Kort kommentar jag skrev apropå en bild av ett svenskt guldmynt (jag har tagit ur mina linser så jag ser egentligen inte att korrekturläsa det ens hjälpligt men troligen går det nog att tyda ut). Principen är enkel: låt propaganda effekten verka, tillåt primacy effect att få förutsättning att uppstå som konsekvens av propaganda effect resp. association från co-occurance. Förutsättningen primacy effect sedan verkande är (som bekräftat också brain imaging visande samma som äldre mätmetoder) att vi aktiverar upp associerade koncept prospekterande innan vad primacy effekt skulle / kommer verka på som konsekvens av cue ett kort ögonblick. Därigenom när vi betraktar en population av händelser och människor att också denna trots kortvarig innan nedstängd irrelevant hinner få förutsättning att något styra även den association som istället visade sig bli fallet i åtminstone de mer abstrakta meningarna rörande attityd, känsla m.m. tillsammans med övrigt som aktiverats upp. D.v.s. i kommentaren jag skrev och citerar att associera Kina repeterat år efter år till guld, och där också göra det för deras kanske mest kända abstrakta symbol: Panda).
Very nice.
The Swedish and the Panda är both as good example on get of the older traditional gold coin and the modern more artfull tradition.
The chinese has practical value as both coins and stamps tends to be in a more realistic sense building one more narrative brand concept (the panda expressed different) as compared to less realistic but more ambitious concepts with a lot of small details, odd machines, people whoose names you canät read and so on...
Concrete instances coin and panda: The Panda -> China -> gold.
Not a bad brand composition to keep repeating year after year.
Därmed inte sagt att det är särskilt bra gjort implementerade metoden. Men det är det i särklass bästa realiserade exemplet jag sett för guld- och silvermynt (medan jag aldrig seriöst tittat över eller just har något minne av andra mynt allmänt men sannolikt är heller inte de bättre).
En sak jag hade gjort annorlunda - ej det starkare men ej heller introducerande något nytt ej redan diskuterat - vore att ej ha pandan på silvermynten. Och där istället bilda associationen över symboler ej relaterade Kina p.s.s. och istället symboler man kan önska associera till för att minska impact av deras systematiska förtryck och tortyr av befolningen. Ex. någon FN-organisation som har till uppgift att pyssla med människorättsfrågor (diktaturer och förtryckar-länder brukar med glädje engagera sig i dom just av denna anledning).
Vidare men lite mer utmanande praktiskt att göra bra är att hitta gemensamma redan associerade koncept mellan det egna landet och viktiga samarbetspartners. Poängen är att man slipper det annars så vanliga: nu firar vi ditt och datt (jfr Sverige och Delaware) där repetition aldrig hinner nås och man ytligt når ett smalt stickprov av folket över tiden. Det ger inte mer än annat "massartat" arbete: med tur något konkret en utställning men annars handlar det för något värde systematisk närvaro byggande varumärke.
Guld- och silvermynt som köps och handlas internationellt är en väg att få det ständigt repeterade. Ej kraftigt volativt (om vi antar att man nu inför valören i samband med något särskilt som marknadsförs i övrigt).
Kungen så vi inte missförstår är dock värdelös här. Det saknar betydelse att det är ett kraftigt associerat varumärke internationellt. Givet särskilt att han är man är avbildningen aldrig lätt att igenkänna eller scarce. Liknar andra gubbar och har mindre värde i (en glidande ej absolut skala) det konstnärliga skapande nytt. D.v.s. ska det vara ett huvud på myntet ska det vara huvud firande någon i landet vi önskar nå och som dom känner igen medan repetition Sverige av kungen varken gör till eller från och ej verkar i andra länder.
Också abstrakta koncept fungerar givetvis om en nationell koppling finns. Räddar stor handelsnation A livet på tre svenskar utiliserande en brandman är det givetvis både korrekt artigt för att tacka och ger associationen till ett varierat mellan kulturer mer eller mindre potentiellt hjälte-kkoncept. Ex. Sverige -> Brandmän / Hero -> USA. För ett land som Frankrike kan mer historiska aspekter av att aktivt under 1700- och 1800-talet varit trend-mitten skapande det som blev den moderna världen i konst, kultur, teknik, språk, matlagning, vin, arkitektur m.m. Att vi alla är inte lite utan ganska mycket fransmän är kanske en utgångspunkt man skulle kunna titta djupare på d.v.s. utan att om så uttala det annat än att visa deras kulturhistoria för dem tillsammans med ex. den Svenska symbolen. Spegelvänt hur länder ofta marknadsför sig men enormt enklare att få effekt av därför att den världsbild du presenterar med positiv-pay-load är deras sanning redan given. Att övertyga dem ovetande om våra kvaliteter konkret kräver mer. Vi ska korrekt inte se det som att man "fuskar" med metoden. Snarare hanterar man motsvarande en bugg i ett dataspel som låst fast din figur på kartan där Europa sedan en viss tid kan och vet precis lika mycket om dig som för ett år sedan med ända skillnaden att de kanske blivit lite uttråkade och istället börja snegla på Turkiet för att se om det händer något nytt och spännande.
Ännu svårare är att identifiera något både nytt men som trots det klarar att väcka scouting-beteende där folk känner att de vill utforska mer om denna aspekt av Sverige. Jag tror det praktiskt är ganska svårt att göra bra med mynt.