Att handla dator dominant är shopping-kritiskt för priseffektivitet

2016-07-13

Tillbaka även surfande nöje beslöt jag att lösa förnya nöjesdator efter att använt en föråldrad arbetsdator ett halvår. Givet att jag handlar nya externa terabyte-diskar (3-5 T numera - 5 TB är ibland 75 kr billigare än 4 TB som på Clas O. även om de bara hade ett exemplar och det hela fordrade viss - ganska normal egentligen för dominant shopping - insats i butiken av mig för att hitta som optimum givet ej på hyllor eller skyltad på något sätt - Samma leverantör och samma produktserie) med "små-datorer" för lagring resp. sampling (det senare är Sygate oftare att föredra för) har jag viss erfarenhet av att handla dator-relaterat i det lägre prissegmentet runt några tusen hos diverse varuhus.


Denna gång prövade jag tyska Media mark där alla bärbara runt 2000 kr de indikerat reade var slutsålda. Man erbjöd mig dock att handla framställt exemplar för samma pris. Det tyckte jag var lite kul givet erfaren handlare hos dom här aktörerna och uttryckte att jag hellre letade runt i övrigt.


Varje vara som är del av ett paket är normalt en vara man kan handla. Dess prissättning är normalt aldrig högre utan samma eller lägre än angivet pris som del-pris av hela paketet. Och därav av att jag gick iväg med en st. bärbar dator lite snabbare, lite större skärm, lite mer minne, lite ej enormt till kassan med angivet delpris 2200 kr vilket efter tydliggjort att jag ej önskade något av paketet med något sunkigt antivirusskydd, försäkring m.m. strunt (annars om jag minns rätt 2800 kr) vilket jag betalade 1950 kr för.


Jag tog den från någon form av konstnärlig skapelse de gjort där den med låda fungerade som något form av bas-segment under några bärbara datorer visade lagda ovanpå.


Så är det. Generellt som princip. Det billigaste annonserat finns inte alltid eller ens oftast. Men det finns vanligen (jag har ej felat på kanske 20 köp sista 24 månaderna en gång) oavsett ej så förklarat av personal något billigare och bättre. Och denna gång behövde jag inte ens ut i skyltfönstret.


När du handlar - handlar det om huruvida du ska reduceras som individ i värsta fall ner till en allmänt lurad och blåst kund som yngre i allt väsentligt föga kompetenta sämre män hånskrattar åt när du betalar - eller om du ska gå segrande ur butiken. Segrande vinner vi - förutom din seger - något fint för nationalekonomin: Vi antingen tvingar svenska aktörer att bli bättre mer effektiva eller lurar av tysken pengar. Du köper ej utan att ha segrat. Seger måste vara viktigt för varje ej helt dålig konsument.