att den kombinerar stor enkelhet jämfört med kommersiella alternativ men erbjuder ändå samma möjligheter som allt annat har. Att den är öppen källkod har också gjort att en mängd utbyggnader redan finns färdiga. En mycket stor ökning av användare ser vi inte minst bland amerikanska och engelska myndigheter, nöjesindustrin (inte minst för marknadsföringssajter inför filmpremiärer och liknande) och medelstora publicister.

Via Drupal kan data hämtas, databehandlas, sparas undan standardiserat, flexibelt presenteras och exporteras ut.

Relaterat

Living Stories: A new format for online news | Google Code
Bringing Living Stories to WordPress | Google New Blog
living-stories Wordpress | Google Code
Google living stories i öppen källkod | Nyhetsbloggen

Eric Schmidt om framtiden för media på nätet

I ett inlägg publicerat April 12, 2010 på Googles News Blog finns ett filmklipp där Eric Schmidt diskuterar teknik han upplever kan vara intressant för nyhetstidningar i förändring.

Han gör det från större företeelser och teknik han ser växer. Ingenting av vad säger bör vara vad intresserade inte redan känner till och följer utvecklingen av. Ändå är det givetvis intressant att få en samlad sammanfattad bild av hur Eric ser på utvecklingen.

Några saker är vad Eric Schmidt pekar på är värda understryka respektive komplettera med närliggande möjligheter:

1. Diskussionen här är mest relevant för stora aktörer. Dels därför att de kan nå fler kanaler och därför att de oftare missar många enkla men potenta möjligheter.

2. Det är viktigt att betrakta publikationer som vad når läsarna via olika kanaler. Vissa av dessa kan kräva anpassning men tidningarna kan inte utgå från att det räcker. För kanaler kan marknadsföring krävas.

3. Idag missar de flesta tidningar viktiga kanaler särskilt i den meningen att även när de finns på kanaler bearbetas dessa inte för att bygga trafik.

3. Att strukturera redaktionell information är viktigt långsiktigt. Googles Living stories är en bra lösning och på Wordpress finns Google Living stories nu "klart" att använda.

4. Facebook är den största och viktigaste sociala media sajten. Den största skillnaden jag upplever jämfört med näst största Twitter är att användarna på Facebook allmänt är mindre intresserade av marknadsföring och allmänt bättre stämmer med de läsarprofiler tidningar har.

Facebook upplever jag vidare bättre ger spontan trafik från Facebook än Twitter både i antal och kvalitet.

Närvaro och integration mot facebook är därför viktigt. Några guider som ger tips är:

Facebook Like knappen på din sajt steg för steg | Nyhetsbloggen
Facebook Like knappen till Google Blogger | Nyhetsbloggen
Facebook Like med URL till inlägg även på startsidan för Google Blogger
Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker | Nyhetsbloggen
Meta taggar i Open Graph Protocol och Facebook
Facebook har RSS strömmar att prenumerera på | Nyhetsbloggen
Att få information om dig själv via Facebook Graph API

5. Innehåll med hög redaktionell kvalitet är viktigt eftersom det är det område tidningarna bäst kan konkurrera. Det behöver inte innebära dyrt innehåll. Inte heller innebär hög redaktionell kvalitet att området som bevakas är smalt eller kulturelitisk.

6. Google har stor betydelse och för större tidningar har vi på Nyhetsbloggen flera gånger kunnat konstatera att stora förbättringar ofta är nödvändig. Läs mer i:

Google Nyheter (Google News)
Google-tips för bloggar och tidningar
Användbart för skribenter