NASA's läckta strategi verklighet: Bränner iväg ny sorts luftfarkost för att rädda världen

2013-01-15

Nu kan vi börja se resultatet av NASA:s stress-reslience hantering av tbe Obama-cut-the-budget catastrophe som nyligen slog ut deras rymdflotta. Värdigt en fint åldrad gammal trotjänare inom rymdutforskning också med gediget god erfaren från pedagogik efter årtionden av föredrag över generationer av amerikanska skolklasser och oräkneliga vetenskapstävlingar för skolungdomar har de orkat en bit till.


Säkert var vi många som gissade mer på fler och större satsningar i kostnadseffektiva utbildnings och motivationsprojekt men NASA försöker kämpa sig kvar i sitt tredje ben vid sidan om månen och skolungdomarna: rädda världen med snabba farkoster.


Att konstatera i följande hjälte-gedigna (men mer modernt blygsamt lös problemen här utan att så där övertydligt vara störst, bäst och vackrast samtidigt) från NASA:s forskningsenhet i Langley:


"Residents in California's San Joaquin Valley will see some unusual air traffic over their region in January and February of 2013 that is designed to some day help improve the air all of us breathe. Two NASA research planes will fly between Bakersfield and Fresno - one as close as 1,000 feet to the ground – to measure air pollution with a number of onboard science instruments."



Notera: Kursiv-stil och understrykning var ej del av ursprungligt pressmeddelande.


Illustrerar fint visionen de uttryckte i e-postet skickat till alla valda medarbetare i kongressen nyligen (åtminstone som rimligt att anta för ett miljöprojekt om inte det inkluderar att för ozon-lagret destruktiva kylmedel i form av klor-fluor-karboner vräks ut).


“In a mad budget scarce world a few brave men fights to save NASA.


Discovering multiple-area budget motivations - new innovation, security politics and environment:


    - Three voting-groups for the price of one.

    - And with only three weeks waiting time we could fly pass your home town1 to save your voters from bad non-american air quality.


1. For any and only congress men new to supporting NASA and mandatory through 2013 - 2017 or loosing the election be part with NASA:s buyers review quality feedback process including quotes and recommendation to the new congress man and media.


NASA business area help: We make Need come true providing the Solution. Discovering cost reductions through never-ending time-space value comparsion."


Helt visst tycks alla som trott NASA redo att tacka av tillsammans med rymdflottan fått fel. De är redan igång med nya spännande mät-projekt och nu är den viktigare egna världen som mäts och fotograferas. Och tycker jag helt korrekt med de mycket säkrare förarlösa flygplanen dessutom sparsamt bränslesnåla. Dom gamla rymdfärjorna var ju såväl farliga för passagerarna som slösaktiga i drivmedel. Det är som President Obama förklarade i sitt tal till NASA för ett par år sedan: En modig vetenskapsman är en sparsam vetenskapsman som vågar ta sin kunskap vidare upp från NASA till ett eget företag med många skattebetalande medarbetare.


Mer verkligt och inte desto mindre roligt om än inte just komiskt är att ett ofta missat värde i NASA (trots att det verkligen är en av deras mest prioriterade ben) är att sprida och uppmuntra till kunskap och utbildning. En god effekt av NASA nära relaterat det området men mer som konsekvens av deras tekniksatsningar är dokument och standarder de publicerar. Ett utmärkt exempel jag själv haft visst värde av för att tidseffektivt och med hög kvalitatet få relationer mellan koncept inom deras specialistområde uttryckt är deras thesaurus och taxonomiska standarder ex:



CSV, OWL, SKOS:



Många fler NASA-taxonomier kan hittas här liksom också praktiska exempel och mer grundläggande koncept relaterat hur dessa kan tillämpas inom textanalys ex. Preliminary Evaluation of an Aviation Safety Thesaurus’ Utility for Enhancing Automated Processing of Incident Reports.


Givetvis drömmer alla vi NASA-läsare om att de en dag ska lägga samma kirugiskt-exakta kvalitetsstandard också på sina pressmeddelanden så att även jag kan njuta av dom visuella komponenter som ej var funktionella för mig vid besöket på hemsidan. Men vi förstår alla att det kommer efter att rädda luften vi andas från dagens kvalitetsproblem.




Den uppenbart tekniskt mycket exakta felkoden UVP03002 lovar dock mycket inför framtiden. 60 år av rymd-utforskning komprimerad till ett quality assurance power problem solving hands-on tool. Och helt säkert en god hjälp när felet noggrant slås upp av jourhavande webbtekniker för att exakt reda ut vad som kan ha gått fel.

Tänk så skönt det vore om EU seriöst expanderade sitt rymdprogram så deras hemsidor visade världen lika i teknisk kvalitetsexakthet imponerande felmeddelanden. Men som vanligt får man skämmas där med Europas nästan third-world rymdforskning snart efter också Indien.