Att Com hem dök upp på olämpliga sajter några gånger är sådant som händer. Nu har dock kampanjen pågått länge och även om deras annonsuppföljning allmänt är vek ska man med deras budget klara att detektera problematiska webbsajter med pornografi, att man marknadsförs via popup-fönster, att annonserna stör webbläsaren, spyrware försöker installera sig och att piratkopierat material kommer med visningarna.
Ett relaterat problem med Com hems annonsering som tillhörande exempel diskuterades först i:
Ett fall av finansierings-kanal via annonsering som hamnar i den gråa världen av TV- och internet-relaterad omoral och brottslighet gavs ett till exempel på i:
Här har vi fler exempel indikerande en problematik annonsörer måste vara mycket medvetna om är en risk att hantera genom kvalitetstänkande i samarbete och förståelse av hur olika annonslösningar även på internet uppfattas.
Kunskap om annonsnätverk och relationerna dessa har mellan varandra via nätverk av sajter, tool-bar-lösningar m.m. och tekniker dessa ofta kan använda för att driva skräptrafik för att dra upp annonsvisningarna. Det riktigt tydliga kännetecknet av det vi har här allmänt vanligt är att det oerhört viktiga är annons-klick:et. Så vitt en av denna marknad dåligt förstående annonsköpare anbelangar kan det verka helt som annonserna kommer på en utvald position på en helt annan sajt (just här ex. nätverket av sajter som filmerna sänds ut från och där de lagras av "användarna").
För pop-up annonserna ett ex. med Com hem ges av längre fram gäller att det är visningen som är det viktiga och att de fått fokus. Förutom det är flera aktörer artiga nog att skicka dem i bakgrunden så att man kan stänga ner dem när det passar en själv (andra mindre korrekta motivationer till det finns ibland också men just i sådant här är det bara visningen och skapa de återkommande för det via det värde här tv-serier och film via en sajt utanför själva film-lagringssajten ger access till).
1. Com hem marknadsfört via pop-up fönster
Nedan Com hem marknadsfört via pop-up fönster:
2. Tekniska problem i annons-annonskanal-annonsvisare
I första skärmdumpen visar Com hem reklamen kanaliserad ovanför TV-programmet (upphovsrättsskyddat) via den indirekta visningsenheten:
Nedan får vi ett just för Com hem reklamen mycket vanligt problem väldigt mer ovanligt i övrigt där vi ej kan starta programmet. Det tycks konkret vara själva visningsenhetens exekvering i Google Chrome som ej svarar. Dessbättre tycks den heller inte ta CPU eller minne.
Välj vilka kanaler du vill fortsätta att titta på: 199 kr / månad
Nedan ser vi att visningsenheten är normalt fungerande trots Com hem annonsen indikerat i att vi ser att den gjort händelser efter annonsvisningen inletts vilket vi visuellt ser genom en indikationsbild tagen ur "filmklippet". För Com hem annonserna krävde det typiskt fyra reloads idag och igår väsentligt mer (ev. beroende av vilken Com hem annonsvariant där kanske den rödhåriga kvinno-annonsen gav fler problem möjligen relaterat rutans spatiella utsträckning som visades även om skillnaden knappast är statistiskt-rationell).
3. Bedrägliga installationer - Spy-ware varning
som packeterats (troligare av aktör ej relaterad Com hem åtminstone för formellt informerade beslut) tillsammans med ett stycke-programvara som föreslår att den ska installeras i webbläsaren. Dessa är mycket vanliga på denna typ av sajter därför att händelsen feltolkas ofta som att programvaran krävs för att se filmen eller tv-programmet vilket i de flesta fall är falskt.
I den tidigare postningen såg vi ju också att Google Chrome gav varningar för aktuell sajt (avseende varifrån tv-programmet skickas) som vara känd för att sprida farlig programvara.
