Potenta Rubriker för Google och Läsare tillsammans

2011-09-02

Ett strålande föredöme i hur man ska skriva läsar-potenta rubriker är New Scientist. Forskning är inte alltid det högsta känslo intensitet men de gör ofta spännande rubriker. Några exempel från 20 august 2011:

  • Do a dance for me, RoboBee
  • Onwards och upwards
  • (Särskilt up med varianter är dessutom ett i emotionell tolkning tydligt positivt ord och indikerar ett fåtal studier mer så än vanligt. Det bör ha berörts i Nyfiken vital även om jag just nu inte hittade det där, via Google Scholar eller Sciencedaily men studien kan möjligen ha gjorts av Max Planck om jag minns rätt. För motsvarande koncept se de klassiskt välkända kategorierna som finns bearbetade till svenska i Makt i Ord vilka relativt WARRIOR motsvarar cirka 1/2 promille av dess core-statistik runt emotional valence.)

Dessutom måste man älska den engelska buldoggen som luktar på blommor på sidan 36. Också skickliga i internationellt hög nivå är The Economist.

Däremot behöver dessa rubriker inte vara bra med Google. När sökmotorn indexerar sidor är det ju viktigt att den beräknings- och bredbandseffektivt ska kunna tolka ut vad en sida handlar om där det också enkelt och tidseffektivt också för sökmotor-användarna ska framgå vad sidan handlar om. Nyckelord i rubriken och titel är därför viktigt.

Hans Husman om Prylar gjorde jag ett experiment att försöka få med båda typerna av värden:

Vi har också den retoriska manövern att låna termer känslomässigt intensiva från i andra frågor. Ett troligt problem med denna rubrik - även om jag inte räknat tecknen - är dock att den nog är för lång och slutet inte tas med i sökresultaten.

Mer om sökmotor finns att läsa både här och i Nyfiken vital där jag helt enkelt tar och citerar länkarna från föregående inlägg Demokrati: Sökmotorer har viktig roll: