Voynich Manuskriptet: Arabiskt och Latinskt

2013-09-20

Voynich Manuskriptet träffade jag precis på i Probing the Statistical Properties of Unknown Texts: Application to the Voynich Manuscript med ex. bilder här file:///C:/Users/hans/Downloads/journal.pone.0066344.g004.png.


Motiven tycks för mig alkemistiska och som sådana vad som troligt bör vara avskrifter indirekt via några generationer från arabiskt - eller troligare flera arabiskt manuskript - och flera generationer därför att i bildmaterialet kanske lättare gissar på att det varit tillbaka i Europa en viss kulturell-tid.


Jag är ej absolut ingen expert på dom arabiska skriftspråken - och kan egentligen föga om dem - men den mjukare formen i bokstävernas yt-form med ev. delvis annorlunda tolkningspreferens i hjärnans neuronnät känner de flesta till vanlig hos flera av skriftspråken.


Vi ser tycker jag en del av den naturen i "bokstäverna här". Lämnar vi dom möjliga orsakerna för det en stund och reflekterar över hur snabbt ett skriftspråk skapats medveten om andra skriftspråk kan man även om jag seriöst inte försökt verifiera det att en viss preferens finns åt samma mjuka form. Jämför gärna såväl nuvarande arabiskt skriftspråk såväl som de skapade skriftspråk Tolkien-lekte med för att ge yt-paketering till roman- och novell-koncepten runt hans konstruerade värld.


Därmed inte att jag särskilt vill spekulea att skriftspråket just är riktat skapat av någon. Snarare skulle jag gissa att det är en konsekvens av konkurrent sekventiell skriftkunnande - i för tiden god-nivå så att säga - i det latinska med för resp. person / personer i sekvensen pågående avskrifter av arabiska dokumenten såväl som tidigare avskrifter.


Jag har en kanske lite romantisk preferens för att tolka en ganska spekulativ men mycket spontan känsla av sub-kulturell divergens från dom ursprungliga bildmotiven - för de akuella bilderna tydligast ej relataterat ört-koncepten som väl-överrensstämmer med hur de sett ut ungefär i de dokument jag tänker mig är besläktade lite som kusin - utan personerna. Vi ser att det kanske enklare i avskrift i miljö där innehållet värderats mer relativt konstutformngen att bibehålla upplevt visuellt värde av med mindre ansträngning tycks bära mycket ganska oföränderligt med vad vanligare i dom arabiska kulturerna såväl närmare Östrern och Byzantin: D.v.s. mönstret högst upp i den markerad "biological" (egentligen även om jag nu gissar att bedömningen bygger på mer bildmaterial är jag inte helt övertygad om den tolkningen: det skulle inte förvåna mig om det är närmare en historia med mytiska förtecken ev. kanske den kommer till mig).


Idén har viss elegans. Men bär ett lätt problem - egentligen vad jag inte ska våga mig på att spekulera än längre ut på så få bilder - men kanske har vi något av kulturer närmare Indien. Ev. att en del av de arabiska förlagarna hör till vad som kan ha rört sig och formats över en större region. Handelsvägar såväl som likhet i religion, kultur o.s.v. fanns ju så inte otroligt heller. Den alkemistiska traditionen bär ju i mycket när vi går tidigt spår av såväl Persien, Indien och kanske längre österut än så. Världens tidiga verkliga stabilt herbalistiskt, filosofiskt och traditionsetablerande kulturområde under längre tid har vi ju på den feta-gula jorden och från Kina gick folkvandringen bakåt Österut. Även om avståndet trots i varje steg etablerad kontakt allt sedan dess på vägen finns något av spåret vad vi åtminstone kan uppleva oss se om mindre föra i trovärdigt bevis.


För så pass rika kulturer som de persiska såväl som dom muslimska härskarna i Indien är ju själva yrkesrollerna för alkemistens äldre förligger inte oviktiga. Oavsett om nu medicin, magi, arkitektur eller hälsosamma bad. Vi har ju förövrigt på en av bilderna jag såg i Wikipedia vad jag tycker mig motsvarande en förskjuten över geo- och tidsavståndet i avskrifter indisk välluktande blomma (ev. slår jag upp den vid tillfälle). Möjligen med viss centraltverkande medicinskt effekt om jag inte minns fel i det mildare lugnande besläktat om så från samma eteriska oljor som ger dess doft. I Persien och än mer i Indien fanns ju också harem-kulturen jag föreställer mig kan ha fascinerat 1000 - 1400 talets munkar bildande små lokala traditioner kring dokument de delar med varandra i den mer kunskaps-volativa regionerna i Byzantins närhet.


