Bing! och Microsoft börjar kännas som ett seriöst sök-alternativ data nära

2012-08-23

Yahoo! var länge det naturliga valet för de flesta som använde api:er för att hämta ut statistik ex. till forskning. Det kommer en hel del sådana som också använder Google men den känsla jag har utan att mer noggrant följt upp är att de oftare sker i kontext av ett samarbete medan det också där som allmänt gäller att Google:es API:er är mycket funktionsanpassade mot surfare där det finns en del väsentliga svårigheter att försöka använda det för statistiskanalys. Förutom rent funktionellt och numera kanske mindre märkbart är även som surfare inte alltid uppenbart vilken vy av datat man får så länge det inte inverkar på sökresultatet påverkade ex. antal sökträffar Google uppger vilka jag fortfarande har en känsla av är normaliserade i ett kontext som kan variera beroende av vy-alternativ. För när Google synkroniserade datacenter mer sällan innan deras big-bredband-projekt och utspridda datagridar var det som vi alla minns direkt märkbart. Idag om så är det nog snarast parametrar än direkt datacentrar som är det påverkande.


Yahoo! Boss känns skakigt nu. Det höll inte excellent kvalitet någonsin men bra kvalitet relativt vad som var acceptabelt att göra relativt kostnaden. Nu är det dyrare än de har funktion och kvalitet att leverera. Behöver man statistik som kräver fler transaktioner är det billigare att spindla några stora grupper av webbsajter själv från fem till tio dagar med lite extra bredband man köper för pengarna man spar in på Yahoo-transaktioner.


Jag hade gärna annars kört ngram backpropagation upp till 8-ngram över någon månad. Men min känsla är att varken villkor eller kostnad längre uttrycker det värde som tidigare gjorde Yahoo till en fortsatt relativt övriga delar och projekt nästan anmärkningsvärd stark konkurrent till Google och Yahoo. Särskilt nu när dataanalys blivit allt mer populärt senaste åren har det ofta förvånat mig att de knappt brytt sig om (om alls) att uppdatera funktionnerna och möjligheterna för att göra ett större riktat marknadsföringsprojekt och ta utrymme på nätet genom integration i de branscher som nu allt mer utnyttjar denna typ av tjänster.


Bing! API:Er har jag nästan inte alls börjat känna på. Men de tycks i alla fall ha potential.


Det viktiga för Microsoft om de ska vinna här och vända utvecklingen där de diminiseras på nätet är att vara generös med data och statistik så länge det inte är integrationskänslig information d.v.s. sätta gränser för besökarnas och kundernas intresse och dela för deras värde. Där finns möjlighet på ett helt annat sätt än tror jag projekt motsvarande deras lösning där man fick reklam i sin egen dator direkt vad man associerar och betraktar som hemmet. Oavsett hur "moraliskt korrekt" för en gratis applikation upplevde jag det störande därför att jag inte är van med reklam där och använde efter kanske fyra eller fem uppstarter någonsin igen deras office-programvara utan använder normalt Google Docs där jag aldrig ser reklam (men ska inte utesluta att det finns men att jag filtrerar bort det).


Faktiskt finns det flera direkta affärsmöjligheter för en aktör med Microsoft ugångspunkt där de väldigt snabbt på några månader kan etablera relationer till en mängd företag med hög bransch-diversity inklusive men till mindre del företag som i sin tur har webb-besökare. Stora organisationer i flera länder, medelstora till stora företag i skilda branscher men tillskillnader från organisationer mer hemma-hörande i Tyskland och USA och delvis i mindre utsträckning Sverige och i annan del av business system Asien.