Från Google till Microsoft - Information i domän sökresultat: Temasidor överliggande sökresultat attraherar mjukvaruagenten

2013-08-14

Vad vi ser exempel på nedan är tror jag ännu föga problematik men kan tänkas bli det med tiden genom att Microsoft skapar tema-sidorna i bredd också över domäner troliga att uttryckas i många sammanhang bl.a. av berörda entiteter (forskare som länkar sin sida tillsammans med sidor liggande mycket närmare eller direkt överliggande tänkt sökord).



Att extrahera Google's sökresultat mer konkret är sannolikt väsentligt mer informativt i alla enklare meningar. Men man ska när domänerna information resp. applikation kan vara 1-1 resp. ibland kanske lika ofta och så klart mycket intressantare x&ld;1-1 d.v.s. mer än trafik också alignment resp. kontextuellt om det nu ev. läcker samtidigt.


Den större - kanske mindre egentligen - frågan är givetvis vad som är sökresultat eller inte. Här är det mindre intressant än mappningen från Google- till Microsoft-domän är så identifiskt i vad man syftar till: sökresultat till samma grupper av användare.


Storleken, potensen, ekonomiska värdet och styrande makt i världen gör att jag självklart inte uttrycker någon särskild preferens mellan Google resp. Microsoft. Korrekt tolkning för var och en av dessa gigantiska IT-konglomerat är:


    Microsoft: Kanske finns det värde i vad Hans berättar för oss här? Åtminstone vänligt av honom att tipsa oss om möjligheten även om det är svårt för personer utanför mätning på det att bedöma om stort eller försumbart.

    Google: Det är sunt av Hans efter all media-inensitet vi försökte få ut om informations-extraktions-övergreppet på oss tidigare att som ett föredöme för alla informationsurfare vaksamt hålla utkik efter nya risker som seglar upp.


För viss balansering mot Microsoft-värde är ett tips att försöka identifiera ett bättre titel-system som troligare stimuluerar bärarna av informaionen att vandra över.