Nästan lite komiskt i hur överraskande det måste varit. Annars är det ju bara vandra fram och tillbaka utan att någon bryr sig (förutom en och annan förklädd finländsk-tull-polis eller liknande som jag tror jag noterade här tidigare en gång) oavsett om nu passkontroll troligen egentligen skulle ha skett när han reste in i Sverige och till Danmark:
"Returning home from a visit to Germany, Abebe said he had not been allowed through by security guards when he showed his Norwegian residence permit. Unlike Sweden and Denmark, Norway is not in the EU but it is a member of the Schengen zone."
Från: Danes, Swedes impose new border checks in fresh blow to open-frontier Europe
Emellertid oavsett de här 50 euro - och kanske är det fortfarande med sådant som på den gamla goda tiden att om man köper biljett till Norge och går av i Sverige på vägen så är det billigare - så tänker jag att alla möjliga gamla kommunikationsvägar mellan Sverige och Danmark fungerar som de gjort i en 50 - 60 år eller vad det kan vara som:
"Ferry services connect Rønne to Świnoujście (Poland), Sassnitz (Germany), Køge (near Copenhagen, Denmark); and catamaran services to Ystad (Sweden). Simrishamn (Sweden) has a ferry connection during the summer. There are also regular catamaran services between Nexø and the Polish ports of Kołobrzeg, Łeba and Ustka. There are direct train and bus connections Ystad-Copenhagen, coordinated with the catamaran. There are also flights from Bornholm Airport to Copenhagen and other locations."
Från: Bornholm | Wikipedia
Så kan det "gå" (på / över vatten) om man inte har ett fartyg potent nog i förmåga att uttrycka avståndssökande signaler att hålla dessa båtar för andra länder ej självgående lite som de vill. För sådant räcker det inte med en kanonslup eller en korvett utan man behöver ett större fartyg som syns på långt håll tydligt genom en klar diskriminerande siloutte för att hålla små båtarna borta. Likt dessa storslagna norska fartyg:
"Fridtjof Nansen-klassen er det norske Sjøforsvarets nye fregattklasse, og ble bygget på det spanske verftet Navantia (tidligere kalt Bazan). Totalkostnaden på hele prosjektet som inkluderer fem fregatter og seks NH90-helikoptre er 21 milliarder kroner. Fregattprosjektet er det største investeringsprosjektet i Forsvaret noensinne. Fregattene dekker pennantnumrene F 310 til 314, og er oppkalt etter kjente norske oppdagere: Fridtjof Nansen, Roald Amundsen, Otto Sverdrup, Helge Ingstad og Thor Heyerdahl."
Utan fartyg likt dessa kommer det norska Bornholms-hotet alltid kosta oss i allt fler gränskontroller på land. Emedan några välriktade skott kan såväl reducera fylle-kriminalitet i Sverige som Danmark och varaktigt effektivt uppmuntra färje-trafiken att avstå från våra fina svenska hamnar.
En enklare lösning än gränskontroll
Hela systemet så här långt verkar ju bygga på att de som försöker ta sig in och som kan falera gränskontrollen är ekonomiskt rationell såväl som ekonomiskt begränsad: Så varför inte skatta upp bron o.s.v. och skippa kostnaden för polis- och tull-kontrollerna?
De flesta lär ju ändå föredra det. Och om inte så är det ju bara att differentiera priset för dom som har svenskt medborgarskap alt. har rest fram och tillbaka tidigare.