Att vinna i presidentvalet

2012-09-15
Av och till har jag fått en allmän känsla av att Vita huset varit veka mot Kina. Samtidigt har flera konkreta situationer indikerat den motsatta riktningen. För de senare har kanske Kina inte alltid reagerat tydligt tillbaka och har möjligen inte rört någon fullt lika stor fråga som valuta-manipuleringen.

Rörande valuta-manipuleringen har President Obama haft viss framgång men korrigeringen av rörelserna motsvarar mycket sannolikt inte en korrekt värdering. Samma fråga är missgynnsam även för Sverige (och också t.ex. Tyskland) - och sannolikt tydligare så - eftersom de produkter vi säljer aktuella för Kina närmare ligger sådana de själva fortfarande är mindre inriktade mot. Valutan för en så pass stor ekonomi bör flyta fritt för att ge långsiktig stabilitet.

Att President-kandidat Mitt Romney markerar frågan väckte tydlig irritation hos Kina och kan p.g.a. det förtjäna en belöning.


Hur kan Mitt Romney vinna presidentvalet? Här presenterar vi ingen fullständig lösning men indikerar ett "koncept-område" ännu dåligt utnyttjat generellt inom marknadsföring såväl som matematik.

En gammal fråga med ganska skilda perspektiv inom forskningen genom åren och där man spontant lätt gör antaganden om verkligheten som ej stämmer med hur människan fungerar rör hur vårt språk påverkar våra värderingar.

Många antar jag vill gärna tro att våra värderingar är ett grundläggande tillstånd hos oss medan språket är mindre styrande och påverkande på det mer uttryckande våra värderingar. Om så är fallet ska hur vi ställer oss till konkreta frågor där ställsningstagandena är beroende av värderingar påverkas av om vi växlar språk. Emellertid är det precis vad dom gör.

Även om situationen att man byter språk man läser och talar i ett test (ex. mellan engelska och arabiska eller engelska och spanska från forskningen) är svårare att direkt mappa till presidentvalet understryker den vikten av att direkt verbalt uttrycka likhet och få väljarna att uttrycka likhet.

Det första d.v.s. att utttrycka likhet är värderat uppmärksammat av sedan många år inom det mesta relaterat marknadsföring och mycket utnyttjat. Att få kunder eller väljare att uttrycka likhet är ej utnyttjat. Vi tenderar genom hur vi trott oss förstå hur värderingar fungerar att underskatta värdet av relativt begränsad förändring mot ökad likhet.

För Mitt Romney är en "enkel" väg för att utnyttja detta som väl stämmer med temat för dennes presidentkampanj området ekonomi. Mitt Romney bör introducera ett språk som inkluderar ekonomiska termer vars komplexitet inte är hög eller svårbegripliga men som väl uttrycker en skillnad i discrimination area mening mot President Obama samtidigt som goda möjligheter finns för att media både orienterade mer för Romney och viktare mer för Obama tar upp och utnyttjar dessa termer i samband med att frågorna diskuteras.

En praktisk möjlighet är att utnyttja sådana termer i samband med att större ekonomiska frågor diskuteras. Begrepp associerade direkt på större ekonomiska frågor är troligare vad som redan används i det politiska språket medan det för konkreta lösningar finns stort utrymme utan att öka komplexiteten för att ta in budskapet.

Mitt Romney genom att han har en framgångsrik karriär bakom sig relaterat ekonomisk utveckling - eller varför inte att skapa ekonomisk tillväxt - kommer dessutom med potentiell trovärdighet via vad vi kan kalla uppfattad category / stereotypic co-occurance. Varande en person associerad ekonomi är det inte ett mer naturligt språk i gradvis mening än kanske andra frågor. Dessutom är dennes reward association framgången inom ekonomisk företagstillväxt medan det för President Obama är USA:s misslyckande att få ordningen på landets ekonomi och statsfinanserna. Varje ekonomiskt begrepp tydligt Mitt Romney's språk som tas upp i den debatten är många fler röster för denne på valdagen.