Läser vi Wikipedia om Laos (d.v.s. inte Vietnam) berättar de att vi har fem officiellt kommunistiska länder kvar: Kina, Kuba, Nordkorea, Vietnam och Laos. Många av dom här länderna uttryckta ju mer av konflikt i skapandet av regimerna (jämför med Öst-Europa där det istället mer eller mindre bara blev så efter WII utan jag ens är riktigt säker på att de flesta där boende insåg det förrän något år efter). Konflikten vi har Vietnamkriget togs dock sedan ett par år mycket tydligt glömd i alla fall de mer emotionella dimensioner som kan märkas ganska länga efter att en konflikt är färdig.
Nedan har vi ett ytterst elegant exempel på det. Elegant inte därför att Voice of America är särskilt benägen alls att minnas sådana konflikter längre än andra utan därför att Voice of America i sitt brand har stereotyper vi kan föreställa oss skulle uttrycka mer svårighet att göra det. Vi ska därför se citatet mest korrekt som ytterst symboliskt valt:
"Lack of information on food sourcing and ingredients is a big issue for Vietnamese consumers, many of whom worry about the overuse of pesticides in vegetables, and excessive use of antibiotics and formaldehyde in meat.
Från: Celebrity Chef Highlights Lack of Safe Ingredients in Vietnam (2013-10-16) | Voice of America
Jag har av och till några år (inte allt för många - kanske fem år) av och till roat mig att hantverksmässigt i person snarare än med maskin titta över Vietnam i nyheterna. Av och till blir man också positivt överraskad. 2008 tror jag att jag noterade TOPIO på Hans Husman om Prylar men hittar det inte. En god bild av skapelsen och själva kärnan av dess potens har vi nedan:
Notera särskilt hur kraftfullt marketing anpassad den är för kinesiska industralister på besök genom dess pingis-spelade. På nivå med vilken industri som helst här tror jag (någon svensk eller tysk pingis-spelare har jag ännu inte sett). Även om deras industri kanske har några år att ta igen när gäller kvalitet, lösningssystem man klarar m.m. kan vi konstatera att förutom antar jag mer effektiva löner är strategi i domän av marknadsföring snart nog på nivå med övriga världen om kanske ännu lite över-optimerad på Kina.
Komplettering: Drar man slutsatser för snabbt tvingas man också acceptera kostnaden att visa på dom egna defekta-slutsatserna. Nedan citerat från Wikipedia kan vi konstatera att Vietnam såväl som aktuella företag här antagligen har många hårda år innan de riktigt kommit upp på nivå med Europa såväl som USA denna åtgärd kanske var riktad mot:
"In January 2012, TOSY first time joined CES in Las Vegas. Justin Bieber unveils TOSY mRobo at CES 2012."
Från: TOSY | Wikipedia
Justin Bieber kanske roar dom lite mer uttråkade och mindre intresserade av att lära (ex. vad stereotypen pot-heads beskriver i film) men jag betvivlar starkt att det utanför den publiken drar någon uppmärksamhet alls. Jag kan som ett exempel inte minnas någon musik Mr Bieber framfört.
Komplettering II: Varande inte 100% uppdaterad på politiken i Laos bör jag lägga till givet ev. risk att någon politiker sitter med Google Translate att jag försökte vara lite rolig i förra kompletteringen. Så att inte en bunt PR-ansvariga blir avrättade eller liknande.