Själva dokumentet säger Wikipedia kanske enligt kol-14-mätning var indikerat ev. 1400-tal. Men jag tvivlar att särskilt mycket i det kommer därifrån så mycket som avskrifterna pågående över en längre period. Även om jag tycker att man snabbt tittande känner igen lite för mycket i tecknens upprepning med likhet både som sågs från bilderna Plos-hade de tidiga arabiska också som vi ser i dom bättre bilderna Wikipedia har bokstavssystem Österut där ju vi har en enorm samling av mer eller mindre - eller ej trivialt att se besläktade med övriga ibland - besläktade skriftspråk också med dessa egenskaper och av och till tydligare likhet (samma likheter har vi dock tror jag lite varierat med de flesta skriftspråk för ett eller flera tecken) - skulle jag inte bli direkt förvånad om dokumentet kanske ett par generationer kopierats utan någon egentlig förståelse av det ursprungliga skriftspråket mestadels fångades formen kanske med närmare nutidens dokument större pedantisk upprepkning och försök att tolka ut äldre dåliga kopior ev. delvis förstörda i tron att det var viktigt av någon orsak (magiskt tänkande i det ovanliga någon av okända orsaker investerat energi i och förbjudet - till och med semi-pornografiskt - inte helt olika det resonerande vi gör här om än mindre tidskrävande än att sitta och göra avskrifter av gamla dokument).


Introduceerande en till bild från Wikipedia ser vi där större känner jag övervikt till den europeiska traditionen. Viss distans temporalt eller tror jag mindre sannolikt via kombination av dokument tycks därför troligare. Man har hunnit föra in mer av lokal herbalistiskt vetande i hur man väljer att avbilda.


Det är givetvis när text saknas med så stort kulturellt avstånd till idag att vi kanske lätt hamnar i preferenser hur vi tolkar motiven. Denna bild sägs ofta tolkas astronomiskt och visst kan det vara så som en komponent av vad det föreställer. En till sida av det kan vara traditionell yrkeskunskap relaterat hur man skapar vissa former och mönster byggande mer arkitektur-krävande installationer (ex. relaterat badhus). Kunskap rörande både matematik m.m. inte i form av sekt-tänkande direkt obesläktad alkemismen. Det tycks lite udda form mig att vi har åtta stjrnor i ett fält avvikande. Kanske något som missats från en dålig förlaga man skissat av det från.


Förövrigt när jag tänker på det kanske man kan få en del indikationer av nummerserierna för dom bilderna. Vet ej om de förekom med preferens ex. jämförande Nordafrikansk arabisk arkitektur för golvmönster, de innan grekiska och romerska badutsmyckningarna eller om med vid tiden större prefens i Indiken. Själva berättelsen i den bilden om man gissar lite rätt kommer ju därifrån med en verklig händelse tror de flesta idag i bakgrunden. Kanske har vi rent av några av nummersierna på dess rester idag (jag har själv aldrig besökt den eller någonsin egentligen studerat dess utsmyckningar även om jag illustrerat artiklar ibland med bilder av det). Den äldre resp. yngre sonen saknas ju dock i bilderna så antagligen tar jag fel på berättelsen (inte otroligt grovt så) men kulturbakgrunden kan vi ju likväl ha i Norra Indien.


Ska jag avsluta med att tycker jag korrekt i kultur-kontext bli direkt esoteriskt från dimmans myter - varför har vi nu ingenting av de mystiska traditioner vanligare något västerut såväl i allt europeiskt romarna styrde? Krigskulten. Offret oavsett om tillbedjande Mitra eller annan myt. Den var väl mindre märkbar i dom här delarna vid tiden om än kanske överlevande av och till västerut - eller sovande innan återuppväckt lika troligt skulle jag gissa byggande de till och med idag Mitra-kulturer vi här bl.a. i den anglo-saxiska kultursfären (även om jag är osäker på om den följde med britterna över till Nordamerka). Kanske talar det för mindre av en levande kult-alkemistiska tradition och mer av den mer historiskt välkända ensamma kemisten eller mystikerna eller som här spekulerat mer dåliga avskrifter under några generationer.


Förövrigt rörande Plos-studien är ju den mest relaterat mer grundläggande mönster över språk där typer såväl som token-mängd fått lite utrymme. Att etablera en statistisk-språkmodell är troligt mycket mer krävande och kanske vad rådata för inte finns via mer välkända metoder. Men det tycks ju kanske som en i alla fall elegant utgångspunkt - distansierad varje tank att försöka det själv - att etablera modell predikterande och genererande med konkurrent påverkan av de kontext vi får från den visuella informationen. Det kan nog ramla ut kanske enstaka koncept - när man prövar med varierade kontext och ser vad det genererar för språk - om än kanske mindre säkra gissar jag.


Ett direkt orelaterat från nyligen publicerade i sådana möten: Japanska scenens abstrakta koncept konvergerande till västerländsk definition resp. Krypteringsanalys eller natural language processing? Ibland sak samma. Förutom såklart om visuellt förvanskat efter att förståelse reducerats hos tecknaren: steganografi.