Exakt vad programmen gör kan variera men en gemensam dimension är att ett kommersiellt värde existerar inte sällan som har att göra med annonsvisning, inducerande av förändring sökmotorer, försäljning av produkter via installation av diverse ej relaterat och också förekommande spy-ware för att extrahera information. Exakt vad och vad risken är varierar sedan mycket men jag tycker inte att det är rimligt att man ska lita på webbläsarna för fallet när man väljer att installera till något på dem även om riskerna praktiskt är enormt mycket verkligare om det handlar om exekveringsbara-filer som laddats ner och körs utanför webbläsaren.
Skadligt för varumärke via association till det teknik-dumma resp. det hotfulla internet
Vardagens problem bland konsumenter som jämförbart för dom också kanske är lite nya med datorer som företag kan vara med internet som kommersiell-kanal kan nog inte sällan vara tydligt associerat till vad upplever vara datorvirus. Det är nog därför åtminstone dumt att sprida sina annonser i dessa delar av internet: inget värde och risk för viss skada.
Samma problematik finns för erotiska-annonser vi har ett exempel på nedan med Com hem varumärket trevligt i mitten med diverse andra annonser runt-om:
Co-occurance med "piratkopering" kanske inte är särskilt skadande varumärke för en bredbandsleverantör. Malware kan vara det liksom funktionsstörningar i mindre utsträckning. Efter pop-up fönster de flesta irriteras av finns faktiskt mer dålig samförekomst att visa upp.
Problematiskt är också teknik-problemen med själva annonserna oavsett som i tidigare inlägg diskuterat på Dagens Nyheter eller här på sajter problematiska oavsett annons-typ och utformning. Att liknande problem är så pass vanliga för Sverige ett litet land leder mig till att spekulera att en gemensam faktor finns kanske i någon av de också ofta ganska teknik-svaga men väldigt teknik-motiverande ständigt testande allt möjligt om det är energieffektivt oavsett om omoraliskt vi har i ett antal svenska ad-, ad-network och/eller SEO-företag. Lite större (relativt branschen) med tydligare konferens- och mäss-annonsering är inte indikationer om att dessa problem inte finns. Tvärt om kan man av och till se att sådan marknadsföring delvis finansieras genom inkorrekta mer maskinella lösningar där vilken trafik som helst skickas mot betalning per klick eller annonsvisning.
Ett passande område för lite längre artikel ex. för Dagens Nyheter eller IDG skulle kunna vara att titta över samförekomst mellan stora svenska företag och pornografi, piratkopiering m.m. grått ser ut i annonskanalerna. Annonsmarknaden är stor. Det är för att annonsering ofta fungerar värdeskapande. Värdet kommer från påverkan. Därför ska området ej förringas. Annonsen är just viktig i påverkan såväl positiv som negativ på varumärke resp. konsument i detaljer och vanligen utan att vi rationellt fattar ett beslut hur vi påverkas.
En till aspekt relaterat hela denna fråga är ju också vilken annan verksamhet inblandade driver förutom problem på nivån vi såg här. Även om annonsen inte märks där kan de indirekt medverka till att affären är möjlig och vara värre omoral företag ska vara noga att ej riskera att indirekt ge ekonomiska förutsättningar till att existera.
Just var den gråa sidan skulle ligga på en typisk leverantör här vet jag nte utan att titta runt på många fler situationer annonserna märks i men just att en mindre elegant sidan i sajter och verktyg för att driva trafik man inte visar för kunden existerar är det inköpare måste vara oerhört medvetna om vanligen finns och ju mer pakterat maskinellt lösningarna är desto mer av sådant kommer ha genererat trafiken när det handlar om kampanj-storlek (med undantag för när som mycket vanligt kunder köper trafik från seriösa annonsnätverk som Google Adsense men via en mellanhand som tar ut flera gånger om den verkliga kostnaden samtidigt som de får mycket sämre information om trafiken: ännu mer energieffektivt för mellanhanden som inte behöver göra något alls för pengarna).