Att definiera vad förekomst av en händelse är

2013-07-06

Utan att egentligen känna engagemang alls om polis i USA eller annan plats ska få göra drog kontroller bland bilförare (jag tror egentligen inte att det adderar särskilt mycket värde i sig för trafiksäkerheten därför att de flesta downers som är den största faran passerar normalt lagligt genom den medan heroinister och andra sorters missbrukare av opiater och opioder kan vara bra problem men har antingen ej råd med bil eller har stulit den eller passerar igenom kontrollerna lagligt genom att det är på recept medan det ej är självklart att en bilförare påverkad av up:ers orsakar trafikproblem om ej varande mer i det maniska i vilket fall t.ex. överskridande hastighet m.m. eller under perioder ej påverkande praktiskt i tillstånd motsvarande sömnmedel m.m. men ej med någon olaglig substans i kroppen nödvändigtvis oavsett konkret farlig på nivå med nivå med dom tidiga timmar eller dygn är befintligt system m.fl. men kan mycket väl tänkas göra det i allmänna samhällskostnad) men det är desto intressantare relaterat juridiska såväl som allmänna definitioner:



Antingen definierar vi en kontroll efter droger utifrån att:


  • Vi implementerar något med motivationen att kontrollera om bilförare har droger i kroppen.

I vilket fall vi i nyheten har ex. på kontroll. Hela syftet är ju att få bilar och bilförare att stanna för drogprov och oavsett om kontroller där man stoppar bilar är lagliga enklare för drogkontroller lär ju normalt en mängd bilar släppas igenom filtrerande relativt kapacitet. Själv blev jag stannad en gång under dom år jag körde bil. Först körde jag i en riktning förbi med poliskontrollen med bl.a. skadat avgasrör under bilen sedan något år eller om det var fläckremmen men oavsett vilket görande just då en hel del ljud. Jag hade egentligen föga lust att vända och köra förbi dem åt andra hållet men kände heller inte för att köra en väldig omväg. Och givetvis direkt när de fick syn på min bil i fjärran vinkade de iväg de två stoppade bilarna direkt för att kunna vinka in mig.


Men juridik tenderar gärna att önska definiera saker om än ibland stegvis genom domstols-tolkningar över tiden till konkret ytterst nära situationer man praktiskt behövt bedöma eller som föranledda lagarna. Något mänskligt eller lingvistiskt problem för att definiera utifrån roll tydligt finns emellertid inte. Det är mycket vanligt inom andra områden och jag kan tänka mig att explicita referenser och definitioner tydliggörande i det kan bespara högre domstolar en hel del helt onödiga kostnader när ex. som här väldigt konkreta agenter ytterst nära avgränsade situationer man vant sig vad att se som direkta motsvarigheter kan skapa divergenser mellan hur entiteter vill se på tolkningar.


Här finns dessutom ett allvarligare problem jag en först såg. Företeelsen att polis söker "kringgå" regler medverkar till att skapa en accepterad kultur där man kommer närmare oavsett aktörer grovt mellan polis och övriga där man ser det mer som ett spel med kontinuerliga risker med större fokus på ett uppfattat eget värde (ex. antal anhållna eller intäktsnivå via verksamhet eller hur fort man kan komma fram till en punkt).


Men det demokratiska systemet bygger på principen om att vi kan samarbeta. Det fodrar att vi i rimliga gränser är beredda att ge upp frihet för att inte behöva ta risker och för att kunna realisera värden genom att andras friheter skadar vår.


Denna reduktion av frihet är ej i demokratier verklig därför att samhällen fungerande i det konvergerar till att större frihet såväl som genomsnittligt inflytande över dessa gemensamma definitioner är blir möjligt. D.v.s. mindre risker som konsekvenser av fler innan realiserade problem blir verklighet medan nivån av demokrati ökar över tiden.


Det finns därför alltid ett särskilt värde av att övervakande funktioner gärna prioriterar brott mot regler hospolis när de ligger i management, lokala chefer m.m. som medverkar till att införa generella system som flyttar nivå av vad som är normal kultur reducerande till det närmare osundare. Praktiskt kan sådant annars innebära att vi i verkligheten går bakåt i tiden till fler och större problem medan rena trivialiteter utan någon faktisk uppföljning av skapat värde överprioriteras med motivation av att skapa elegant stora nummer inför annan position på annan plats man önskar söka eller inför ett kommande val av ny polischef.