Uppsala Universitet visar och förklarar: Svensken oförmögen att uttrycka visuellt komplexa och multi-modala värden

2014-06-16

Dagens Nyheter och hoppas jag fler har intresserat sig för varför svenskar med ålders-preferens yngre tycks prestera sämre än jämförbara ungdomar i andra länder. Resultaten är möjligen inte fullständigt förvånande eftersom det för mig tycks ha kommit en del föregripande indikationer svårare i alla fall ännu för mig att riktigt veta hur de kan refereras men ev. indikernade att när normalisering av intelligens mot åldersgrupp tas bort kan den normalt relativt stabila tillväxten i intelligens ha stannat av här för ganska stora åldersgrupper säg (jag minns ej exakt vilka åldrar och ev. ej vad man riktigt bör se annat än ungefär då det var ytterst begränsade tester de rimligen behöver följa upp med något större) 20 år och neråt några år (beroende på ålder på datat).


Så klart kan man också uppleva att ungdomens dumhet ej alls ska förvåna och att man länge nog känt själv att de knappast når upp på nivå med generationen född cirka 1972 - 1978. Men det tror jag mest är en felaktig tolkning p.g.a. den kulturella distansen den egna generationen har.


Inte bara ungdomarna: Äldre generationer också utmanade

Tvärt upptäcker jag vid några enkla tester att kognitiva begränsningar med oförmoga till resonemang för att uppnå värden från olika domäner i samverkan d.v.s. mer komplext inte bara är vad ungdomarna ttycks sämre än min generation utan kan också gälla vad jag spekulerar troligen är äldre generationer än min i Sverige.


Vi illustrerar med ett enkelt test där vi undersöker förmåga att:


  • Förstå den egna verksamheten inom forskning.
  • Orka förklara den för andra.
  • Se ett ekonomiskt värde i marknadsföring mot finansiering forskning såväl som studenter från det.
  • Klara att uttrycka information för detta inkluderande även konstnärliga värden i visuella illustrationer.

UU-typ (under-utvecklad typ): Kognitivt lite dummare här kanske endast orkar till mer allmänna - vi antar att vi tänker testa via pressmeddelanden för några universitet - nyheter om ej komplexa saker man gör i verksamheten. Ex. kanske haft ett möte för en person i verksamhet universitet med en politiker utan att riktigt klara förklara vad mötet handlat om. Och där bilder mest handlar om mer irrelevanta enkla foton i bästa fall kontextuellt korrekta i att de föreställer en person man har talstreck med för eller rätt plats i världen.


H-typ (friskt genomsnittlig men inget geni): Kognitivt mer normal intelligenta kan jag tänka mig orkar till konstnärligt goda illustrationer också i det visuella förklarande sin forskning trots att det ej riktigt är deras verksamhet. D.v.s. inte bara för en utbildning eller en entitet forskning inom visuell marknadsföring eller konst. Bilderna bör kommunicera tyngd i vetskap och förståelse samt visa att man gör något intressant. Samtidigt - självklart kan man tycka - bör "realiteten" i byggandet av vetandet för inte minst de mer "komplexa" utbildningarna med mer av matematik och fysik ej framgå. Själva verksamheten överskridande grundutbildning uttryckt som "kul", "upptäckande bra saker" m.m. utan att de mer torterande faktiska alls framgår.


Och för något av geniet i G-typ är förmåga att ta ett godtyckligt medium med föga vana och ta det till potent kraft det givna för dagar när den konstnärliga inspiration lyfter läsarna närmare något de annars inte ens alltid kan föreställa sig. En del exempel finns att se för visuell komik där bl.a. Bo-serien levererande slutligen i en till hund är inspiration för vem som helst eller denna svenskt gender-politiskt korrekt föredömliga men ändå roliga visualisering (nummer fyra från toppen). Det är något av magin som gjorde internet stort att vem som helst kan få ut värde både i uppleva och vad man kan lära utan större investering tid, resa eller pengar. Även om ungdomen kanske har blivit dummare kan jag tänka mig att det delvis bromsas lite av att oftare högre potens i min generation sprider ut sin positiva effekt bättre utnyttjande internet.


Tre test-noder: Uppsala Universitet, Max PLanck och MIT

Vi väljer att samla förutom Sverige där vi tar Uppsala Universitet - ett så gammalt universitet kan vi ju förvänta visar upp Sverige väl här med lite kulturellt förståelse även i det visuella - och vidare Max Planck som med större delen av sin verksamhet i Tyskland kanske kan antas vara lite visuellt tråkig (uttryckande exkat men kanske inte riktigt så marknadsförings flexibel i hur man gör det för att det ska bli riktigt bra). Samt sist en entitet jag vet är ytterst taktiskt tänkande i hur man framställer sin information med medvetenhet om att personer som är tänkbara studenter eller betalande för forskning faktisk kan tänka läsa ex. pressmeddelanden och jämföra lösare i upplevelse med andra liknande entiteter man är intresserad av.


Uppsala Universitet: 2 / 5 - UU-normalt men på väg mot att bli EU-dåligt

Uppsala Universitet uppvisar kanske mycket korrekt några tycks det föga relevant arbetande studenter: Ett annars ganska överarbetat koncept i språkstudier i andra länder för yngre elever under ferier. Studenterna på bilden verkar faktiskt lite lata - jag tror det är ärligt men kanske inte bra att lyfta fram - och möjligen kan jag tänka mig att när en betalande entitet finns utanför den statliga finansieringen här verkar det oroande. Hellre vill vi ju ha detta värde men mer genom att dölja obehaget all inlärning kan innebära när i seriösa utbildningar och mer domän-nära just vad de kan lära sig. Medan detta också kan ses som vara i samma grupp men på en lägre nivå med ex. glada fester, gatu-romantik m.m. mellan studenterna.



