Riktad information - Övning III: Att tolka metoder från kontext av information warfare

2013-11-21

För de som följt artikelserie Riktad information utan att läst tidigare mer teoretiska diskussioner eller diskussioner rörande automatiserad analys kan vinna på att se både denna övning och Riktad information - Övning II: Game of Thrones och Reward-dimensionerna som vad man gör ytligt utan krav på sig själv för att återvända till igen längre fram (p.s.s. publicerar jag ej lösningsförslag på dessa två förrän längre fram).


Utgå från denna övergripande karta över några verksamhets- och kompetens-områden (ej komplett rörande sådana) del av en mycket mer ambitiös säkerhetsarkitektur för en organisation än som normalt är fallet (men ej heller menar jag när gjort genomtänkt med kompetens knappast dyrare än konceptuellt mer begränsade och enklare vanligare i större internationella företag idag: detta handlar i huvudsak om att förstå säkerhet från flera av det större områdets större delar ex. kunna tolka och förstå säkerhetspolicy och IT-säkerhet från perspektiv av information science):



De metoder och idéer vi betraktat rörande vad vi om vi så vill både kan se som möjligheter och risker relatert marknadsföring eller uttryckt med begreppet information warfare där vi i det senare också kan inkludera IT-angrepp (oavsett riktning) eller analys av information vi ger ifrån oss av andra eller analys av den information andra ger ifrån sig. Jämför med eller utgå ex. från följande två fall för Xinhua:



Eller varför inte för de med vana av business intelligence via internet annonsering: samband mellan Swedbank som redaktionellt bevakat i media just nu och deras annonsering.


Försök som övning med eller utan reward-dimensioner för värdering och statistik relaterat relationer mellan symboler placera in en eller flera metoder givna i de flesta konceptuella delar som skissen visar.