Framtiden efter relevant trafik och effektiv bred reklam

2010-02-18

Steget efter att tagit relevant värdefull trafik för större mediekoncerner jämförbart med vad som diskuterades i:

Stora nätaffärer gamla betrodda domäner (tidningar på nätet) kan ta
(Vilket i sig är mycket stora belopp särskilt inom säkerhet.)

Är menar jag de typer av anpassningar av annonser på relevant innehåll där man går utanför för i kanal specifikt efterfrågat innehåll och tittar på för personen implicita faktorer. Det diskuterade jag utanför en studie från ledande och helt fenomenala Duke University:

Att beräkna generella värden av vissa typer av faktorer

Deras resultat är givetvis ännu mer intressant när relevans är låg t.ex. när det gäller bannerreklam som sträcker sig över en hel sajt. Där kan aktörer som redan idag har kompetens kring det visuella - till skillnad från mig - säkert ta ökade intäkter tämligen omgående.

Relaterat

Flera relevanta sajter från Duke University inom hälsa och forskning om människan:

medschool.duke.edu/
library.duke.edu
www.dukehealth.org

Verkligen jag också tror att vilken svensk student som helst som söker en amerikansk utbildning inom läkarvetenskapen ska överväga Duke University.

Något trevligt med de amerikanska universiteten jämfört med de svenska är givetvis också deras satsningar inom sport. På Goduke hittar vi Dukes satsningar på:

www.goduke.com

Stora nätaffärer gamla betrodda domäner (tidningar på nätet) kan ta

Vi har aktörer som tjänar stora belopp på att ta värdefull trafik från de "nya" källorna. Samtidigt har vi t.ex. IDG, Schibstedt och Bonnier med god trafik utanför dessa områden. Aktörerna som tar dessa arbetar verkligen intensivt för att plocka länkar bl.a. från dessa och ni stödjer gärna det - ofta kan jag uppfatta utanför redaktionellt innehåll.

Istället får man den mindre värdefulla trafiken medan man annat än undantagsvis när man ställer hela navigeringen till att peka ut områden (vilket verkligen är något för småsajter att behöver göra) inte tar enskilda nyckelord med något värde.

Jag kan uppleva att det jag rapporterade om japanska Trend Micro och IDG är ett så tydligt exempel från det området det kan bli:

Trend Micro slutar annonsera i IDG?

Har IDG innehåll med långsiktigt värde? Absolut jag har själv levererat delar av det och jag tror knappast det innehållet genererar något värde för IDG som det är nu. Har IDG en struktur där man kan peka ut sådant långsiktigt värde? Nej. Är områden som brandväggar, antivirus o.s.v. inom säkerhet värd pengar om man tar den riktade trafiken? Ja det är den. Kostar det något för IDG att ta trafiken? Nej inte mycket alls därför att:

1. IDG har mängder av relevanta inlänkar på dessa områden och uppfyller alla andra tänkbara kvalitetsfaktorer.

2. Man har redan publicerat ett enormt stort relevant redaktionellt innehåll publicerat på webben som via struktur m.m. inte ger nytta.

3. Ett ännu större egentligen här bättre innehåll finns ej publicerat på webben som IDG äger och inte ger intäkter idag.

4. Domänen är gammal och många subdomäner finns. Stora "sociala" nätverk via bloggsamhällen finns nära associerade. Och så vidare...

Givet att man inte signalerar "problem" och har en vettig struktur så kan jag IDG givetvis ta alla värdefulla sökord inom IT topp sex till ett. Rent av precis som jag antydde tror jag nog att det IDG har med lite blick framåt troligen inte längre än ett år verkligen borde kunna oberoende av IDG internationellt ta utvalda relevanta sökord internationellt också.

Trend Micro slutar annonsera i IDG?

Japanska Trend Micro uppges enligt Resumé planera att avsluta sin annonsering på IDG:

Annonssmäll för IDG

Området uppges höra till Fredrik Bernsel som jag en gång i tiden "indirekt" levererade artiklar till när han var chefredaktör för Säkerhet & Sekretess (men fler tidningar också tror jag vilket är logiskt givet synergi-effekterna). Han är nog en av dom jag uppfattat drivit många av IDG:s nya satsningar i Sverige men jag har verkligen inte följt IDG på ett tag.