Max Planck: 3.7 / 5

Bättre än jag hade räknat med. Fullständigt tysk illustration men det var ju förväntat. En höggradigt relevant forskningen detalj där vi med hög exakthet och mätnoggranhet ser något egentligen fullständigt obegripligt med mindre att man minst läser själva pressmeddelandet. Men även när obegriplig i sig ganska relevant. Är nu inte detta kanske ganska lämplig paketering av Max Planck? Särskilt givet ganska regelbundet återkommande pressmeddelanden (men ofta numera ett par i rubrik synliga på startsida) indikerande att man gör som kulturell och kul forskning i fascinerande relativ mängd (som bedömt i antal rubriker): Musik, konst, dans m.m.



MIT: 5 / 5

Jag är lätt imponerad: Mit.edu. Särskilt som jag vet att de håller hög nivå kontinuerligt med regelbundet nytt.



Lite mer är mycket för dom som nu gör föga

Budget relaterade faktor är irrelevanta när vi betraktar de svenska entiteterna. Engagemang i vanliga verktyg resp. vad känt och färskt publicerat om hur informationen tas upp bör utan större problem ta upp dem till i alla fall tre. Utan att det kostar mer - för att istället bara börja trycka mot ökade intäkter. Över fler än ett fåtal år framåt i tiden är det ganska viktigt. Trots svenska satsningar på fler universitet och högskolor är ökad kulturell närhet och vana vid övriga EU att förvänta leder till ökad dynamik mellan länderna där studenterna gärna söker sig till andra länder. Vid sidan om möjlighet ökad intäkt kan det innebära att Sverige konvergerar mot färre universitet därför att fler svenska studenter väljer att studera i andra länder medan kanske färre från andra länder är intresserade av samtliga svenska.


Det är nu lärande att ta studenter konkurrerande väl som man kan bygga en utgångspunkt inför en sådan utveckling. Snabbare åtgärder efter kortare genomgång när utmaningarna märks mer behöver inte leverera något värde alls trots kanske tydliga kostnader då praktiskt prövande runt vad som både fungerar att göra själv och som levererar värde kan behövas ett tag innan man hamnar rätt.


En inte dum start är förslagsvis att titta över de mer drivna marknadsföring bland dom amerikanska universiteten och kanske pröva göra några visualiseringar inspirerade av hur de tänker. Rörande de visuella paradigmen (där MIT uttrycker en god bredd med många mer exakta lokaliserade exempel) går det ju också att handla in skattningssystem för där olika konstruktioner mätts upp. Har man ingen kunskap i området och inte känner för att gå över vad i publicerad forskning dokumenterat kring effekt av olika former av bilder resp. också mindre givande (p.g.a. normalt mindre studier i vad man mätt på) visuell marknadsföring är det ett alternativ. De mer kända här är dock ganska dyra. Jag avstår att nämna något då jag egentligen bara har system för två och misstänker att jag inte kanske borde ha för någon av dem (då jag ej betalat för dem utan fick dem av en kund inom publicering - systemet anpassat utsida tidningar för att optimera försäljning lösnummer - resp. en medarbetare hos den andra aktören när diskuterande dennes forskning). Det är inte otroligt att följer man själv upp mer allmänt vad som publiceras forskning marknadsföring och från det utgår och funderar kring en god aktör skapande sådant här (ex. MIT) når man väldigt långt.


Men så klart kan vi ju tänka oss någon systematisk faktor påverkande såväl som yngre och äldre generationer relativt min (kanske något gift i kläderna) som gör dom mindre förmögna att leverera alls rörande sådant här. Då kan en paketering mot "lugnare" utbildnngar där man lär sig något fugnerande för dessa generationer och som ej heller fodrar särskilt mycket annan marknadsföring än att alla vet att det blir en lugn och trevlig utbildning där ingen ska känna att det ej kommer klara att leverera det värdet avspeglande investering i år och/eller pengar. I så fall man ju titta mer på dom amerikanska obyggs-entiteterna inom utbildning. De konkurrerar ju ibland med just sådana världen. Kanske passar det en svensk stad som Uppsala när vi jämför med stora Tyskland och Trankrike nere på kontinenten?


Mer internet-förfall hos Uppsala Universitet

Får man för sig när man försöker surfa in på uu.se istället för www.uu.se. En del annat relaterat Uppsala Universitet:



Personliga känslor - bitterhet om än inte hat faktiskt - jag menar ej påverkat min bedömning men ärligt bör berättas (i bästa fall uppmuntrande någon ansvarig information hos UU till att ersätta mig med en ny penna):



Enda entiteten jag besökt där jag blivit bestulen och över åren bör jag nog besökt något lite mer än ett 1000 tal relaterat journalistisk-verksamhet eller några perioder även presentationer av erbjudanden för ett par konsultkunder lite längre tillbaka. Att UU har så vek bevakning vad som skrivs om dem att det nu gått flera år sedan jag skrev inlägget ovan utan att någon - bättre kanske mer påkostad silverpenna skickats till mig med en ursäkt - säger oss att de nog är döende. Jag tror ingen vill studera där deras pennar - vem vet kanske också handdator - försvinner mystiskt.