Retro (nostaligi) kompletterar Propaganda och förstärkt information med en till metod-domän att använda för att addera kraft till en helhet vi konvergerar till (ex. en produkt med flera detaljer vi kan jämföra eller approximera med välkända symboler eller koncept uttryckande ex. bl.a. retro).
Retro diskuteras inte närmare här. Istället refererar jag till flera studier från University of Southampton rörande påverkan nostalgi resp. den sammanfattning i samband med fallstudierna jag gjorde för några år sedan för att ta några exempel för att se ungefär hur det kunde användas. Min sammanfattning där föregriper senare modeller anpassade automatisk analys av innehåll (ex. och särskilt nyheter för prediktion) och kan mycket möjligt använda begrepp senare ersatta eller sammanförda.
Vidare tog jag med några av de produkt eller tjänste-sample jag valde ut manuellt att titta på i samband med fallstudien. De finns länkade sist.
- Och exempel på mobil dataspelskonsol jag själv hade ett exemplar av i lågstadiet. Min generation X var tror i mycket kanske lite mer moralisk än senare generationer. Vi piratkopierade inte våra Game & Watch även om jag nog tror flera brottades med motivation att ta fram logikmeter, lågdkolv o.s.v. för att få en varaktig samling av mer än ett spel (ingen ahde mer än ett) utan lånande dem istället i tillfällig byteshandel istället.
Studierna från University of Southampton
Press-release relaterat deras senaste publicerade studie:
Moderna studier nostalig i urval (uteslutande en del nära relaterade från mindre här praktiskt relevanta domäner):
- Individual differences in nostalgia proneness: The integrating role of the need to belong Personality and Individual Differences 55 (2013) 904–908
- Nostalgia: The Gift That Keeps on Giving Xinyue Zhou, Tim Wildschut, Constantine Sedikides, Kan Shi, and Cong Feng Source: Journal of Consumer Research, Vol. 39, No. 1 (June 2012), pp. 39-50
- The power of the past: Nostalgia as a meaning-making resource Clay Routledge, Tim Wildschut, Constantine Sedikides, Jacob Juhl & Jamie Arndt (2012): The power of the past: Nostalgia as a meaning-making resource, Memory, 20:5, 452-460
Rörande studie nedan notera möjlighet att något jämförbart diskussion i Riktad information - Identifiera potenta symboler 1: Similarity med perspektiv etablera dem för att vara ett för grupper gemensamt uttryckt som definierar något gemensamt från aktiverat kontext d.v.s. potentiellt för det intressantare när vi bättre förstår vilka vi talar till:
- Nostalgia as a Repository of Social Connectedness: The Role of Attachment-Related Avoidance INTERPERSONAL RELATIONS AND GROUP PROCESSES
Exempel: Retro
- Retro Mini Handheld för dina gamla Nintendo NES spel (2009-05-16)
- TV3 satsar Retro med Conan - Barbaren (2009-10-05)
- Com Hem visar retro och komik med ny reklamfilm (2009-11-03)
- iPod - Dockningsstation i retro med AM/FM radio och alarmklocka (2008-11-18)
- Spela Wii Virtual Console games med NES, Super Nintendo och Nintendo 64 kontroller (2009-05-24)
- Atari ser återigen ut som Atari (2009-07-27)
- Blå stilton ger härlig smak och doft av engelsk tradition (2010-01-01)
- Spela Doom i webbläsaren (2008-11-24)
- Commodore 64 till iPhone verkar riktigt trevlig (2009-06-23)
- Spela Game & Watch på nätet (2008-12-09)
- Arcade Gold: Joystick klar för TV med åtta spel (2008-12-08)
- Commodore 64 plug n play - Joystick med dataspel (2007-10-26)
Många fler exempel finns att hitta på Pryltrend.