Här kan jag kanske få för mig utan att säkert veta att Trend Micro fått god avkastning på en del andra marknadsföringsåtgärder jag vet att de genomfört (lokalt Sverige kan jag inte bedöma något och jag lätt spekulerar i övrigt) samtidigt som annat totalt kanske inte gått särskilt bra. Man har ett problem. Och att det kanske varit så ett tag men att man använda upplevt ett implicit värde men när man vill se över kostnaderna så prioriterar man marknadsföring som ger ett mätbart bättre värde.

Ändå jag tycker det här är intressant därför att jag tror ju att med en lite annorlunda paketering av IDG (och jag menar absolut inte att man skulle sälja redaktionellt innehåll eller sökmotorvänliga länkar) kanske sådana här större annonsaffärer går att göra betydligt mer attraktiva utifrån vad japanska Trend Micro söker.

När jag nu efter att ha skrivit det ovan tittat efter dom faktorerna jag inte direkt hade uppdaterat för mig kan jag inte annat än att tro att viss förändring paketering troligen bör kunna ge IDG affärer med Trend Micro eller andra leverantörer. Det är underligt det där. Aktiviteter som levererat hög kvalitet många år och fortsatt gör det släpper fram annat utan att ens verka lägga märke till det men det är vad vi människor alltid gör tror jag. Egentligen tror ju jag att IDG mycket väl skulle kunna ta större "anti-virus-affärer" i pengar räknat när man tittar på webben (internationellt).

Relaterat:

www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=anti+virus&aq=f&aqi=g10&oq=

Glöm inte bort långt hårt arbete

Aaron är alltid någon att läsa därför att han är kunnig och intelligent, och tänker längre än ögonblicket. Sedan finns det förvisso avgränsade frågor där jag tycker väldigt annorlunda men det är snarast ett värde när argumenten har värde därför det utmanar din världsbild. Följande inlägg han skrev är läsvärt:

Slow & Steady vs Hype, Crash & Burn

Jag kom att tänka på det apropå en sammanblandning i mitt minne och därmed försvann hela poängen med mitt inlägg. Ändå även om ingen konkret moralisk poäng finns här (det kan finnas men nu kan jag inte avgöra om så är fallet) kan vi ändå avsluta inlägget.

Vad jag hade tänkt säga var att:

www.matklubben.se

Funnits "ganska" länge på nätet men jag kan verkligen inte avgöra det (eller snarast brydde jag mig inte att kontrollera det) då jag blandade samman dem med en i segmentet likartad sajt som funnits en fem år kanske med i färger likartad design. Det är sådant som händer av och till efter att man upplevt internet mer aktörs-intresserat.

Hur som helst hade fenomenala (när det av och till gäller redaktionellt intresse) Resumé en trevlig artikel om dom:

Webbyrån som körde om Bonnier

Det säger ändå oss kanske något om att alla sidor som vi har i övriga delar av världen existerar på nätet och de kan samtliga ha värde? Det går sällan att förenkla saker och ting. Värde kan ges både snabbt och långsamt, och det värdet kan både vara kortsiktigt och långsiktigt.

Facebook kanske enklare för stora sajter att få trafik från

Det verkar som Facebook har viss potential att bedöma från detta pressmeddelande om en studie gjord vid Rice University's Jones Graduate School of Business och som publiceras i Harvard Business Review:

First-of-its-kind research: Facebook fan pages are effective marketing tool

Det är mycket möjligt att det har kopplingar till vad jag skrev:

Facebook ger bra trafik till tidningar?

Någon tvekan om att det går att bygga trafik från sociala media finns knappast men för större entiteter (t.ex. tidningar eller stora företag) med redan mycket trafik är frågan alltid om det egentligen gör någon skillnad kontra tiden det tar.

Ett socialt media vars kultur och funktioner implicit uppmuntrar sådant som "fan pages" (och jag är ingen expert på det området rörande Facebook) kan kanske vara enklare att få värde från för dessa jämfört med t.ex. Twitter. Särskilt för aktörer med mindre specifik kunskap om sociala medier.