Att skapa svenskt värde för teknik-företag via särskilda internationella informationskanaler (fallstudie Technology Review)

2013-06-18

För svenska aktörer och inte minst mindre tekniskt kompetens drivna är kraft att kunna identifiera samarbetspartners av kvalitet internationellt kostnadseffektivt. Ett problem vi många gånger sett är ju att:


  • Dessa aktörer tappar tempo ut i världen. Jämför t.ex. med samtliga svenska produktutvecklande företag inom IT-säkerhet som jag tror samtliga jag recenserade eller skrev om åt IDG dom åren ca 2000 - 2007 - ett mindre urval också publicerade webben som särtryckt eller helgläsning hittas via Recenserade säkerhetsprodukter av Hans Husman på IDG - är antingen nedlagda i ambition (kanske kvarstående avstannat Sverige utan särskild marknadsutveckling alls i positiv-riktning eller sugits in också mycket mer avgränsat i svenska konsultleverantörer rörande ev. befintliga kunder) d.v.s. av om jag minns rätt åtta till 12 vid tiden ungefär jämförliga med liknande som klarat sig bättre ex. från asiatiska företag där nytta av ett större konglomerat givit kraft eller för jämförbara företag helt enkelt tror jag mer av lokalt tillgängligt i kunder och samarbetsparters aktuellt för en del amerikanska företag.
  • Åtgärder man initierar drivna av riskkapital eller via statliga satsningar är minst sagt kostsamma och mycket inriktade på att addera mantimmar. Det kan ha värde men man måste ju också inse att energieffektivitet oavsett mätetal är brutalt sämre jämfört med ett företag lokaliserat i ex. Kalifornien, Soul eller Tokyo. En månad behöver gissar jag inte motsvara mer än vad man kan ta ut på en dag arbetande väldigt fokuserat i direkt geo-närhet.

Enkla lösningar på det finns kanske inte. Att vara beredd att addera större värde för att kompensera är antagligen nödvändigt men behöver inte självklart vara ett problem lika lite som att en låg kronkurs nödvändigtvis stärker svensk innovation.


Förutom att försöka skapa infrastruktur och ramverk via de svenska aktörer som når utåt och de internationella företag med närhet lokalt är det troligt av stort värde att försöka nå ut via media-kanaler av vad vi här väljer att kalla särskild kvalitet.


Särskild kvalitet är mindre dina vanliga tidningar inriktade mot affärs- och teknikhändelser på lite ytligare nivå. Det värde de kan addera är ju konkurrerande mycket annat ofiltrerat d.v.s. kommer uttrycka samma bias mot vad du har i din närhet.


Särskild kvalitet ligger närmare kanaler som når särskilda intressanta målgrupper och där vi har dels en tydlig filtrering, förtroende för aktörer men samtidigt inte en allt för hög tröskel för att ta till sig informationen. Värde här kan dels vara primärt via kanalens normala läsare ex. för vårt fallexempel Technology review (MIT) deras tryckta utgåva tämligen välspridd både i USA, Europa och Asien (finns att handlaa i Sverige t.ex. pressbyrån t-centralen eller senast inhandlad på resa Berlin, Amsterdam och Londom på liknande försäljningsställen) och givetvis regelbundna läsare av webbutgåva.


Vi kan jämföra särskild kvalitet med den utmaning och investering som fodras för att etablera god maskinell-förståelse av naturligt språk och koncept i specialist områden som särskilda forskningsgrenar jämfört med de jämförbart trivialare standard-koncept för vanligt ej kunskaps-djupt språk.


Jämför vi webbutgåva Technology review med numera dominerande idé för IDG.se har vi kanske mindre visuell och funktionell resp. mängd ambition på Technology review men deras koncept genomgående ligger mycket närmare den helgläsning IDG förr publicerade med längre artiklar tagna från de tryckta tidningarna. Medan IDG just är kortare information om enskilda händelser relaterat företag. Lite av tidningsvärldens Twitter-koncept ganska vanligt bland teknik-tidningar.


IDG och liknande är givetvis kanaler av värde men man måste också inse att de är mycket mer av en mängd fråga. För att nå ut bra i det engelska språkområdet bedömer jag att 100 - 500 under en kortare till medellång period kombinerat med annan bearbetning krävs om vi rör oss bland entiteter med lite läsare och visst förtroende. Säg under tre till 12 månader. För att idéer i planering om antal prospekts till faktiska kunder och samarbetspartners mer troligt ska ha viss rimlighet för en eller ett par bra konkreta resultat.


Technology review har dock särskild kvalitet. Och här är den lugnare men djupare publiceringen av värde när vi når ut på den. En kvalitativ djupare artikel kommer märkas mot läsarna under lång tid.


Vårt fall vi kan använda som exempel är deras review av den svenska visuella datormiljön och simulator-plattformen - realiserat i ett dataspel - publicerad 14 juni 2013 och fortfarande stabilt på startsida och synligt lite varstans över hela nätutgåvan via menyer och pagination:



Det är dessutom ett bra avbrott till upplever jag sämre kvalitet på nyheter i engelska medier relaterade Sverige vi haft i försämrad trend ganska länge ett tag.


Poängen här är ju egentligen inte ev. värde för företag och skaparen Markus Persson utan möjligheten för andra företag att dra nytta av associationen i riktad bearbetning vad dessa kanaler når. I det kan vi när man utgår med vetskap kanalerna se en mer energieffektiv väg.


Också kan ju associationsvärde gå den andra vägen spontant givet befintlig synlighet. Men självklart gör man mer ger det mer och kanske endast då.


Också ofta mycket läsvärt med viss prioritering redaktionell kvalitet är Media.mit.edu. På Technology Review finns blogg The Physics arXiv Blog med aktuellt från mycket användbara Arxiv.org (Cornell University Library. Och ConceptNet (diskuterad flera gånger här men ej bland länkarna i listan nedan men för den som letar runt och är särskilt intresserad kunskapsrepresentationer, common sense m.m. finns en del att hitta).


Tidigare om eller relaterat Technology ReviewHans Husman om Media:


Farligt enkla argument i en politiskt oseriös värld törstande efter en till månad av lugn (2013-01-16)
Är Microsofts DataUp bättre eller sämre än verklighetens DataDown? (2013-02-22)

Higgs Boson: Myt eller Verklighet? (2012-07-11)
MIT:s komiska blogg överträffar sig själv (2012-03-07)
Marknad för dataförsäljning: Sociala Media, Infochimps och US vs Wikileaks i auktion (2012-07-13)

Kommer Google Wallet lyckas? (2011-05-27)
Quid söker innovation med datamining (2011-04-20)
Revolutionen i Egypten: Vad vi lär om kommunikation och samband (2011-05-03)

Att vattna ihjäl plantor och hundvalpar & Vad telefonkatalogen säger om medias framtid (2010-09-21)
Det är bra Youtube inte censurerar för mycket (2010-09-14)
Viralheat gör statistik över sociala media tillgängligt (2010-08-24)
Chuo University: Information till energi - Direkt (2010-10-01)

Relationen mellan USA och Kina, de asymmetriska hoten och Kinas framtid (2010-10-08)